Mostantól lehet utólag LED-et szerelni a régebbi autók és motorok fényszórójába

2025. március 10. – 12:53

Mostantól lehet utólag LED-et szerelni a régebbi autók és motorok fényszórójába
Fotó: Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

639

Mostantól Magyarországon is lehet utólag LED-fényforrást szerelni az eredetileg halogénfényszóróval szerelt autókba, motorkerékpárokba és teherautókba, derült ki az Osram magyarországi képviseletének hétfői közleményéből. A cég azután fordult az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Közúti Hatósági Gépjármű-közlekedési Főosztályához, hogy 2024 decemberében módosították a járművek közúti forgalomba helyezéséről és forgalomban tartásáról szóló Köhém-rendelet szövegét, amelyben korábban egyáltalán nem szerepelt az utólagos, más néven retrofit LED-ek beépítésére vonatkozó rész.

A közúti használatukhoz szükséges magyarországi minősítő jel (vagy H-jel) megszerzése azt jelenti, hogy a cég személyautókba és motorkerékpárokba szánt Nightbreaker LED, illetve a nagyobb teherautókhoz és buszokhoz fejlesztett Truckstar LED fényforrásait bárki szabadon beépítheti a korábbi halogénizzók helyére a tompított vagy távolsági fényszórók foglalataiba. A fénykibocsátó diódák használatához nem kell átalakítási engedélyt kérni a közlekedési hatóságtól, illetve a közúti ellenőrzéseken, valamint az időszakos műszaki vizsgákon sem jelenthet problémát a LED-esítés.

Az egyelőre egyetlen gyártó utólagos LED-jeire vonatkozó lehetőség nem vonatkozik az összes olyan járműre, amelynek szabványos H1-es, H4-es, illetve H7-es tompított vagy távolsági fényszórója van. A minősítő jelet minden járműtípusra külön kellett megszereznie az Osramnak a német közlekedési hatóság, a KBA korábbi engedélyéhez igazodva, ezért csak azon típusok esetében legális az utólagos LED-ek közúti használata, amelyek szerepelnek az Osram magyarországi kompatibilitási listáján.

Érdekesség, hogy ezen egyebek mellett nem sorolták fel az itthon nagyon gyakori Suzuki Swifteket sem, ugyanakkor a nyolcvanas évek eleji Samurai és a közelmúltban gyártott Ignist igen, ahogy más autómárkáknál is hasonlóan vegyes a lehetőségek köre. Az Osram importértől kapott tájékoztatás szerint a lista folyamatosan bővülni fog a további járműtípusokkal, ezért a következő hónapokban érdemes lesz ismét megnézni a felsorolást, hátha saját járművünkhöz is megkapta a magyarországi engedélyt a cég.

A minisztérium határozata fontos feltételeket tartalmaz, amelyet minden utólagos LED-esítést tervező járműtulajdonosnak be kell tartania. A hivatalosan pótalkatrésznek minősülő, korszerű fényforrások megfelelőségét kitöltött műbizonylattal kell tanúsítani. Ezt a jármű okmányaival együtt kell tartani, és közúti ellenőrzéskor át kell adni a rendőrnek, illetve az ellenőrzésre jogosult hatósági személynek. Fontos az is, hogy az újfajta fényforrásokat csak párban szabad cserélni azokban a járművekben, amelyeknek két fényszórójuk van, és a beszerelést csak erre külön képesítéssel rendelkező szakember végezheti el egy hivatalos autószervizben.

A műbizonylatnak legalább az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

  • a pótalkatrész megnevezése, gyártmánya, kivitele
  • a gyártó és a forgalmazó neve, címe,
  • Az ÉKM minősítési engedély száma,
  • „A járműre történő első felszerelést csak regisztrált járműfenntartó műhelyben, megfelelő képesítéssel rendelkező szakember végezheti el. A pótalkatrész csak párban cserélhető.” szöveg
  • a gépkocsi gyártmánya, típusa, rendszáma, alvázszáma, az alkalmazott fényszóró jóváhagyási száma amelybe a pótalkatrészt beszerelték,
  • a felszerelést végző járműfenntartó neve, címe,
  • a felszerelő neve, aláírása, a felszerelés dátuma
  • a felszerelő nyilatkozata arról, hogy a felszerelés az engedélyben foglaltak szerint történt.

A LED-fényforrásokról szóló korábbi cikkünkből kiderül, hogy a járműiparban mára általánossá vált műszaki megoldással a hagyományos halogénizzók fényerejének többszörösét érhetjük el. A fény intenzitása szintén kedvezően befolyásolhatja a tájékozódást éjszaka, illetve rossz látási viszonyok mellett, miközben a LED-ek energiafogyasztása és hőkibocsátása alacsonyabb, élettartamuk pedig a halogénizzók sokszorosa lehet. Az Osram termékeinek magyarországi használatára vonatkozó engedély nem érvényes más gyártók utólagos LED-fényforrásaira, ezért a „no name termékek” használata továbbra is tilos, ahogy azoké is, amelyek gyártója esetleg csak ezután kap magyarországi minősítő jelet.

Az utólagos LED-esítést azért is érdemes szakműhelyre bízni, mert ott előzőleg felmérik a fényszóró és a búra állapotát, és szükség esetén ezek cseréjét vagy felújítását javasolják az átalakítás előtt. A drámai változást ígérő LED-fényforrás erős fénye fokozottan zavarhatja a többi közlekedőt, ezért a szakszerű beépítésnek nélkülözhetetlen lépése a fényszórók műszeres beállítása is.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!