Autónyomozók: roncsból helyreállított, csinos meggypiros Toyota ötmillió forintért eladó

Autónyomozók: roncsból helyreállított, csinos meggypiros Toyota ötmillió forintért eladó
Fotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.hu

Ha a használt autók évjárata, futásteljesítménye, a hirdetésben szereplő áruk, illetve az autók állapota közt szorosabb összefüggés lenne, az teljesen új helyzetet teremtene a magyar piacon. A viszonyok rendeződéséig még sokat kell várnunk, mert a drága autók is lehetnek értéktelenek, ha korábban összetörték vagy szakszerűtlenül javították őket. Tudják ezt a vásárlás előtti átvizsgálással foglalkozó szakemberek, az autónyomozók is, akik nemcsak a jóhiszemű vevők, de a tények elhallgatására építő eladók homlokára is gyakran varázsolnak ráncokat.

Az elsősorban a Hyundai, a Kia, illetve a Toyota típusaira szakosodott Jávor Gábor szerint ezeket a kijózanító pillanatokat sokan átélik egyszer, hogy a következő vásárláskor már kellően óvatosak legyenek. Hasonló ébredésen ment keresztül tavaly októberben az az érdeklődő is, akik egy harmadik generációs Toyota Yarist szeretett volna vásárolni, ezért megbízta Gábor cégét, a Ceedvadászt, hogy alaposan vizsgáljon át néhányat a népszerű típusból.

Az illető kikötötte, hogy csak megkímélt állapotú Yarisért ad pénzt. Nem szabta lehetetlenül alacsonyra az összeghatárt, akár 5 millió forintot is hajlandó volt kifizetni egy ötajtós, hibrid hajtású példányért – feltéve, hogy azt a megfelelő karbantartás mellett gondtalanul használhatja a következő években.

Ötmillió forint alatt újként manapság legfeljebb egy 4,4 millióért még fapados Mitsubishi Space Star miniautót kapunk, de abban még klíma sincs. Egy Fiat Panda 5,3 milliótól lehet a miénk, a legolcsóbb Toyota Aygo X több mint 6,3 millióba kerül, a negyedik generációs Yarisok tavalyi szériájának kedvezményes ára 8,6 millió forint. Ha viszont valaki éppen az XP13 gyári kódú, harmadik generációs Yarisok kínálatára szűkíti a Használtautó.hu találati listáját, nagyjából kétszáz példány közül válogathat, és ezek között rengeteg jó vétel lehet.

A típust 2011-től 2020-ig gyártották, és időközben, a Toyota bevett szokása szerint többször frissítették, hogy az elnyújtott modellciklus végére se lógjon ki a kínálatból az elavultságával. A három- és ötajtós eladó Yarisok közt találunk fapados, ezer köbcentis, háromhengeres benzineseket már kétmillió forintnál olcsóbban is, de ezeket jellemzően több mint 200 ezer (bevallott) kilométerrel hirdetik.

Valamivel többet kérnek a fotók alapján megnézésre érdemes, 1,4 literes, közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt változatokért, amelyek megfelelő kezekben nagyon tartósak lehetnek, miközben akár kevesebb mint 5 liter gázolajat kérnek 100 kilométerenként. Szintén gyakori az 1,33 literes, négyhengeres benzines verzió, de abból sok példányt félreszervizeltek, mert nem az előírt SEA 0W20-as, hanem a gyártó szerint is csak szükség esetén használható 5W30-as motorolajat töltötték bele. Emiatt nagy kockázatot vállal, aki ezt a motorváltozatot választja, az 1,5 literes, soros négyhengeres utódja pedig viszonylag ritka, de az olajválasztással kapcsolatos kockázat arra is vonatkozik. A takarékos kisautók bajnoka a köztudottan tartós, akár félmillió kilométerrel a háta mögött is azonnal hadra fogható bolygóműves hibrid, amely egyben a leginkább értéktartó kivitel a kis Toyoták közül.

Gábor több száz, mindenféle benzines-elektromos hajtású Toyota átvizsgálása után azt mondja, hogy Magyarországon 10-ből 6 példány korábban sérült volt, és ezeknek nagyjából feléért nem érdemes pénzt adni. Gyakori kérdés, hogy miért vár makulátlan autót az, akinek csak használtra futja, pedig a többség valójában csupán szeretné tudni, hogy milyen állapotú és előéletű autót kap egy bizonyos összegért.

