Csillogó bőrű, különleges kígyófajt fedeztek fel a vietnámi dzsungelben

2020. december 9. – 11:38

frissítve

2019-ben amerikai és vietnámi tudósok a biodiverzitást kutatták Vietnám hegyvidéki dzsungelében, amikor egy egészen furcsa kinézetű kígyóra bukkantak. A sötét, csillogó bőrű kígyó színe a zöldtől a kék árnyalatokig változott, attól függően, hogyan vetült rá a fényt. A tapasztalt tudósoknak eleinte fogalmuk sem volt, hogy pontosan milyen kígyót találtak, később jöttek rá, hogy egy új fajt sikerült azonosítaniuk, írja a CNN.

A Smithsonian Nemzeti Természettudományi Múzeum egyik kutatója, Aryeh Miller azt írja blogjában, hogy „a példány nagyon másképp nézett ki, mint bármely más kígyó. Valójában annyira más volt, hogy nem is tudtuk azonnal, mi is az pontosan.” A múzeum és a Vietnámi Tudományos és Technológiai Akadémia kutatói hétfőn tették közzé eredményeiket a felfedezésről a Copeia folyóiratban.

A példányt Vietnám északi részén, Ha Giang tartományában találták. A rejtélyes kígyó megjelenésében több különlegesség is volt, például a szemében nem voltak fényes fotoreceptorok, ami arra utal, hogy többnyire a föld vagy az aljnövényzet alatt él. Az ilyen típusú kígyókat különösen nehéz megfigyelni. Később kiderítették, hogy a példány a ritka Achalinus nemzetséghez tartozó faj egyik egyede. Eddig csak 13 ismert faj volt a nemzetségen belül, amelyek közül hat Vietnámban őshonos.

A kutatók a kígyót végül Achalinus zugorumnak neveztek el. Az Achalinus nemzetség az evolúció során hamarabb ágazott el a kígyók többi csoportjától, ezért annyira eltérő a külsejük és a viselkedésük más fajokhoz képest. A tudósok szerint ezek a kígyók fontos információval szolgálhatnak a kígyók evolúciós fejlődéséről.

A kutatók a példányt befogták, mintát vettek belőle, és szekvenálták a DNS-ét, hamarosan pedig visszaviszik a vietnámi dzsungelbe. A tanulmányban a kutatócsoport kiemelte a vietnámi biodiverzitás sokféleséget, ugyanakkor az ökoszisztémát fenyegető veszélyekre is felhívják a figyelmet, például az erdőirtások miatt sok faj még azelőtt eltűnik, hogy azt fel tudnák jegyezni.

Legfrissebb híreinkért kattintson ide>>>