Ha nem akar fizetni a hirdetésmentes Facebookért, íme néhány adatvédelmi lépés, amik ingyen is működnek
2023. november 15. – 19:40
Már itthon is elérhető a fizetős Facebook és Instagram, havi 9,99 eurós, azaz nagyjából havi 3800 forintos ártól. Na de mit kap ezért az ember? Mi lesz, ha nem fizet elő? Miért lett ez a lehetőség, és miért nem vezették be korábban? Nem logikus, hogy mind a 3 milliárd felhasználó fizessen? Mit tehetünk, ha nem akarunk fizetni, de mégse adnánk át az összes személyes adatunkat?
Ha napok óta nem tud aludni hasonló kérdések miatt, akkor most jó helyen jár!
Mit kapok közel 4000 forintért? És mi van, ha nem fizetek elő?
Pont annyit, ami a dobozra van írva: havi közel 4000 forintért (vagy ha iOS-en fizet elő, még többért, de ez teljesen felesleges is) nem lát majd több reklámot, miközben a Facebookot és/vagy az Instagramot pörgeti.
Ez elsőre jól hangozhat, de ennyiben tényleg kimerül a fizetős szolgáltatás. Semmilyen új, extra funkció nem jár vele, mint az X-nél (Twitternél). Na jó, egy haszna van még: mivel nem hirdet nekik, a Facebook nem gyűjti be az előfizetők személyes adatait.
Ha valaki nem fizet elő, akkor minden marad a régiben, tényleg semmi nem változik. Ez ugye azzal jár, hogy marad a végtelen reklám az üzenőfalain, és a Meta továbbra is elhörcsögöl minden személyes adatot, amit a közösségi oldalain (és gyakran azokon túl) csak tud.
Honnan jött az ötlet, és miért nem vezették be korábban?
A szolgáltatás egyelőre csak az Európai Unióban elérhető, és ez nem véletlen. Valójában azért álltak elő vele, mert augusztus végén élesedtek azok az EU-s jogszabályok, amik igyekeznek némileg korlátozni az óriási közösségi oldalak (és más nagy platformok, például az Amazonhoz hasonló piacterek) adatgyűjtő tevékenységét.
Az új szabályok lényege nagyon leegyszerűsítve az, hogy az EU-ban élő felhasználóknak joguk van a lehetőséghez, hogy megtiltsák, hogy az internetezési szokásaikból és megadott adataikból kigyűjthető információt ezek a platformok arra használják, hogy személyre szabott hirdetéseket mutassanak nekik.
Az uniós exkluzivitás másik oka az, hogy a Metának ez a rosszabbik megoldás. A termékek, amiket árulnak, valójában nem a közösségi oldalak, amik egyszerre összehozták és egymásnak ugrasztották az embereket, hanem a felhasználók. Pontosabban a már említett adataik. Azzal, hogy ezeket az adatokat begyűjtik, és ezeket a hirdetések személyre szabásához felhasználva hirdetési helyeket árulnak, sokkal, sokkal, sokkal többet keresnek felhasználónként, mint a most bevezetett fizetős változattal behajtható havi szűk 4000 forint. Vagy ahogy a Meta a bejelentésében fogalmazott:
„Hiszünk a reklámok által fenntartott internetben, ami az embereknek gazdasági helyzetüktől függetlenül hozzáférést biztosít a személyre szabott termékekhez és szolgáltatásokhoz. […] De tiszteletben tartjuk ezeknek a fejlődő európai szabályozásoknak a szellemét és célját, és elkötelezettek vagyunk a betartásuk mellett.”
Mit tudok tenni, ha nem akarok fizetni, de az adataimat is féltem?
Az előfizetős buli valószínűleg nem lesz óriási siker, kicsi az esélye, hogy európaiak tömegei váltsanak át az ingyenes verzióról, amihez már amúgy is hozzászoktak. Akit eddig kifejezetten zavart, hogy a Metához hasonló techóriások begyűjtik és felhasználják az adatait, az valószínűleg már ott is hagyta ezeket a platformokat.
Persze biztos lesz, aki nem sokallja az árát, és megnyugtatja, hogy az adatai valamivel nagyobb biztonságban vannak. Ők viszont jobb, ha felkészülnek, hogy semmi más nem változik, a végtelen ajánlott tartalom továbbra is elárasztja majd az üzenőfalukat, és a Facebook algoritmusa valamiért továbbra is többnapos posztokat fog feldobálni újabbak helyett.
Viszont lássuk be, ez a havi 4000 forint nem kevés pénz, akár egy ebédrendelés vagy két olcsóbb streaming-előfizetés is kijön belőle. Logikus, hogy csak azért, hogy ne lássanak reklámokat, nem sokan akarnak vagy tudnak fizetni, de ezen kívül is lehet tenni (ingyen) az ellen, hogy minél több adatunkat magunknál tartsuk. Persze, ahogy a szex esetében a nemi betegségeknél, itt is egyetlen olyan módszer van, ami 100 százalékban hatékony: az absztinencia. De ez a netezés esetében is egy radikális, nem mindenkinek szimpatikus út, úgyhogy ne aggódjon, vannak más opciók.
Gyakorlatilag amióta létezik a Facebook, kering egy legenda, hogy lehallgat minket. Ezt a Meta többször is cáfolta, de valójában nem is lenne rá szüksége: annyi infót gyűjt be abból, hogy hogyan kattintgatunk az oldalain és a neten, hogy ijesztően pontos fogyasztói képet tud festeni a felhasználóról.
