
Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Lehet, hogy néhányan nem is vették észre, de a Mitsubishi Outlander már régóta nem volt kapható Európában. A típust elsősorban azért látjuk sokszor a forgalomban, mert az utóbbi években sokat hoztak belőle külföldről, használtként, és mert közismert, hogy az Outlander egyszerű felépítésű négykerék-meghajtása, illetve stabil plug-in hibrid hajtáslánca miatt elég jó választás. A nagy és barátságos belső tér komoly csomagtartóval és 1500 kg-os vontatható tömeggel párosult.
A gyártási időszak vége felé a hibridek aránya folyamatosan nőtt – természetesen azért is, mert a népszerű 2,2 literes dízelmotort 2018-ban kivonták a forgalomból. Közben a Mitsubishi megélt néhány válságos időszakot, európai jelentősége sokat csökkent, és az utóbbi időben főként akkor hallottunk róla, amikor a Renault Clio vagy Captur modellek átfazonírozott verzióira ragasztották a logóját, majd ezeket kezdték Mitsubishi Colt és ASX néven forgalmazni.
A tanulmány már 2019-ben elkészült
Az új Outlander-generáció sem teljesen új, a világ többi részén már 2021-ben piacra lépett. Elöl a masszív orr, a keskeny nappali menetfények és a széles krómcsíkok feltűnőek a típuson. A megjelenés az Engelberg Tourer nevű tanulmányautóra épül, amellyel a Mitsubishi 2019 elején, a Genfi Autószalonon villantotta meg először az új Outlander-generációt. Akár a végleges változat elejét, akár az oldalvonalat, akár a hátulját nézzük, azt láthatjuk, hogy a japánok a koncepció számos részletét átvették. A hátsó ajtóig nyúló lámpák ugyanúgy bekerültek a szériamodellbe, mint a uszonyszerű D-oszlop.
A belső tér alapján egyértelmű, hogy az Outlander már nem teljesen új fejlesztés, de ez inkább jó hír. A műszerek és a nagy középső kijelző teljesen digitálisak, de a többi kezelőelem örvendetes módon hagyományos gombokból áll, így ezeket könnyebb használni vezetés közben. A 12,3 hüvelykes központi kijelző alatt szintén gombokkal válthatunk csatornát a rádión, és egy forgógombbal növelhetjük vagy csökkenthetjük a hangerőt.


Kissé mélyen helyezkedik el a háromzónás klímaberendezés hagyományos kezelőegysége, amely a csúcsváltozatban alapfelszereltség. Itt is ugyanaz az elrendezés: gombok a funkciókhoz és két forgógomb a hőmérséklet szabályozásához. Ennél jobb nem is lehetne. A kormányon a bal oldali küllőn forgatható gombbal lapozhatunk a menüben, a jobb oldalin pedig a sebességtartó automatika vezérlője található. Ezen km/óránként léptethetjük a tartani kívánt sebességet. A beltéri burkolatanyagok keveréke ugyan kissé egyhangú, de messze áll a korábbi kemény műanyagsivatagtól. Ez a Mitsubishi könnyedén felveszi a versenyt az európai prémium szegmens alatti versenytársaival.
Négy és fél különböző felszereltségi szint közül lehet választani. Mindegyikben megtalálható a multifunkciós bőr kormánykerék, két 12,3 hüvelykes kijelző, a kétzónás automata klímaberendezés és a navigációs rendszer. Az Invite kivitelek még egy kicsit több mint egymillió forintért vezeték nélküli okostelefon-töltőt, kormányfűtést és háromfokozatú ülésfűtéssel ellátott, elektromosan állítható vezetőülést kapnak.
A legolcsóbb, 21 millió forintos listaárú Inform és a 22,2 millió forintért kapható, Invite elnevezésű Outlandereket 18 colos kerekekkel szerelik, az ezeknél drágább Intense-től felfelé 20 colos kerekekkel gyártják. Ez utóbbi felszereltségi csomag része a head-up kijelző, az adaptív LED-es fényszórók és elektromos csomagtérajtó is, ezért talán ez a legjobb választás a maga 22,8 millió forintos árával.
Az elegáns Instyle változatot mindenféle, a karosszéria színével megegyező külső alkatrésszel, valamint panorámás üvegtetővel és beltéri alumínium díszlécekkel látták el. Ezen felül háromzónás klímaberendezéssel és tizenkét hangszórós, csúcskategóriás Yamaha hangrendszerrel is van benne. Az ülések hűthetők és fűthetők, illetve memóriafunkciójuk is van, de mindezért több mint 24 millió forintot kér a forgalmazó. További 500 ezer forintért előre masszázsfoteleket és a teljes utastér fölé fekete tetőbélést kérhetünk a legdrágább Outlanderbe.
Harmonikus társ
Menet közben nyugodt viselkedésével nyeri meg az utasokat az úton az új típus. A benzinmotor, akár csak az elődben, 2,4 literes, négyhengeres. Csúcsteljesítménye 136 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka pedig kicsit több mint 200 newtonméter, vagyis továbbra sincs túlfeszítve. Ugyanakkor a 80 kilowattos első és a 100 kilowattos hátsó villanymotorral együtt a hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye több mint 300 lóerő, az autó végsebességét 170 km/órára korlátozták, de egy feltöltéssel akár 100 kilométert is képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban, ami bőven elég a mindennapi használathoz.


