Jogszabályt sért a fizetős Facebook és Instagram az Európai Bizottság szerint

2024. július 1. – 17:44

Másolás

Vágólapra másolva

Az Európai Bizottság előzetes vizsgálata szerint megsérti az EU digitális piacokról szóló szabályozását (DMA) a Meta. A vállalat tavalyi szabályozása alapján díjat számít fel a felhasználóknak a Facebook és az Instagram reklámmentes változatáért, ezt kritizálta most az EB, írja a The Guardian. A „pay or consent”, azaz „fizess vagy egyezz bele” modellt tavaly vezette be a Meta: ennek értelmében a felhasználók havi díjat fizetnek a reklámmentességért, magyarul azért, hogy az Instagram és a Facebook ne használja fel személyes adataikat reklámcélokra. Ha ezt nem teszik meg, akkor adataikat felhasználhatják személyre szabott hirdetésekhez.

Thierry Breton, a Bizottság EU egységes belső piacáért felelős tagja bírálta a Meta „fizess vagy egyezz bele” modelljét, mondván, azzal, hogy a vállalat pénzt kér a személyes adatok védelméért, felhasználók millióit állítja választás elé. Breton szerint a DMA lényege éppen az, hogy a felhasználók kezébe adja a személyes adataikkal kapcsolatos döntést, illetve hogy más vállalatok a techóriásokat megillető azonos jogokkal működhessenek az adatok hozzáférésekor, írja az MTI.

A DMA szerint az „alapvető platformszolgáltatásokat” nyújtó, kapuőrnek nyilvánított vállalatoknak fel kell számolniuk azokat a zárt technológiai rendszereket, amelyek a fogyasztókat egyetlen vállalat, főként saját termékeik vagy szolgáltatásaik használata felé terelik. Breton kiemelte: a szabályozás előírja, hogy a vállalatoknak lehetővé kell tenniük, hogy „ingyenesen tereljék” a felhasználókat alkalmazásboltjaikon kívüli ajánlatokhoz.

Az Európai Bizottság szeptemberben hat szolgáltatót minősített kapuőrnek, ezek az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta és a Microsoft.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!