Félrevezető azt mondani, hogy aki egy típus legolcsóbb példányai közül válogat, az kénytelen beletörődni az óratekerésbe vagy abba, hogy az autót baleset után helyreállítva vásárolhatja meg. Minden árkategóriában találni néhány tiszta múltú darabot, de olyat is, mint az a 2018-as évjáratú, bordó hibrid Yaris, amelyet Gábor egy XIX. kerületi kereskedésben vizsgált át.

Fotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.huFotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.hu
Fotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.hu

A szakember szerint a Yaris népszerűsége az utóbbi években felzárkózott a Prius és a Corolla mellé, mert városban nagyon praktikus, könnyű vele parkolni, de gond nélkül el lehet vele indulni hosszabb távra is. Ezt igazolja egyébként a német autóklub, az ADAC megbízhatósági statisztikája is, amelyben az előző szériás Yaris a legjobbak közt szerepel.

Gábor szerint nem kell azonnal sarkon fordulni és távozni a kereskedésből, ha egy ilyen, legalább öt, de akár tizenöt éves Toyotáról kiderül, hogy egy-két karosszériaelemét korábban újrafényezték. Az enyhe sérülések akár teljesen nyomtalanul javíthatók, szükség esetén a csavarozható elemek könnyen cserélhetők. Persze, ha az átvizsgálásnál elvégzett rétegvastagság-mérésen kiderül, hogy a gyári 60-70, legfeljebb 110 mikron helyett ennek többszörösét vitték fel a lemezekre, érdemes ellenőrizni, hogy mennyire egységes az eredmény, tehát, hogy a javított lemezterület színe és felülete nem tér-e el az autó sértetlen részétől.

Az ajtók, sárvédők, valamint a motorháztető és a csomagtérajtó újrafestése remek alkualap lehet, ám Jávor szerint az összes használt Toyota hibridre akad vevő, ezért az eladók akkor sem mindig engednek az árból, ha az érdeklődő kiszúrja, hogy a megkímélt állapotúként hirdetett példány járt már karosszérialakatosnál és fényezőnél.

A bordó Yaris nem összekeverendő ezekkel a bocsánatos esetekkel, mert bár 4 millió 789 ezer forintot kértek érte a kereskedésben, és a kínálati ár arányosnak tűnt az autó évjáratával, illetve a 118 ezer kilométeres futásteljesítménnyel, közelről megnézve egyértelmű volt, hogy az autót korábban alaposan összetörték. A motorháztető és a két első sárvédőív közt a gyárinál nagyobb réseket lehetett látni, amelyek közé több ujjal is be lehetett nyúlni, miközben ezek a rések eredetileg legfeljebb 5 milliméteresek lehettek.

Az már kevésbé lepte meg Gábort, hogy a gyanúsan nagy hézagokhoz a karosszéria többi részétől rendellenesen elálló első lökhárító, illetve ferdén rögzített kerékdob-betét is tartozott. Ilyen pontatlanság csak akkor fordul elő egy korszerű autón, ha azt töréskár után szakszerűtlenül, a lehető legolcsóbban állították helyre.

Rengeteg autó kerékjárati ívének alsó végződésénél találunk olyan apró védőfóliát, amellyel a gyártó a kavicsfelverődések okozta sérülések kockázatát akarta csökkenteni. Nem volt ez másként a piros Yaris esetében sem, csakhogy nem a fényezett felületen, hanem a fényezés felső rétegei alatt volt az öntapadós fólia, ami szintén barkácsolás eredménye.

Önmagában sem az első, sem a hátsó lökhárító illesztéseinek pontatlansága nem riasztó egy hat-nyolc éves városi kisautó esetében. Amikor viszont az első fényszórók, és a hátsó lámpák is ferdén állnak, ezekből a jelekből arra következtet a szakértő, hogy az autó nem csupán felületi, hanem szerkezeti sérülést szenvedett, és ezután próbálták összerakni. Ez a Yaris talán egy ráfutásos baleset után kezdett új életet. Állítása szerint erről nem tudott a kereskedő, ahogy arról sem mondott semmit, hogy miért ferdék a fővázon található sárvédőtartó konzolok.

A Ceedvadász azt javasolja, hogy bármilyen használtautó-vásárlás előtti ellenőrzéskor nézzünk be a csomagtartóba is. Jávor szerint visszatérő probléma, hogy miután egy autót hátulról összetörnek, és az ütközés során roncsolódik a pótkeréktartó ürege, azt nem cserélik ki, hanem csak kikalapálják, mert az olcsóbb.

