Elhalasztaná az Ügyfélkapu megszüntetését a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete
2024. december 5. – 13:20
frissítve
Az Ügyfélkapu megszüntetését el kell halasztani – szögezi le csütörtökön kiadott közleményében a Magyar Könyvelők Országos Egyesülete (MKOE). Azt írják, „a jogalkotó nem engedi a Digitális Magyarország Ügynökségnek (DMÜ), hogy elhalasszák az Ügyfélkapu 2025. 01. 15-én éjfélkor való megszüntetését”.
Az MKOE megkérdőjelezi azt az érvelést, miszerint az Ügyfélkapu+ kötelezővé tételére azért van szükség, „mert az eddigi egyfaktoros belépés (login +jelszó) »kevés«” – szerintük erre nem mutatott senki bizonyítékot. Álláspontjuk szerint a QR-kódos, autentikátoros bejelentkezés ugyanakkor sokaknak kényelmetlenséget okozna, tapasztalataik szerint ugyanis az állampolgárok még az autentikátor kifejezést se értik, a QR-kódos regisztrációt pedig bonyolultnak, érthetetlennek tartják.
Azt írják, a DMÜ irányítása alatt álló IDOMSOFT Zrt. csak most, 2024. december 4-én írt ki pályázatot az Ügyfélkapu helyébe lépő Ügyfélkapu+ második faktorának bővítésére. Az MKOE szerint a cég az egyszerűsítés érdekében döntött úgy, hogy bővítik a második faktort egy emailes bejelentkezéssel.
A pályázat részletei és a specifikáció az EPR oldalán jelent meg. Az egyesület azt írja, bár ígéretet kaptak, hogy a pályázat kiírása előtt egyeztetést tartanak, erre ezek szerint nem volt idő. Szerintük ez is azt mutatja, hogy „az Ügyfélkapu megszüntetése elkapkodott lépés, azt el kell halasztani”.
A Digitális Állampolgárság Programot 2022-ben fogadták el, majd tavaly év végén szavazták meg az online ügyintézés megreformálását célzó DÁP-törvényt, amely idén július 1-jén lépett hatályba. A DÁP a gyakorlatban egyelőre egy mobilos app, a szeptember óta használható Digitális Állampolgár formájában működik, és jelenleg elsősorban arra jó, hogy felhasználónév és jelszó bepötyögése nélkül lehet vele bejelentkezni az állami ügyintéző felületekre. A Rogán Antal kabinetminiszter nevével fémjelzett program sok kritikát kapott, amiért egy DÁP-azonosító létrehozásával és az eddig elkülönült adatok összekapcsolásával minden korábbinál részletesebb profilt hozna létre az emberekről. Mások inkább amiatt aggódnak, hogy az ambiciózus program kivitelezése megfelelő színvonalú és biztonságú lesz-e.
A DÁP mobilos app elindulásával hamarosan megszűnik a hagyományos ügyfélkapus bejelentkezési lehetőség, a Szabad Európa pedig nemrég kiszivárgott levelek alapján arról írt, hogy akár az Ügyfélkapu+ is megszűnhet. Ez azért lenne fontos újdonság, mert így nem maradna alternatívája a DÁP-nak az online ügyintézésben, így aki bizalmatlanságból vagy bármi más okból egyelőre kimaradna a digitális állampolgárságból, annak az elektronikus ügyintézési lehetőségei a kormányablakok számhúzó automatájára korlátozódnának. A témáról ebben a cikkünkben írtunk hosszabban.