Kaszinóreklám fut egy volt kormányzati honlapon, de ehhez még csak feltörni se kellett
2025. január 16. – 15:57
„Feltörhettek egy kormányzati honlapot, amely már online kaszinókat és sportfogadási oldalakat reklámoz” – írja a Hvg.hu. A szóban forgó oldalt azonban valójában nem törték fel, a magyarázat a jelek szerint ennél kevésbé izgalmas: ai-hungary.com egykor valóban egy magyar kormányzati szervhez tartozott, de már nem a kormányé, így bárki lefoglalhatja. Úgy néz ki, ezt valaki meg is tette, és online kaszinók, illetve sportfogadási oldalakat reklámoz rajta.
Az oldal eredetileg a Mesterséges Intelligencia Koalíció nevű szervezethez tartozott, amely a Digitális Jólét Program égisze alatt jött létre még 2018-ban. A Digitális Jólét Program és a Digitális Jólét Kft. pedig a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) alá tartozott. A KIFÜ 2024 végén megszűnt.
Ha megnézzük az ai-hungary.com domainnév történetét, látható, hogy tavaly tavasszal még a Digitális Jólét Nonprofit Kft. neve alá volt bejegyezve, 2024. július 31-től azonban már magánkézben van – az, hogy kiében, nem derül ki, mert ezt adatvédelmi okokból már nem kötelező közzétenni, a nyilvántartásban csak a domainregisztrátor neve látható, amely az oldalt az új tulajdonosának bejegyezte.
Ez az új tulajdonos egyébként meghagyta az oldal eredeti dizájnját, így a Mesterséges Intelligencia Koalíció logóját is, de több aloldal a mai napig az eredeti tartalmával érhető el, így a kaszinóhirdetések mellett olvashatók hírek a mesterséges intelligencia fejlesztéséről is, sőt az eredeti nyitóoldal is elérhető.
A Mesterséges Intelligencia Koalíció oldala ma már egyébként másik címen, itt található. Viszont a kaszinóreklámmá átfazonírozott ai-hungary.com .hu-s testvére, az ai-hungary.hu jelenleg nem elérhető. A magyar domainnyilvántartás szerint idén májusig a KIFÜ tulajdonában áll. Azt nem tudni, hogy szán-e majd rá néhány ezer forintot az állam, hogy ebből ne legyen reklámújság, vagy nem foglalkoznak ezzel.
Nem trollkodás, biznisz
Az ilyen, elsőre meglepőnek tűnő átalakulás egyébként nem is ritka. Egy évvel ezelőtt részletesen bemutattuk a jelenséget, amikor a Karácsony Gergely főpolgármester 2021-es miniszterelnök-jelölti előválasztási kampánya mögött álló 99 Mozgalom honlapjával történt meg ugyanez: az egykori kampányoldalt purhabot, utasbiztosítást vagy CBD-olajat ajánlgató reklámok árasztották el.
Annak, hogy egy párthoz, mozgalomhoz vagy éppen a kormányhoz tartozó oldalakból reklámújságot kreál valaki, jellemzően nem a trollkodás az oka, hanem a linképítés. Minél inkább bejáratott ugyanis egy oldal, minél több link mutat rá jó minőségű oldalakról, annál előkelőbb helyen jelenik meg az internetes keresési találatok között, így annál értékesebb. A linképítő szolgáltatások lényege, hogy erre fenntartott oldalakon linkeket helyeznek el az ügyfelük weboldalára, hogy a keresések találati listáját összeállító algoritmus azt lássa, hogy az adott weboldalt sok másik helyen hivatkozzák, ezért biztos releváns találat. Nem mindegy azonban, hogy milyen oldalon helyezik el ezeket a linkeket. Minél erősebb az oldal, ahonnan a viszontlink a mi weboldalunkra mutat, annál jobb lesz nekünk. Egy évek óta használt, sok helyen linkelt domain pedig sokkal erősebb pozícióból indul, mint egy először bejegyzett, még nem bejáratott cím.
Tavalyi nyomozásunk során több száz ilyen magára hagyott, majd elfoglalt oldalt találtunk, köztük több kormányzati oldalt is, például egy nagy állami fejlesztési projekt társadalmi egyeztetésre létrehozott oldalát; az első Gyurcsány-kormány egyik minisztériumának oldalát; vagy egy kormányzati emlékbizottságét, amelyet Orbán Viktor elnökölt (a bizottság egy emlékév ünnepi eseményeit koordinálta). Akit részletesebben érdekel, miért lehet ez jó biznisz, akkori cikkünkben elolvashatja, mit mondott erről a Telexnek egy ilyen linképítő szolgáltatás üzemeltetője.