Végre egy takarékos villanyautó, amivel autópályán is sokat lehet menni két töltés között

Végre egy takarékos villanyautó, amivel autópályán is sokat lehet menni két töltés között
Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Papíron elképesztők az új Mercedes CLA teljesen elektromos változatának képességei: alig 12,2 kilowattóra fogyasztás 100 kilométeren, közel 800 kilométeres hatótáv. Ráadásul a 800 voltos technikából adódó 320 kilowattos maximális töltési teljesítménynek köszönhetően alig 20 perc alatt 300 kilométer megtételéhez elegendő energiát tölthetünk az akkumulátorba.

Ezúttal a CLA 350 4Matic EQ változatot próbáltuk ki, amelynek rendszerteljesítménye 260 kilowatt (354 lóerő), legnagyobb forgatónyomatéka 515 newtonméter. Ezekre támaszkodva elvileg akár  4,9 másodperc alatt gyorsulhat álló helyzetből 100 km/óra sebességre, a végsebessége pedig 210 km/óra. Csupa lenyűgöző adat, és ezekhez viszonyítva a hibrid és tisztán elektromos hajtással is rendelhető új CLA árára sem lehet panasz: az alapváltozat 19,6 millió forintért kapható, a 350 4Matic EQ-ért 24,4 milliót kell fizetnünk.

Az első és a hátsó állandó mágneses szinkronmotor elég erőteljesen teszi a dolgát. A vezérlés engedelmesen figyel a gázpedál parancsaira. Méréseink alapján a CLA az ígértnél egy tizedmásodperccel rövidebb idő alatt érte el a százas tempót, de a lendülete később sem hagy alább, mindössze 3,3 másodpercre volt szüksége ahhoz, hogy 80-ról 120 km/órára gyorsuljon. Mindehhez csak akkor társul a szívmelengető motorhang-imitáció, ha külön bekapcsoljuk ezt a funkciót, mert egyébként az elektromos hajtáslánc nagyon csendes. A hátsó hajtásba épített kétfokozatú, bolygóműves sebességváltó automatikus váltási műveletei is teljesen észrevehetetlenek.

Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN
Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN

Mindennek tetejébe az elektromos hajtás meglehetősen takarékos. Ha folyamatosan 130-cal megyünk, 100 kilométerre vetítve elvileg 20 kilowattóra (kWh) lesz az átlagfogyasztás, tehát a 85 kWh-s lítiumion-akkumulátort kihasználva autópályán is mehetünk három órán át megállás nélkül, és ezalatt ideális esetben 400 kilométert teszünk meg. Ehhez az elméleti adathoz közeli volt a valós tesztfogyasztás, 19,8 kWh/100 kilométeres átlagot mértünk. Ezt csak nagyon sportos vezetési stílussal lehet meghaladni, takarékosan hajtva viszont könnyedén ki lehet jönni 15 kWh/100 km alatt is, ami bő 550 kilométert jelent egy feltöltéssel. Mivel a villanyautók lakott területen kívül jelentős részben a légellenállás miatt kezdenek sokat fogyasztani, egyértelmű, hogy az új Mercedes fogyasztásbeli előnye nagyrészt abból adódik, hogy nem egy magas és nagy homlokfelületű SUV, hanem hagyományos szedán.

Ezzel a fogyasztással már együtt lehet élni, főleg ha van lehetőségünk gyorstöltésre az utazás folyamán. Mérésünk szerint a töltési teljesítmény csúcsértéke a megfelelő oszlopon eléri a Mercedes által ígért 320 kilowattot, a teljes töltésre vetített átlag pedig meghaladja a 172 kilowattórát. Így a 19,8 kWh/100 km-es fogyasztással számolva újabb 300 kilométernyi energiát mindössze tizennyolc perc betölteni, a 200 kilométernyi töltés alig nyolc percig tart. Ezek a számok ráadásul autópályás használat esetén érvényesek, takarékosabb vezetés és kisebb fogyasztás mellett a töltési idők is arányosan rövidebbek.

Igényes részletek a beltérben – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZINIgényes részletek a beltérben – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN
Igényes részletek a beltérben – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN

Autópályán a fogyasztáson kívül is minden rendben az elektromos CLA 350-nel. Leginkább arra kell figyelni, hogy nehogy akaratlanul is gyorsan hajtsunk. Mivel nem üvölt a motor, nincs viharos szélzúgás vagy futóműzaj, nagyon oda kell figyelni a – választhatóan hagyományos megjelenésű – digitális műszeregység, vagy a feláras head-up display jelzéseire.

Még a nagyon gyors autópályázások során is nyugodt érzés keríti hatalmába az embert a Mercedes volánja mögött, ráadásul ez az országutakon is megmarad, és ez leginkább a futómű kifinomult kényelemének köszönhető. Az adaptív lengéscsillapítók soha nem hiányoznak igazán. Ehhez társul a precíz, éppen megfelelő erőt igénylő kormányzás, a visszafogottan beavatkozó asszisztensrendszerek sora, és a szinte tökéletes 48,2/51,8 százalékos súlyelosztás.