Most olyan beállításokat mutatunk be, amik némileg korlátozzák, mit és honnan szerezhetnek meg. A kezdőlépés az, hogy egy böngészőben megnyitott Facebookon kattintsunk a jobb felső sarokban látható profilképre, ott Beállítások és adatvédelem, majd Beállítások. Innentől kezdve itt fogunk most garázdálkodni.
Itt a bal oldalon található egy Meta Fiókközpont nevű doboz, amiben van egy További információk a fiókközpontban feliratú link. Ez a Meta Fiókközpontba viszi az embert, ahol egy csomó mindent lehet állítgatni, de nekünk most az Adataid és jogosultságaid és az Egyéni hirdetési beállítások az érdekesek.
Az Adataid és jogosultságaid lehetőségre kattintva található A Meta technológiáin kívüli tevékenységeid nevű menüpont. Itt lehet kikapcsolni, hogy ha valamilyen szolgáltatást korábban összekötöttünk a Facebookkal, az adatokat küldjön a tevékenységünkről a Metának. Egy-egy ilyen tevékenységet is le lehet választani a fiókunkról, de A jövőbeli tevékenységek kezelése pontban ez a jövőre nézve is kikapcsolható.
Ugyanitt az Adataid és jogosultságaid résznél található a Cookie-k, majd azon belül a Cookie-beállítások kezelése menüpont. Ezek a cookie-k (sütik) leegyszerűsítve kis adathalmazok, amiket a meglátogatott oldalak küldenek a felhasználó gépére, telefonjára. Sok esetben hasznosak, sok funkció nem is működne nélkülük, viszont gyakran követik, mit is csinál a felhasználó. Ha az ember nem szeretné, hogy az egyes oldalak megfigyeljék, mit csinál az interneten, tiltsa le a cookie-kat, ahol tudja. A Metánál például az említett beállításoknál tudja vagy az egyes kapcsolókkal kikapcsolni A cookie-jaink más alkalmazásokban és webhelyeken, illetve a Más vállalatok cookie-jai lehetőségeket, vagy a Kijelölések megszüntetése gombbal mindkettőt egyszerre.
Ha ez megvan, akkor irány vissza a Fiókközpontba, ott pedig az Egyéni hirdetésbeállítások nevű szekcióra. Ha valaki elő szeretne fizetni, akkor azt itt megteheti az elsőre kissé megtévesztő Ingyenes használat hirdetésekkel című dobozra kattintva, majd kiválasztva az Előfizetés hirdetések nélküli használatra lehetőséget.
Ugyanitt a Hirdetési beállítások menüpontra kattintva több fontos beállítás is található. Rögtön az első pont a Hirdetési partnerektől származó tevékenységadatok, ebbe belemászva eljutunk a kérdésig: „Szeretnéd, hogy felhasználjuk a hirdetési partnereinktől a tevékenységeiddel kapcsolatban kapott adatokat a hirdetések megjelenítéséhez?” – itt a lehetőség erre azt válaszolni, hogy kösz, de nem. Az elérésedre használt kategóriák pontra kattintva pedig egyesével végig lehet kattintani, hogy engedélyezzük-e, hogy felhasználják például a családi állapotunkat vagy a munkahelyünket a célzott hirdetéseknél. Itt is ki lehet mindet kapcsolni. A Célközönség-alapú hirdetések menüpontban az adatainkat használó hirdetők egyesével is letilthatók, bár ez elég hosszadalmas kattintgatást igényelne.
Ha még mindig a Hirdetési beállításokon belül maradunk, ugyanitt ki lehet kapcsolni, hogy a Meta oldalain kívül is megjelenjenek metás hirdetések, amikhez a metás tevékenységünk alapján gyűjtöttek adatokat. Ezt A Meta-technológiákon kívül megjelenített hirdetések pontra kattintva lehet letiltani. A Közösségi aktivitások nevű beállítás ebben az esetben azt jelenti, hogy az ismerőseim láthatják-e, hogy én valamilyen módon interakcióba léptem egy adott oldallal, céggel vagy szolgáltatással, amit ők látnak. Például ha korábban lájkoltam egy adott fapados légitársaságot, és ők valamiért kapnak arról egy reklámot, akkor – ha engedélyezem – látni fogják fölötte, hogy Világi Máté kedveli ezt az adott társaságot.
A Meta (akkori nevén Facebook) 2018-ban beismerte, hogy a kétlépcsős azonosításhoz megadott telefonszámokat arra is felhasználják, hogy jobban személyre szabják a reklámokat, ezért ha a felhasználó beállította, hogy egy harmadik alkalmazással oldaná meg a kétlépcsős beléptetést (amit egyébként biztonsági okokból ajánlunk), akkor érdemes törölni a megadott telefonszámot. Ezt ugyanitt a Fiókközpontban, a Személyes adatok fül Elérhetőségek pontjában lehet megtenni.
Ezek a lépések hasznosak lehetnek, hogy az ember megőrizze legalább a látszatát annak, hogy beleszólhat, ki figyeli meg a neten – és ez egyébként nem is csak a Facebookról vagy a Metáról szól, hanem szinte minden techóriásról, ami adatokért cserébe nem kér pénzt a netes szolgáltatásáért. Azonban a reklámok így nem mennek sehova, csak remélhetőleg kevésbé lesznek relevánsak (értsd: az adatai felhasználásával célzottak) a felhasználónak. Ha teljesen meg akar szabadulni a reklámoktól, akkor viszont vagy fizetnie kell, vagy ott kell hagynia ezeket az oldalakat.
Néhány éven belül talán kiderül, hogy az EU-s szabályozás milyen hatással lesz az internetre és a felhasználók adatainak védelmére, nemcsak Európában, de az egész világon.