A Toyota gondolt egyet, és felhúzott egy várost 4000 milliárdból, 2000 lakónak

2025. január 8. – 05:09

A Toyota gondolt egyet, és felhúzott egy várost 4000 milliárdból, 2000 lakónak
Forrás: Toyota

Másolás

Vágólapra másolva

A Toyota a világ legnagyobb autógyártója, évi tízmillió körüli a termelésük, és aki arra asszociál a márkanévről, hogy „megbízható, de unalmas”, annak azért jusson eszébe az is, hogy annak idején a Priusszal ők indították el az egész elektromosautó-őrületet. A Las Vegas-i CES techkiállítás az utóbbi években egyre inkább autós show is, ezért elég meglepő volt, hogy a Toyota vezére, Tojoda Akio azzal kezdte a sajtótájékoztatóját, hogy ő bizony nem akar autókról beszélni.

Ehelyett Woven Cityről beszélt, arról a futurisztikus városról, amit öt éve kezdtek el tervezni, és most jutott el abba a fázisba, tízmilliárd dollár (kb. négyezer milliárd forint) elköltése után, hogy nyáron beköltözhetnek az első lakók, nagyjából százan (a teljes lakosság kétezer körül lesz, nagyrészt a cég alkalmazottai). Ez nem tűnik különösebben jó biznisznek, de Tojoda ezt rögtön el is intézte annyival, hogy nem ezen akar pénzt keresni, inkább egy óriási kísérletnek, „élő laboratóriumnak” fogja fel:

A céges város koncepciója nem új dolog, és sok ilyen sztorinak lett elég csúnya vége, mint például Henry Ford álmának, Fordlandiának, amit réges-rég elnyelt már a brazíliai őserdő, vagy éppen Pripjatynak, amit a csernobili atomerőmű dolgozóinak építettek. De említhetnénk Wolfsburgot is Németországban, ami eredetileg a Volkswagen saját városának épült, a cég, hm, hát nem éppen makulátlanul dicsőséges korszakában.

Woven City a Fuji hegy lábánál épül, zöldenergia hajtja, meg van benne rengeteg mesterséges intelligencia, robotok, drónok, repülő autók – és az igazat megvallva nehezen lehet meghatározni, hogy a részletek ecsetelésében meddig beszélt Tojoda komolyan, és honnantól viccelt, én a magam részéről a rakétahajtású kerekesszékeket és a driftelő önvezető autókat már utóbbi kategóriába soroltam. Az előadását itt lehet visszanézni:

A név („Szőttesváros”) egyébként a várostervezésre utal, ami háromféle úttípus szövetszerű kialakítására épül: elkülönített utakat kapnak az autósok, a biciklisek és robogósok, illetve a gyalogosok. Az egész futurisztikus mintavárosnak van egy zavarba ejtő hangulata, pont úgy hangzik és néz ki, mint egy nyomasztó sci-fi felvezetése, amiben majd változatosan horrorisztikus módokon szabadul el a pokol.

De emlékeztet egy híres, bebukott okosvárosprojektre is: a Google 2019-ben Toronto egyik városnegyedét akarta felokosítani, de kiderült, hogy a helyiek jó része nem igazán rajong az ötletért, illegális adatgyűjtésről, a magánszféra megsemmisítéséről beszéltek, nyilván előkerült Orwell és az 1984 is, és a Google végül a Covidra hivatkozva inkább elkaszálta az egészet. Woven City mondjuk ezt a részt aránylag jól megoldotta azzal, hogy a nulláról épül fel a város, és aki beköltözik, tudja, mit vállal. A tervek szerint amúgy 2026-tól megnyílik a város a Toyotán kívüli világnak is, sőt, a Toyota ösztöndíjprogramot hirdet, amiben támogatni fogja a lelkes új lakók beköltözését.

Idén is a helyszínről tudósítunk a techvilág újdonságairól, a Las Vegas-i CES-en bemutatott legújabb és legérdekesebb kütyükről. További cikkeink itt olvashatók.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!