2024. május 22. – 16:35
Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A nagy német autógyártók közül talán a Mercedes-Benz tette a legkövetkezetesebb lépéseket az elmúlt években az elektromos átállás irányába, most mégis kénytelen változtatni tervein. Bár az EQ villanyautó-család típusai egyre több kategóriában jelennek meg, és 2025-től három további elektromosautó-architektúrát terveztek bevezetni, hogy a Mercedes kínálata 2030-ra kizárólag villanyautókból álljon, a villanyautó-piac megtorpanása miatt törölték a úgynevezett MB.EA Large platformot, amit a tisztán elektromos hajtású E, illetve S osztályhoz, valamint a szintén akkumulátoros GLE és GLS típusokhoz használtak volna.
Akkuintegráció törölve?
A felsorolt prémium- és luxusmodellekhez nemcsak teljesen más hajtásrendszer bevezetését tervezte a Mercedes, de változtattak volna az akkumulátor kialakításán is, az úgynevezett cell-to-chassis koncepció szerint. Ebben a cellák nem modulokban és terjedelmes akkumulátorházban helyezkednek el, hanem közvetlenül a karosszériaszerkezetben, így segítve a nagyobb kapacitás és hatótáv elérését. Az új architektúra helyett a Mercedes a meglévő alkatrészek továbbfejlesztése mellett döntött, amelyeket már a jelenleg kapható EQE és EQS modellekben is alkalmaznak.
Az EVA második életet kap
A két típus az úgynevezett EVA2 (Electric Vehicle Architecture) platformra épül, az akadozó eladások miatt azonban a fejlesztési költségek egyelőre nem térültek meg. Annak érdekében, hogy a Sindelfingenben, Brémában, Pekingben és Tuscaloosában található üzemek kapacitását kihasználják, és ne kelljen átépíteni ezeket a gyárakat, az EVA 2025-től, EVA2M néven második életet kap.
A nagyobb és erősebb platformkomponensek valószínűleg másfajta kémiájú akkumulátort és úgynevezett axiális fluxusú villanymotorokat is tartalmaztak volna. Ezek különösen erős, hatékony és jelentősen könnyebb konstrukciók, amelyeket eddig csak kevés gyártó kezdett használni, a Mercedes pedig tovább tartogatja a megoldást, amíg bebizonyosodik, hogy mégis érdemes költeni a fejlesztésekre.
A becslések szerint négy-hat milliárd euróba kerülő új nagyautó-platform helyett az illetékesek most a meglévő koncepciót akarják 800 voltos technológiára és második generációs hajtásokra (eATS2.0) frissíteni. A legvalószínűbb forgatókönyv szerint a leggazdagabb elektromosautó-vásárlók ezt nem fogják a szívükre venni.
A Mercedes a müncheni IAA kiállításon bemutatott MMA platformmal a nagy példányszámban készülő modellek esetében is rugalmasabb koncepcióval áll elő, ugyanis ez belső égésű motorokat is képes befogadni. Mindezt indokolhatja, hogy az európai újautó-piacon, az idei első negyedévben 12 százalékot tett ki a villanyautók részaránya, ami megegyezik a tavalyi év azonos időszakával, ugyanakkor a jellemzően benzines és elektromos hajtású plug-in hibridek iránti kereslet jelentősen nőtt, jelenleg 29 százalék. A Mercedes óvatos hátralépése egyúttal azt is jelenti, hogy a benzin- és dízelmotorok tovább maradhatnak gyártásban, mint az a korábbi tervek közt szerepelt, mert azokban az állt, hogy 2030-ban beszüntetik a gyártásukat.