18 neves tudós a Science hasábjain kéri, vizsgálják ki rendesen a vuhani laborból szökött koronavírus elméletét

2021. május 15. – 13:51

18 elismert kutató levelet tett közzé a Science folyóiratban, amelyben arra szólítottak fel, hogy vegyék komolyan a laboratóriumból szökött vírus teória kivizsgálását a koronavírus eredetének kutatása során.

A vuhani víruslaboratóriumban történt baleset hipotézise már a Covid-19 világjárvány kirobbanása óta kering, és ugyan a többség szerint nem tartozik legvalószínűbb forgatókönyvek közé, nem is nevezhető klasszikus összeesküvés-elméletnek. A Science című folyóiratban május 13-án, csütörtökön megjelent cikkben elismert tudósok szólítják fel arra a tudományos közösséget, hogy ezt a lehetőséget is vizsgálják meg ugyanúgy, mint azt, hogy természetes úton, zoonózissal terjedt át a kór emberekre az állatvilágból. A korábbi hasonló felvetéseket az MIT Technology Review cikke szerint nem vették ennyire komolyan, mert kevésbé neves szakemberekhez kötődtek. A mostani 18 fő között azonban olyan professzorok bukkannak fel, mint a Yale egyetem immunológusa vagy a Harvard epidemológusa.

A Le Monde cikke szerint néhány órával a Science-en megjelent felhívás publikálása előtt egy a nevét nyilvánosa nem vállaló állítólagos kutató Twitter-fiókja három, a Wuhan Institute of Virology intézetben az elmúlt években végzett tudományos munkát (egy doktori és két mesterdoktori dolgozatot) tett közzé. A kínai nyelven írt három, 2014-ben, 2017-ben és 2019-ben megvédett dolgozat korábban nem volt ismert. A Le Monde által megkérdezett szakemberek szerint ráadásul megkérdőjeleznek bizonyos, a nemzetközi tudományos közösség tudomására hozott adatokat a vuhani laborban őrzött koronavírusok számáról és jellegéről. Virginie Courtier molekuláris biológus, a Jacques-Monod Intézet (CNRS) kutatója szerint a vuhani intézet képviselőinek több korábbi nyilatkozata ellentmondani látszik annak, ami ezekben a dolgozatokban szerepel.

A Science-ben közölt levél ugyanakkor nem állítja, hogy az aláíró kutatók elkötelezték volna magukat a laborból szökött vírus teória mellett, pusztán amellett érvelnek, hogy ezt a lehetőséget is kimerítően vizsgálja meg az ügyön dolgozó WHO-csapat. Ők korábban, a témában írt 313 oldalas jelentésben azt közölték, hogy „kifejezetten kevéssé valószínű”, hogy a vuhani víruslabor volna a járvány eredete. Az egyik aláíró, Marc Lipsitch azt nyilatkozta, korábban azért sem foglalkozott a témával, mert a vírus eredeténél jobban érdekelték az olyan aktualitások, mint a járvány lefolyása, viszont ha a WHO ilyen „különös állítással” jön elő, akkor megéri felszólalni az ügyben.

Wuhan Institute of Virology vezető kutatója, Shi Zhengli így reagált a nyugati tudósok levelére: „Igazán szomorú olvasni ezt a levelet (…)A laboratóriumból szivárgás hipotézisének annyi az alapja, hogy az intézet régóta kutat denevér-koronavírusokat, amelyek filogenetikai szempontból rokonok a SARS-CoV-2-vel. Az ilyen állítások mindenképpen ártanak a tudósok hírnevének és lelkesedésének, akik elhivatottan dolgoznak olyan állati vírusok kutatásán, amelyek átterjedési kockázattal bírnak az emberi populációkra. Így végső soron gyengítik az emberiség képességét a következő világjárvány megelőzésére”.

Önmagában az, hogy a vuhani intézetben foglalkoznak a járványt kiváltóhoz hasonló vírusokkal, még nem furcsa: ez a fajta kutatómunka tényleg a járványok elleni felkészülés része, magyar tudósok is vizsgálnak ilyen vírusokat.