Fotó: Mercedes-Benz AG
Fotó: Mercedes-Benz AG

Ha az kell, a CLA hihetetlenül magas kanyarsebességre képes, és még ilyen helyzetben is sok bizalmat kelt finom reakcióival, semleges viselkedésével, nagy mechanikai tapadásával és minimális oldalirányú dőlésével. Csak akkor avatkozik be a menetstabilizáló elektronika (ESP), ha valóban túl vadul megyünk. Hogy milyen jól működik a rendszer, azt a kikerülési teszt és a szlalom kiváló eredményei is bizonyítják: utóbbit 67,1 km/óra sebességgel is sikerült teljesítenünk, jelentős stabilitásvesztés nélkül.

Lassításra úgynevezett egydobozos fékrendszert építettek az új CLA-ba, amely a fékrásegítőt, a főfékhengert és az ESP-t egy modulban egyesíti. Ezenkívül ez a rendszer optimalizálja a fékenergia-visszanyerést, mivel ez a hatékonysági csomag szintén az autó alapját adó, vadonatúj MMA platform része. Szinte minden fékezés elektromos visszatáplálással történik, még az ABS szabályozási tartományában vagy csúszós úton is képes a CLA energiát visszanyerni. Csak röviddel a megállás előtt, vagy nagyon heves fékezéskor lép működésbe a hidraulikus fék. A fékpedálon alig érezhető az átmenet, a pedálérzet egyenletes és állandó, ami eddig nem tartozott a Mercedes elektromos autóinak erősségei közé.

A Superscreen műszerfal feláras – Fotó: Mercedes-Benz AG
A Superscreen műszerfal feláras – Fotó: Mercedes-Benz AG

Nemcsak a CLA futóműve, de az egész autó is rendkívül kényelmes, már-már fényűző. A felhasznált anyagok hátul is jó minőségűek és az összeszerelés is a Mercedeshez méltó. Az első ülések kényelmére sem lehet panasz, azt is beleértve, hogy gyors kanyarodáskor is kellő tartást adnak.

Tesztautónkba a feláras, úgynevezett Superscreen műszerfalat építették be, ami valójában három egymáshoz kapcsolódó kijelzőből áll, amelyek szinte a teljes műszerfalat betöltik. A rendszer első egysége a vezetővel szemben elhelyezett, sokféleképpen konfigurálható digitális műszeregység, középen a média- és információs rendszer érintőképernyője, míg a harmadik az első utassal szemben lévő kijelző.

A tervezők apróságokra is figyeltek. A töltőcsatlakozó egy rugós fedél mögött rejtőzik, így nincs szükség a szokásos olcsó fedelekkel való babrálásra. A fedélzeti számítógép kérésre megmutatja, hogy mennyi pénzbe fog kerülni az akkumulátor feltöltése. Ez is egy előnyös funkció, ami sok más elektromos autóban nem található meg.

Elöl tágas, hátul átlagos, viszont a töltőfedéllel mostantól nem kell vacakolni, nyílik magától – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZINElöl tágas, hátul átlagos, viszont a töltőfedéllel mostantól nem kell vacakolni, nyílik magától – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN
Elöl tágas, hátul átlagos, viszont a töltőfedéllel mostantól nem kell vacakolni, nyílik magától – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN
Elöl tágas, hátul átlagos, viszont a töltőfedéllel mostantól nem kell vacakolni, nyílik magától – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN

A sok pozitívum mellett találtunk néhány dolgot, amit azért jobban is meg lehetett volna valósítani az új Mercedesben. Az utastér nem különösen tágas az autó 4,7 méteres hosszához képest. Elöl semmi gond nincs, ha viszont 190 centinél magasabb ember ül vezetőülésbe, mögötte nem fér el kényelmesen egy hasonló termetű utas, a lábteret és a belmagasságot is szűkösnek fogja találni.

Ugyanakkor, szintén a külső méretekhez képest, a hátsó csomagtartó sem túl nagy, mindössze  400 literes – de az elektromos CLA mentségére szóljon, hogy elöl is van benne egy 100 literes tároló. A kettő együttes, 500 literes űrtartalma már jó érték. A típus lágyhibrid-változatában elöl, az oda telepített hajtás miatt nincs tároló.

A két csomagtartó együtt 500 liter – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZINA két csomagtartó együtt 500 liter – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN
A két csomagtartó együtt 500 liter – Fotó: Gajdán Miklós / autóMAGAZIN

Szokatlan, hogy a Mercedes lemondott a visszatáplálás mértékének kézi beállítására szolgáló hagyományos, kormány mögötti fülekről. A CLA-ban ez kissé körülményesen működik a fokozatválasztó karon keresztül. A kormányon elhelyezett gombokat sem kevésbé rossz használni, mint más Mercedes-modellekben, a teljesen különálló gombok jobb megoldást jelentenének. Az sem mindenkinek tetszik majd, hogy a klímát egy érintőfelület mögötti háttérmenüvel lehet vezérelni.

Aki azonban képes megbékélni ezekkel a kis hiányosságokkal, annak az új Mercedes CLA jó választás lehet, hiszen szinte pontosan azt tudja a gyakorlatban, amit a gyártója ígér az autó műszaki adatlapján. Minden bizonnyal ezzel vívta ki, hogy bekerült az Év Autója 2026 díj választás döntőjébe. Az pedig, hogy magát a díjat is megnyerheti-e a végső szavazás után, a 2026. január 9-én esedékes eredményhirdetésen derül ki.

Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!