Az eddigi legdrágább Dacia a francia-román márka új csodafegyvere a Škoda Kodiaq ellen

2024. október 9. – 11:46

Az eddigi legdrágább Dacia a francia-román márka új csodafegyvere a Škoda Kodiaq ellen
Az új Dacia Bigster az eddigi legnagyobb és legdrágább modell a márka kínálatában – Fotó: Dacia

Másolás

Vágólapra másolva

Három éve jelentették be, hogy Európa egyik legnépszerűbb és legolcsóbb új autója a Sandero gyártója, a Dacia hamarosan bemutatja legnagyobb modelljét, a Bigster nevű szabadidő-autót. Végül október elejéig vártak a premierrel. Az új Dacia ugyanúgy a Renault-val és Nissannal közös konszernnél használt CMF-B padlólemezre épül, mint a Cliótól a Sanderón át a Dusterig szinte az összes korszerű típus a három márka kínálatában. A Bigster az utóbbi testvérmodellje, első ránézésre nagyon hasonlít ahhoz.

A közös műszaki alapok ellenére az új modell a legbátrabb kísérlet az eredetileg román márka történetében, hogy végleg kilépjen múltja hosszú árnyékából, és a legsikeresebb európai autómárkákhoz csatlakozzon. A közel 4,6 méter hosszú, 1,8 méter széles, szögletes Bigster szabadmagassága 22 centi, csomagtere pedig alaphelyzetben is 667 literes, de a 40-20-40 százalékban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével több mint egy köbméterre bővíthető.

Az autó beltere kifejezetten magas, a típus bemutatóján meg is említették, hogy az első és hátsó fejtér, illetve a hátsó lábtér a kategória legnagyobbja. A Bigster rövid első túlnyúlásával, illetve fényezetlen műanyag karosszériaelemeivel támogatja a terephasználatot, noha az összesen négyféle motorváltozat közül csak a TCe130 4x4 nevű 48 voltos lágyhibrid-rendszerhez tartozik összkerékhajtás, de ezt különböző menetmódokkal, illetve 0 és 30 km/óra közt állítható ereszkedésszabályozó rendszerrel is kiegészítik, a váltó pedig hatfokozatú kézi váltó.

Az új Duster utasteréhez hasonlít a Bigsteré, de sokkal tágasabb annál és akár hűtött rekeszt is rendelhetünk a középkonzolba – Fotó: Dacia
Az új Duster utasteréhez hasonlít a Bigsteré, de sokkal tágasabb annál és akár hűtött rekeszt is rendelhetünk a középkonzolba – Fotó: Dacia

A hajtásláncban egy 1,2 literes háromhengeres, turbós benzinmotor, illetve egy kis teljesítményű villanymotor dolgozik össze a kigyorsításoknál, így csökkentve a szén-dioxid-kibocsátását, illetve a fogyasztását. A hajtóakkumulátor mindössze 0,8 kilowattóra kapacitású, vagyis nem összehasonlítható a teljes értékű hibridekkel. Ebből a hajtási összeállításból indul ki a TCe 140 nevű hagyományos elsőkerék-hajtású kivitel, amely elvileg 100 kilométeren akár 5,6 liter benzinnel beéri, szén-dioxid-kibocsátása pedig 129 gramm kilométerenként. Az ezzel a motorral szerelt alapmodell alapára 25 ezer euró, átszámítva körülbelül 10 millió forint lesz, nagyjából ennyit kérnek a jobban felszerelt Dusterért, de az importőr tájékoztatása szerint a teljes magyarországi árlistát a jövő év elején hozzák majd nyilvánosságra.

A Bigster motorkínálatának csúcsán a Daciába először kerülő Hybrid 155 nevű, összesen 155 lóerős vegyes hajtáslánc áll. Ebben a benzinmotor több mint száz lóerős, 1,8 literes, és egy 50 lóerős villanymotor, illetve egy indítógenerátor támogatja. Az 1,4 kilowattóra kapacitású 230 voltos akkumulátorra épülő rendszerrel, illetve a Renault-féle kuplung nélküli váltóval lendületes, de viszonylag takarékos lehet a legerősebb Dacia.

Bár Magyarországon évekkel ezelőtt háttérbe szorult, Európa más piacain még mindig jelentős vevőköre van az földgázüzemű (LPG-s) autóknak, amelyekből 2010-óta összesen több mint egymillió példányt adott el a Dacia. A Bigster Eco-G legnagyobb szenzációja, hogy a 49 literes gáztartály mellett egy 50 literes benzintankot is kapott, így akármelyik üzemanyag áll rendelkezésre, az autó menetkész marad, szén-dioxid-kibocsátása pedig 10 százalékkal alacsonyabb gázüzemben, mint egy vele összevethető hagyományos benzines autóé. Mindkét tartályt feltöltve akár 1450 kilométer lehet a benzingázos Dacia Bigster hatótávja.

Az új SUV olyan szegmensbe kerül, ahol a nemrég felújított Ford Kuga mellett a Peugeot 5008 vagy éppen a Škoda Kodiaq gyűjti évente tízezrével a vásárlókat az elektromos átállással küszködő gyártóknak. A Dacia utastere egyszerű, az autóhoz használt műanyagok 20 százaléka újrahasznosított nyersanyagból készül, de az összes felszereltségi szinten 10,1 colos központi kijelzőt, illetve 7, felárért pedig 10 colos digitális műszerfalat adnak, és létezik kétzónás klímaberendezéssel felszerelt kivitel is. Az extrák közt hatalmas tetőablakot, a kempingezőknek szánt alvócsomagot, illetve tetősátrat is kínálnak, számos praktikus apró kiegészítő mellett.

Nem puszta patriotizmusból nevezte a brit Autocar a Land Rover Defender olcsó alternatívájának az új Daciát. A szintén idén bemutatott új Dusterhez hasonlóan ez a tágas és egyszerű típus is azokat célozza, akik számára a bakancs és a trekkingbot sem zárja ki az eleganciát, és a praktikus, de olcsó megoldásokat többre tartják a fényűző részleteknél.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!