Az élő szervezetek harmadik nagy csoportja egészen lenyűgöző módon állít elő energiát

2024. június 12. – 14:37

Fontos felfedezést tett egy kutatócsoport az úgynevezett háromdoménes rendszerben az eukarióták és a baktériumok mellett szereplő archeákkal kapcsolatban. Mint kiderült, ezek az egysejtű létformák legalább egymilliárd éve állítanak elő energiát hidrogéngázból, ez pedig inspirációt adhat az emberiségnek is, hogy fenntartható energiát állítson elő – írja a Science Alert.

A Cell szaklapban publikált tanulmányban a kutatók egészen pontosan azt fedezték fel, hogy az archeáknak legalább kilenc törzse képes hidrogéngázt termelni, méghozzá olyan enzimekkel, amelyekről a tudósok eddig azt hitték, csak az eukariótáknál és a baktériumoknál vannak jelen. Az is kiderült, hogy az archeáknak a másik két csoporthoz képest nem pusztán kisebb méretűek a hidrogén előállításánál és felhasználásánál enzimjeik, hanem jóval összetettebbek is.

A jelek szerint ezek teszik lehetővé, hogy az archeák a legmostohább körülmények között is meg tudjanak élni, ahol szinte semennyi oxigénhez nem jutnak hozzá. A hidrogén az univerzum leggyakoribb eleme, és az emberiség is széles körben alkalmazza, a mikroorganizmusok viszont egészen máshogy, az úgynevezett hidrogenáz enzimekkel hasznosítják. Ezeket átfogóan nyolc éve vizsgálták meg először a kutatók, azóta pedig rengeteg új mikrobiális életformát sikerült azonosítani.

Főelg az archeákból találtak sokat a tudósok, ezek jelentős részét azonban csak a genetikai kódjuk részleteiből lehet ismerni, laboratóriumban pedig nagyon keveset sikerült tenyészteni, ez ugyanis rendkívül nehéz feladat. A kutatók ezért most egy bizonyos típusú hidrogenáz genetikai kódolásért felelős részére kerestek rá egy adatbázisban, majd a DeepMind mesterséges intelligenciájával, a fehérjék szerkezetének megállapításában is élen járó

AlphaFold2-vel megjósoltatták a kódolt enzimek szerkezetét, és végül kólibaktériumokban nézték meg, hogy működnek-e.

A kutatók szerint a mostani felfedezés segíthet abban, hogy az emberiség megtanulja kiaknázni a zöld hidrogént és az ebből következő fenntartható energiát. Annak megértésében is segíthet, hogy a hidrogenázok által lehetővé tett folyamat hogyan vezetett el az eukarióták, így az emberek megjelenéséhez is. A tudomány jelenlegi állása szerint az eukarióták egy anaerob archea és egy általa felzabált baktérium nyomán jöttek létre.