Új kínai autók: az 5 millió forintos villanyautó sem gagyi, de az ezer lóerős luxusterepjáróra is van vevő
2024. május 1. – 20:51
Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A négy év szünet után ezen a héten ismét megrendezett Pekingi Autószalon látogatói közül hozzánk hasonlóan sokan joggal számíthattak arra, hogy az újdonságok zöme valamilyen kis méretű, olcsó villanyautó lesz, hiszen elsősorban ezt keresik a helyi vásárlók. Csakhogy ez tévedés, bár szinte lehetetlen felmérni a kiállítás teljes kínálatát, hiszen nemcsak autómárkából, de új típusból is rengeteg van.
A nagy kínai gyártók, mint például a BYD vagy a Great Wall Motors, az európaiakhoz és az amerikaiakhoz hasonlóan egyenként is több márkát működtetnek, persze eltérő besorolással. Más emblémával látják el a tömegmodelleket, teljesen mást kínálnak a luxusautó-vásárlóknak, sőt, a terepjárók sokszor szintén külön márka alá tartoznak. Mindez sokszor annak az alaposan kidolgozott állami stratégiának a része, amelynek nyomait itt, Európában is láthatjuk.
Ebben az óriási, közel száz újdonságból álló autóözönben összesen csak négy kicsi és olcsó villanyautót találtunk, bár lehet, hogy egy-kettő elkerülte a figyelmünket a közel ötven futballpályányi kiállítási területen. Ennél valószínűbb, hogy nemcsak Peking utcáin nem hemzsegnek a mini-villanyautók, de a gyártók sem ezekre koncentrálnak. Az a kevés viszont, amit találtunk, olyan árkategóriába tartozott, ami Magyarországon is sikeressé tenné ezt a műfajt.
Az olcsó villanyautó nem csupán ígéret
A BYD Seagull (magyarul Sirály) ára például nem éri el a 10 ezer amerikai dollárt, azaz a 4 millió forintot. De mit adnak ennyire kevés pénzért? Egy kívülről valóban kicsi, 378 centi hosszúságú autócskát, amibe ha beülünk, messze nem tűnik olyan szűknek. A nálam sokkal magasabb, 180 centi feletti kollégák is simán befértek a Seagull hátsó ülésére, miután az elsőt a saját testméretükhöz állították.
A csomagtartó persze csak 200 literes, és a hátsó ülés támlája is csak egyben dönthető, de a BYD nagyobb, 39 kilowattóra kapacitású akkumulátorával akár 400 kilométert is megtehetünk két feltöltés közt. Ez a típus így akár Európában is kelendő lenne, még akkor is, ha 75 lóerős motorjával csupán 130 km/óra a végsebessége. További érdekesség, hogy a Seagull kisautós viszonylatban jó minőségű anyagokból készül, a kidolgozása is megfelelő, az alapfelszereltséghez pedig 13 colos forgatható érintőképernyős menürendszer tartozik.
Ez a BYD az idei év végén, vagy a jövő év elején megérkezik Európába, de előtte az eltérő műszaki és biztonsági elvárások miatt alaposan átdolgozzák. Lényegében egy másik autóra számíthatnak az itteni vásárlók, így feltehetően már nem is lesz annyira olcsó a Seagull, bár elképzelhető, hogy a továbbfejlesztés ellenére sem kerül majd többe, mint egy hagyományos, belső égésű motoros kisautó.
A kis BYD-hez hasonló áron kínálja a Leapmotor a T03 jelű típusát, ami azonban 362 centis hosszával nem is kicsi, hanem inkább miniautó, hiszen még a nálunk ismert és keresett Dacia Spring Electricnél is rövidebb. Akkumulátorának kapacitása 41,3 kilowattóra, ez elvileg 400 kilométer megtételéhez elegendő, ami éppúgy alkalmassá tenné utazásokra, mint a 110 lóerős motorteljesítménye. A T03 mérete persze kevésbé csábít hosszabb távokra, ráadásul az utastérben inkább csak két felnőtt és két gyerek fér el.
Négyméteres hosszával az Európában kapható kisautók egyenrangú partnere lehetne a JAC YiWei 3, ráadásul 95 és 136 lóerős motorváltozatban gyártják, az utóbbival pedig 150 km/óra a végsebessége. Ez a típus kétféle akkumulátorral kapható, amelyek közül a kisebb 41, a nagyobb kapacitású pedig 51,5 kilowattórás, az autó hatótávja így 405 vagy 505 kilométer lehet. A Yiwei 3 nagyjából ötmillió forintnak megfelelő összegért kapható, ami magyar szemmel is nagyon vonzó, csakhogy ezt a típust nem hozzák Európába.