A több mint 4,7 méteres külső hosszúság ellenére nagyvárosokban sem okoz gondot a manőverezés vagy a szűk utcákban közlekedés az új Outlanderrel, miközben alapterülete elég egy négytagú család kényelmes szállításához. A csomagokat az alapesetben 498, lehajtott hátsó ülésekkel viszont több mint 1,4 köbméteres csomagtartóban helyezhetjük el, így ezekkel sem lesz gond.
A kormányzás nem ad igazán jó visszajelzéseket az útról, de nagyon is magától értetődő. A futómű szintén inkább kényelmes hangolású. Különösen az autópályán siklik lágyan az autó, és a felfüggesztés sztoikus nyugalommal simítja el a hosszú hullámokat is. A kétszer egysávos mellékutakon érezhetően nehezebb dolga van, valahányszor egy kis dinamizmusra van szükség, de még ekkor is megmaradnak a harmonikus átmenetek a hajtáslánc különböző részei között.
Az Outlander szinte észrevehetetlenül vált a menetmódok között – akár teljesen automatikusan, akár a vezető kedve szerint. Eco módban a benzinmotor hatékonyságára koncentrál, míg a Power módban a két villanymotor és a belső égésű motor dinamikus egésszé áll össze. Az akkumulátormódok is változtathatók: EV beállításban a rendszer tisztán elektromos üzemmódban működik; Save módban fenntartja az aktuális töltöttségi szintet, Charge módban pedig menet közben tölti fel a lemerült hajtóakkumulátort.
Nincs gyorstöltés
Az új Mitsubishi szabadidő-autó villanytöltése álló helyzetben problémás. Bár DC-gyorstöltővel szerelték fel, ehhez csak a régebbi rendszerű, úgynevezett Chademo-csatlakozófelület tartozik. Noha találni ilyen töltőoszlopot is, Európában ötször gyakoribbak a nyilvános CCS-állomások, és többnyire nagyobb teljesítményt is nyújtanak.
Az Outlander hajtóakkumulátorát maximum 50 kilowattal tölthetjük, amit szinte abszurd manapság gyorsnak nevezni. A japán mérnökök inkább arra koncentráltak, hogy a 22,7 kilowattóra kapacitású, tehát a kategória átlagához mérten nagy akkumulátort az otthoni konnektorról töltsük fel. Ebben az esetben keveseket fog zavarni, hogy a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése 3,5 kilowatt töltőteljesítmény mellett több mint hat órát vesz igénybe.


Tesztútjainkon az új Mitsubishi Outlander megerősítette a korábban szerzett benyomásainkat. Igaz, hogy 100 km/órára egy tized másodperccel lassabban gyorsul a gyár által megadott értéknél, így is tartható a 8 másodperc körüli szint, ezért ez az eltérés a legtöbb sofőrt nem fogja zavarni. Sokkal fontosabbak a stabil fékek és a jó fékerő. És a fogyasztás? Ha teljesen feltöltött akkumulátorral indulunk útnak, az első 100 kilométeren 1,7 liter benzint és 17,8 kilowattóra elektromos energiát kér az autó, ami a WLTP mérési ciklus szerinti hivatalos adatokhoz képest jelentősen magasabb benzin- és alacsonyabb elektromos fogyasztást jelent. Ezek azonban kiváló értékek egy több mint 2,1 tonnás SUV esetében. Lemerült hajtóakkumulátorral használva 100 kilométerenként 8,4 liter benzint fogyaszt az Outlander, ami még éppen elfogadható ebben a méretosztályban. Összességében megérte rá várni.