Az autónk hamarosan tudni fogja, hogy ha egy labda gurul az útra, mindjárt szalad utána egy gyerek is

2024. február 29. – 14:50

Másolás

Vágólapra másolva

Az elmúlt években a techvilágot, aztán a mindennapi életünket is teljesen behálózó generatív mesterséges intelligenciával nyitna új távlatokat a Bosch az autóiparban. Itt már évek óta jelen vannak az MI-vel működő vezetéstámogató rendszerek, de ven még hová fejlődniük. A cég az éves konferenciáján, a Bosch Connected Worldön jelentette be, hogy partnerséget kötött a technológiában élen járó Microsofttal, hogy az autók a jövőben ne csak felismerjék a környezetüket, hanem értelmezni is tudják azt.

Mint az a konferencián több előadáson is elhangzott, a jelenleg az autókban alkalmazott modellek már nagyon jók abban, hogy felismerjék a környezetükben lévő tárgyakat, járműveket és élőlényeket. Arra viszont nem képesek, hogy a kontextustól függően értelmezzék is ezeket, enélkül pedig sosem lesznek képesek úgy reagálni egy helyzetre, ahogy egy emberi sofőr. Visszatérő példa volt erre a konferencián az, hogy ha kigurul egy labda az útra, az ember automatikusan arra gondol, hogy valószínűleg egy gyerek is szalad majd utána – míg egy autó erre jelenleg nem képes.

Így arra sem tud figyelmeztetni, hogy egy útra kiguruló labda, egy előttünk haladó járműről leeső rakomány vagy egy távolról azonosíthatatlan tárgy az úton potenciálisan balesetveszélyes helyzethez vezethet. A generatív mesterséges intelligencián alapuló modellek viszont erre is képesek, hiszen a betanításukhoz felhasznált óriási adathalmaz alapján, statisztikai alapon képesek valószínűsíteni az ilyesmiket. Ezt pedig fel lehet használni a vezető figyelmeztetésére, vagy akár a szükséges vezetési manőverek automatikus megtételére is.

A Bosch egyik mérnöke azt is elmondta nekünk, hogy az együttműködés keretében a folyamat a gyakorlatban úgy néz ki, hogy az OpenAI aktuálisan legfrissebb GPT-modelljét finomhangolják a saját, rengeteg gyártó autóiban jelenlévő szenzoruk által begyűjtött adatokkal. A finomhangolással a szöveggeneráló képességek nem tűnnek el, így a multimodális, azaz képi bemenet értelmezésére is képes modell egy útra pattanó labdát ábrázoló képről le tudja vezetni, hogy az miért lehet veszélyes. De szintén kép alapján meg tudja mondani azt is, hogy egy közlekedési szituációban veszélyben van-e valamelyik jármű.

Fotó: Flachner Balázs / Telex
Fotó: Flachner Balázs / Telex

Itt egyébként jelenleg a nagy nyelvi modellek összezsugorítása a fő feladat, hogy egy autóba épített rendszerben is tudjanak működni. A Bosch és a Microsoft szerint az együttműködésük új szintre emelheti az automatizált vezetési rendszereket, és egyszerre növelhetné a járművek kényelmét, és tehetné biztonságosabbá a közlekedést. A két cég egyébként korábban már dolgozott együtt egy, az autók és a felhő zavartalan összekapcsolására szolgáló, univerzális szoftverplatform kifejlesztésén. A Bosch a generatív modellek beépítése mellett más módszerekkel is dolgozik azon, hogy segítsen a közúti balesetek nullára redukálásában, ide tartozik például a részben közösségi alapú, többrétegű, térképes vezetéssegítő rendszerük.

Ez egyrészt előre figyelmeztetni tudja a rendszerbe kapcsolt járműveket az olyan közúti veszélyektől, mint a forgalommal szemben közlekedő autók vagy a csúszós út, másrészt pedig as szenzorok által begyűjtött adatokból előre tud jelezni például kanyarodósávokat, megmondja, hogy a gyakorlatban mennyivel érdemes menni egy adott szakaszon és húsz centis pontossággal be tudja tájolni magát a környezete alapján még alagutakban is, ahol a GPS nem elérhető. Ez szintén fejlesztés alatt áll még, a tervek szerint 2026-tól lesz majd széles körben elérhető.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!