A bordó autónál pontosan ez történt. A karosszéria főtartó elemeihez a gyárban hegesztéssel rögzített pótkeréktartó illesztésén látható, hogy a sérülés után újrahegesztették, előzőleg pedig a lehető legotrombább módszerrel egyengették ki. Az eredetileg szabályos alakra formált acéllemez felületének nagy részén külön-külön is felfedezhetőek a kalapácsütések nyomai, ami egy szakiskolai vizsgán biztos bukást jelentene.

Gábor szerint a pótkeréktartót alulról és felülről is kitartóan kalapálhatták, mert aki ezt a munkát megrendelte, tisztában lehetett azzal, hogy a Toyota által előírt technológiát használva, az elem cseréjével ez a javítás önmagában is milliós tétel, ami elvitte volna a kereskedő hasznát. Így viszont egy esetleges következő balesetben semmilyen energiaelnyelő funkciót nem tölt majd be, mert a deformálódás, illetve az egyengetés meggyengítette az acéllemezt.

Fotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.huFotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.hu
Fotó: Jávor Gábor / Ceedvadasz.hu

Magyarországon több kereskedésben is lehet sérült, de még nem helyreállított autót vásárolni, illetve létezik egy előzetes regisztráció után elérhető roncskereskedelmi adatbázis, amelyben rengeteg törött autó közül válogathatnak az érdeklődők. Ezeknek egy részét donorként hasznosítják a szervizek, vagyis egy másik autót állítanak helyre az alkatrészeik felhasználásával, de bőven akadnak olyan roncsok is, amiket valahogy feltámasztanak, és mint a bordó Yarist, megpróbálják eladni a sérülésmentes példányok árszintjén.

Ehhez a tisztességtelen gyakorlathoz ideális kereteket teremt, hogy egyszerű használtautó-vásárlóként senki nincs tisztában a roncspiac működésével, az állami járműnyilvántartásban végzett keresés során pedig nem villognak nagy piros felkiáltójelek a feltámasztott autók adatlapján. A bordó Yaris esetében csupán az volt árulkodó jel a Jármű Szolgáltatási Platformon, hogy röviden jelezték, az autó 2023 januárjában károsultként vett részt egy balesetben. Ennél többet más autókról sem lehet megtudni a rendszerből. A baleset után gazdaságosan nem javítható, tehát gazdasági totálkáros autókat nem kötelező végleg kivonni a forgalomból, de ennél is nagyobb gond, hogy a szerkezeti sérülés után sem kerül le mindegyikről végleg a rendszám.

A történetünkben szereplő 2018-as Yarisról kiderült, hogy elölről és hátulról is összetörték, majd amatőr módszerekkel helyreállították, és a külső lemeztakarót az eredetihez közeli árnyalatra fényezték le. Így a Toyota néhány lépésnyi távolságból igazi vevőmágnesnek látszott. Gábor azért fájlalja ezt, mert sokszor találkozik olyan vásárlókkal, akik érzelmi döntést hoznak, vagyis ha egy használt autó összességében csinos, megteszik az első pillanatban, és a próbaúton sem produkál rendellenességet, szívesen kiteszik az árát az eladó asztalára.

Ezt a Yarist végül nem vette meg a Ceedvadász ügyfele, hanem tovább várt a valóban megfelelő példányra. A következő fiatal XP13-as Toyotát szintén egy budapesti kereskedésben hirdették, a fotókon az is nagyon szépnek tűnt, a hirdetésében felsorolták az összes kívánatos extrát, majd élőben kiderült, hogy a teljes karosszériát elverte a jégeső, olyan göröngyös, mint egy golflabda, de erről elfelejtett szólni az eladó a telefonos egyeztetés alkalmával.

Jávor Gábor szerint az összes ép, sérült és tákolt hibrid Toyotát el lehet adni a praktikumra és tartósságra éhes magyar használtautó-piacon, ezért a kereskedők, illetve a magáneladók a sokat látott átvizsgálókkal sem szoktak kötekedni, amikor azok feltárják az autók olykor súlyos hibáit. Inkább mosolyognak, és megvárják azt az érdeklődőt, aki gyorsan, érzelmi alapon dönt, majd leszámol akár 5 millió forintot egy autóért, amelynek valójában a bontóban lenne a helye. A Jármű Szolgáltatási Platformon cikkünk írásakor elvégzett lekérdezés szerint a Gábor által 2024. október elején átvizsgált autót valaki megvette október végén. Erről árulkodnak az akkor elvégzett eredetiségvizsgálat állami rendszerben szereplő adatai.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!