A Great Wall Motors GWM márkájának Ora 03 típusa viszont már itt is van Európában. Ez kicsit drágább is a többieknél, az ára 14 600 dollárról, tehát körülbelül öt és félmillió forintnak megfelelő összegről indul Kínában, de nagyobb is az eddig felsorolt villanyautóknál. Az Ora 03 hossza 423 centi, vagyis körülbelül annyi, mint a Volkswagen ID.3-é, a Renault Mégane Electricé vagy a Volvo EX30-é. Az ennek megfelelően inkább a kompakt kategóriába tartozó, tágas villanyautó családi használatra alkalmas. Motorja 170 lóerős, végsebessége 160 km/óra, akkumulátorának kapacitása 48, vagy 63 kilowattóra, hatótávja pedig 310, vagy 420 kilométer lehet.
Jogos a kérdés, hogy ha ennyivel kimerült a kisautó-felhozatal, akkor mivel töltötték meg a Pekingi Autószalon többi standját. Bár Kínát Magyarországon sokan nem a gazdagok országaként tartják számon, a kiállításon a nagyobb méretű limuzinokból, sportautókból és terepjárókból láttunk többet.
A hatótáv már nem ütőkártya, a kínai vevők különleges megoldásokat keresnek
Az egyes elektromos hajtású típusok hivatalos tájékoztatóiban furcsa módon nagyon kevés szó esett a hatótávról, valahogy úgy, mintha a mostani villanyautók már elérték volna a megfelelő szintet. Valóban számos új autót választhat, aki hosszabb utazásokat tervez, hiszen vehet akár olyan plug-in hibridet is, amely akár összesen ezer kilométert képes megtenni a feltöltések, illetve tankolások közt. Ezekben az autókban általában 100 kilométerre elegendő a hajtóakkumulátor kapacitása, és 65 literes a benzintartály és a két forrás együttes kihasználásával érhető el a dízelekre jellemző hatótáv.
A sportos autók esetében a gyártók a gyorsulást és a kanyarodási képességet, a futómű kialakítását, esetleg ennek különleges megoldásait hangsúlyozzák. Ilyen például, hogy a lengéscsillapítók ki- és berugózáskor áramot termelnek az akkumulátor számára, míg a terepjáróknál az összkerékhajtás kialakítása és az akadályleküzdő-, a gázlóleküzdő-, vagy akár az úszóképesség jelentik a fő vonzerőt a felszereltségen felül. Ez utóbbi sem mellékes, hiszen a tehetős kínai vevők egy része nemcsak a kijelzők számát veszi figyelembe, de azt is, hogy mennyire fejlett a fedélzeti szórakoztató elektronika, vagy akár azt, hogy szabályozható-e a könyöklő alatti hűtő hőmérséklete.
A hozzáállást jól szemlélteti a BYD új kompakt típusa, az Ocean M nevű tanulmány. Ez egy hátsó szárnnyal felszerelt, hátsókerék-hajtású sportos elektromos ferdehátú, amelynek sorozatgyártásra alkalmas kivitele már idén ősszel megjelenik, méghozzá egy teljesen új generációs akkumulátorral. Az Ocean M ára várhatóan 21-28 ezer dollár között mozog majd, ami 7,7-11 millió forintnak felel meg.
Ezer lóerő és ezer kilométeres hatótáv
Nyilván lesznek, akik nem érik be ennyivel. Nekik mutatta be a BYD luxusmárkája, a Denza új, nagy méretű sportos shooting brake (tehát egyfajta kombi) modelljét. A korábban számos Alfa Romeót tervező Wolfgang Egger rajzolta a Z9GT sziluettjét, amely az azóta megszűnt Porsche Panamera Shootig Brake-re emlékeztet. A Denza Z9GT azonban teljesen elektromos hajtású, motorjainak összteljesítménye 1000 lóerő, és három másodpercen belül gyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre. Az autó futóműve is különleges, mert a gyár saját mérése szerint 85 km/órás rekordsebességgel képes teljesíteni a gyors irányváltásokból álló jávorszarvas- tesztet, ami még manapság sem sikerül túl fényesen néhány típusnak. Mivel a Denze hátsó kerekei akár 10 fokkal kifordíthatók, az ötméteres elektromos sportautó fordulókörének átmérője nem nagyobb 10 méternél.
Ha létezik autófajta, amelynek hatótávja még a kínai vevők számára is fontos, az valószínűleg a terepjáróké, hiszen egy erdő közepén lehet a legkellemetlenebb, ha lemerül az akkumulátor. A Chery vérbeli terepjárója, az iCar 03T kapható lesz csak hátsókerék-hajtással is, ekkor a teljesítménye 184 lóerő. Ez nem túl sok, de azért elegendő a 4,4 méter hosszú, kompakt kategóriájú jármű mozgatásához. Az összkerékhajtású kivitelben elöl is lesz egy 98 lóerős elektromotor, így annak összteljesítménye már 282 lóerő. Az akkumulátor 70 kilowattóra kapacitású, amellyel elvileg 500 kilométert is megtehet a Chery újdonsága.
