Milyen hibát okozhat, ha benzin helyett víz kerül egy autó tankjába?

Milyen hibát okozhat, ha benzin helyett víz kerül egy autó tankjába?
Illusztráció: Tremelet / Image Point / BSIP / AFP

Mivel a víz fajsúlya nagyjából harmadával nagyobb a benzinénél, a két folyadék nem keveredik egymással, a legtöbb esetben mégis azonnal műszaki problémát okozott, hogy a múlt héten több autó üzemanyagtartályába is vizet tankoltak a Shell M7-es autópálya balatonkeresztúri szakaszán található benzinkútján. Az esettel kapcsolatban a cég közölte szerkesztőségünkkel, hogy pénteken észlelték a problémát, majd meg is szüntették a Fuel Save 95 nevű üzemanyag, tehát az alapbenzin árusítását a töltőállomáson, és jelenleg is vizsgálják az esetet.

A tévedésből az autókba tankolt víz a nagyobb fajsúlya miatt az autók üzemanyagtartályának aljára került. Ezután a tankban lévő benzin mennyiségétől függően akár pár másodperccel az elindulás után erőtlenné vált a motor az érintett autókban, a hengerekben égéskimaradások jelentkeztek, ami miatt egyenetlenné vált a motor járása, végül az autó rángatni kezdett, majd leállt. A víz üzemanyagrendszerbe kerülésének melléktünete, hogy az autó műszerfalán világítani kezd a motorkontroll-lámpa (check engine), majd végképp indíthatatlanná válik a motor.

A benzin helyett betankolt víz közvetett károkat is okozhat az autókban. Bár a tankban található alacsony nyomású, illetve a korszerű autók üzemanyag-rendszerében lévő magasnyomású szivattyú is képes a víz továbbítására, a motor befecskendező szelepei a víz ásványianyag-tartalmától függően rövid időn belül működésképtelenné válhatnak.

Erről Orosz Krisztián, a Volkswagen-csoport típusainak javításával foglalkozó Doni Motors szakszervíz vezetője kérdésünkre azt mondta, hogy a befecskendezők tisztításán, illetve meghibásodás esetén cseréjén felül a bizonyos típusokban megtalálható nyomásszabályozó szelep cseréjére is szükség lehet. Ezek az alkatrészek közvetlenül érintkeznek a benzinnel (illetve a mostani esetben az autókba tankolt vízzel), ami bizonyos esetekben visszafordíthatatlan károkat okozhat bennük. Cseréjük összesen több százezer forintba kerülhet, tette hozzá a szakértő.

A benzinmotorok számítógépe védi a motort a nem megfelelő minőségű üzemanyaggal szemben. Orosz szerint amikor a motor egyik hengerében nem lehet elégetni a bejuttatott üzemanyag-levegő keveréket, mert az nem megfelelő, a számítógép kikapcsolja az adott henger üzemanyag-ellátását, így szerencsés esetben nem jut nagy mennyiségű elégetetlen benzin az autó katalizátorába. Ellenkező esetben a benzin a forró katalizátorban égne el, ami hosszú távon tönkreteszi a szűrőbetétet, és ez szintén több százezer forintos kárral jár.

A szakértő azt javasolja, hogy akinek az autójába benzin helyett vizet tankoltak, mindenképpen forduljon szakszervizhez, és kérje, hogy tisztítsák ki a teljes üzemanyagrendszert. Ezzel a felsorolt lehetséges műszaki hibák mellett a vízzel érintkező fém alkatrészeken kialakuló korróziót is megelőzheti. A tisztítás első lépése a benzintank kiürítése, ami bizonyos esetekben csak a tartály leszerelésével megoldható.

A következő lépés, hogy a szervizben tiszta benzint szivattyúznak az autó üzemanyagrendszerébe, majd meggyőződnek arról, hogy a korábban bekerült vizet sikerült maradéktalanul eltávolítani. Az üzemanyagrendszer összeszerelése előtt ki kell cserélni a szűrőket is, végül az összeszerelés, majd a nyomáspróba után járó motornál, számítógépes diagnosztikával és az élő adatok elemzésével ellenőrizni kell a motor, illetve a katalizátor működését, hogy később se okozzon kellemetlen meglepetést, hogy korábban víz került a tankba.

A Shell a történtek miatt minden vásárlói panaszt egyéni szinten vizsgál meg, hogy a lehető legmegfelelőbb megoldást biztosítsák, írták a Telexnek adott válaszban. A vizsgálat után, annak eredményétől függően az érintett panaszosok kompenzációt kapnak az ígéretük szerint. A töltőállomáson jelenleg kedvezményes áron értékesítik a prémium üzemanyagot.

A cég egyelőre nem adott tájékoztatást arról, hogy miként kerülhetett víz a balatonkeresztúri benzinkúton megtankolt autókba. Egy témában jártas, neve elhallgatását kérő szakértő kérdésünkre elmondta, ő azt feltételezi, hogy a kúton a föld alatti benzintartály betöltőnyílását védő úgynevezett dómaknában gyűlhetett össze a víz, ami beszivárgott a tartályba. Ezt a problémát elvileg a tartályban lévő szenzor segítségével is ki lehet szűrni, mert ez jelzi a kútkezelőknek a hasonló üzemzavarokat, de a szenzor meghibásodása esetén a jelzés sem működik, tette hozzá.

Nem ez az első eset, hogy súlyos hiba történt egy magyarországi Shell töltőállomáson. Mint a Totalcar korabeli cikkéből kiderül, 2019 őszén kétszer 6500 liter benzint, illetve gázolajat cseréltek fel a budapesti Füredi úton található benzinkúton. A benzinkút föld alatt található gázolajtartályába tévedésből 95-ös oktánszámú ólommentes benzin, a benzintartályba pedig gázolaj került, ezért minden autós rossz üzemanyagot kapott, aki ott aznap 95-ös benzint, illetve dízelt tankolt. A hat évvel ezelőtti ügyet a Shell központja kivizsgálta, az érintett autósok pedig a fizetési bizonylat bemutatásával igazolhatták, hogy jogosultak kártérítésre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!