Most már hivatalos, hogy mindenhol ott lesznek a hirdetések a Google keresési találatai között
2024. június 1. – 09:49
Változóban van a Google kereső találati listája, most már bárhol feltűnhetnek a hirdetések a találatok között, ami megnehezíti a felhasználóknak, hogy elkülönítsék az organikus találatokat a reklámoktól – derül ki a Search Engine Journal cikkéből, amit a Hvg.hu szemlézett.
A változást sokan már észlelhették elszórva, ugyanis a cég már közel egy éve teszteli az új működést, fokozatosan szélesítve a kört. Egy friss dokumentáció alapján azonban mostantól hivatalosan is ez lesz az alapállapot.
A Google-kereső korábban úgy működött, hogy legfelülre kerültek a szponzorált találatok, lejjebb görgetve pedig ott voltak azok, amiket azért dobott ki a keresőmotor, mert a leginkább relevánsak. Ez változott úgy, hogy a reklámok és az organikus találatok keverednek. Az új rendszerben már olyan is előfordul, hogy közvetlenül kiemelt találatok alá keveri be a hirdetést a Google.
Érdekes lesz a változás hosszú távú hatása a felhasználói elégedettségre. A jelek ugyanis arra mutatnak, hogy az elmúlt években érezhetően romlani kezdett a Google használhatósága annak köszönhetően, hogy elszaporodtak a profin keresőoptimalizált, viszont a valósában nem olyan hasznos találatok. Az organikus találatok közé besorolt hirdetések tovább erősíthetik azt az érzést, hogy nem annyira releváns, fizetett tartalmakat próbálnak lenyomni a torkunkon, miközben a Z generációnál már ma is feljövőben van, hogy eleve nem hivatalos keresőkkel, hanem pl. TikTokon és YouTube-on kezdenek utána nézni valaminek. A Google egyébként keményen beszállt az MI-versenybe is, ami hamarosan szintén érezhető lehet majd a keresőnél.
A cég arculatának az sem tesz jót mostanában, hogy nemrég egy szivárgás miatt nyilvánosságra kerültek olyan adatok, amelyekből kiderül, hogy a Google egy rakás dologban mást kommunikált a keresőmotorja működéséről, mint ahogy az a valóságban van. Például hogy az eddigi állításokkal ellentétben a jelek szerint igenis használják a Chrome-ból szedett adatokat a keresési eredmények sorba állításához.
A Google anyavállalata, az Alphabet igencsak jól megy, 2024 első negyedévében 80,5 milliárd dollárra ugrott a bevételük, ami 15 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A cég legnagyobb tulajdonosai ma a világ legnagyobb már befektetési cégeinek alapjai (pl. a Vanguard Groupé 7,25 százalékkal és a BlackRocké 6,27 százalékkal), de az alapítók, Sergey Brin és Larry Page is birtokolnak 3-3 százalékot.