Azt, hogy a terepjárók esetében még a kínai gyártók is óvatosabbak szintén jól példázza, hogy ezek többsége plug-in hibrid hajtáslánccal készül. A Great Wall Motors beszédes nevű Tank márkájának 700 Hi4-T jelű modellje több mint öt méter hosszú, öt centi híján két méter magas, és a mechanikus összkerékhajtású terepjárót háromliteres, V6-os, turbófeltöltős benzinmotor, illetve egy villanymotor mozgatja összesen 516 lóerővel.
Kemény legénynek tűnik a Tank, de a BYD-hoz tartozó Yangwang U8 jelű típusa mégis képes rálicitálni erre. Igaz, ennek turbós benzinmotorja csak kétliteres, és 272 lóerős, az autó négy kerekét külön-külön hajtó négy elektromotorjának összteljesítménye azonban 1200 lóerő. Ezzel az 5,3 méter hosszú, két méter széles, 193 centi magas és több mint háromtonnás óriás 3,6 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Akkumulátora 49 kilowattóra kapacitású, amivel bő 100 kilométert tud megtenni egy töltéssel, és benzintartálya is akkora, hogy összességében csaknem 1000 kilométerre képes eljutni.
Kerekenkénti elektromotorjaival az U8 képes helyben megfordulni úgy, hogy az egyik oldalon lévő kerekeit előre, a másik oldaliakat hátra forgatja. Ezzel bármilyen, a vezető által a központi kijelzőn megadott szögbe képes beállni. Az U8 nemcsak akrobatikusan mozog, de a tetejére olyan dróntároló és -indító tetődoboz is rendelhető, amely képes automatikusan kicserélni a távirányítható repülőeszköz akkumulátorát, így az hosszú ideig képes a levegőben maradni és videón rögzíteni, ami fentről látható.
Repülő autó és Mercedesszel közösen fejlesztett egyterű
A terepjárók, vagy az azokhoz hasonló SUV-k Európában és Magyarországon is népszerűek, az egyterűek azonban szinte teljesen eltűntek az itteni kínálatból, Kínában viszont ez a műfaj is tovább virágzik. A Denza D9 a Mercedesszel együttműködésben készül, nagyjából a luxuskategóriába tartozik, bő öt méter hosszú, közel két méter magas, és akár hat ülés is elhelyezhető benne. A plug-in hibrid egyterű akkumulátora lehet 20 vagy 40 kilowattórás, az elsőkerék-hajtású változat teljesítménye 296, az összkerékhajtásúé pedig 401 lóerő. Az elektromos változat is lehet elsőkerék-, vagy összkerékhajtású, 308, illetve 369 lóerővel, a 103 kilowattórás akkumulátorral a hatótávja elérheti a 620 kilométert.
A kínai autógyárak fantáziája nem áll meg a megszokott autókategóriák szintjén. A BYD-hez tartozó Fangcsengbao például egy olyan kétüléses roadster-tanulmányt mutatott be Super 9 néven, amelynek egyáltalán nincs teteje. A látványos sportmodellről egyelőre annyit tudni, hogy tisztán elektromos hajtást kap, és a sorozatgyártású kivitel neve várhatóan Bao 9 lesz majd.
Az európai kiállításokon több mint egy évtizede visszatérő módon mutogatott repülő autók sem hiányoztak a Pekingi Autószalonról. Az Xpeng Aero HT sportosan nyújtott, lapos tetejéből gombnyomásra négy egymáshoz simuló kar emelkedik ki, amelyek végén két-két légcsavar található. Kiemelkedés után a karok kinyílnak, és olyan helyzetet vesznek fel, mint a játékdrónokon jellemző. Azt, hogy valóban képes lesz-e repülni az Xpeng prototípusa egyelőre talány, de az Aero HT arra mindenképpen alkalmas, hogy megmutassa a kínaiak nyitottságát az efféle megoldások felé.
Ez az érzés egyébként folyamatosan ott lebegett az egész kiállításon. Mintha minden arról szólt volna, hogyan lehet messzebbre, gyorsabban, magasabbra jutni, ráadásul főként elektromos hajtással, ami legalább helyben nem szennyezi a környezetet. A fejlesztések lendületét látva nem tudtunk szabadulni a gondolattól, hogy autótechnikában perceken belül Kína diktálja majd a tempót az európai, amerikai és japán gyártóknak, sőt, az olyan innovatív márkáknak is, mint a Tesla. Mindez talán már meg is történt.
Szöveg: Gajdán Miklós, az autóMAGAZIN főszerkesztője, az Év Autója zsűri tagja