Egy kis odafigyeléssel eltüntethetnék a kondenzcsíkokat az égről
2024. január 31. – 14:57
Sokszor előjön, hogy a légi közlekedés jelentős részben felelős a felmelegedést okozó kibocsátásokért, és ha maga a szektor valójában nem is a legrosszabbak közé tartozik, azért sok csökkentési lehetősége van. Egy javaslat szerint például ha a repülők a megfelelő magasságot választanák, megszűnnének a kondenzcsíkok, ami mérsékelné a klímaváltozás előrehaladását.
Bármikor is nézünk fel az égre, szinte biztosan kiszúrunk néhány kondenzcsíkot. Ezek a csíkok gyakorlatilag felhők, amelyek a repülőgép hajtóművei által elégetett üzemanyagoknak köszönhetően jönnek létre. Az égéstermékben víz, szén-dioxid, koromszemcsék és kéntartalmú aeroszolok vannak. Utóbbiak nagy magasságban kondenzációs magvakként szolgálnak, és a vízpára a szilárd szemcsékre ráfagyva hoz létre felhőt. A nagy magasság lényeges elem, mert az ott mérhető mínusz 40-55 Celsius-fok és az alacsony légnyomás segíti elő azt, hogy a levegő túltelítetté váljon, a vízpára kicsapódjon és felhő képződjön.
A kondenzcsíkok a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásainak felét is kitehetik egy coloradói környezetvédelmi szervezet szerint, de nem csak ez a baj velük, más módon is hatnak a klímára. A kondenzcsíkok olyan hőt kötnek meg, amelyek egyébként az űrbe távoznának. A legtöbb kondenzcsík néhány perc alatt eloszlik, de akadnak olyanok is, amelyek órákig megmaradnak, és ezek jelentik a nagyobb problémát.
Kutatások azt mutatják, hogy ha a repülőgépek olyan magasságban repülnének, ahol a légköri viszonyok nem teszik lehetővé a felhőképződést, máris jobb lenne a helyzet.
A hollandiai Delft Műszaki Egyetem kutatói Esther Roosebrand vezetésével közel hatmillió repülőút nyilvános adatait vetették össze időjárási ballonok hőmérséklet és páratartalom-méréseivel. Ezek segítségével készítették el azt a modelljüket, ami kondenzcsík nélküli útvonalakat határozott meg.
Azoknak a repüléseknek körülbelül a felénél, amelyek a kondenzcsíkok kialakulásának körülményei között repültek, megállapították, hogy a repülőgépek 609 méteres vagy annál kisebb magasságváltoztatással el tudták volna kerülni ezeket a területeket. A kutatók azt is megállapították, hogy ez csak kis mennyiségű többlet üzemanyagot igényelne, és kevés forgalmi problémát okozna, írta a New Scientist.
Néhány légitársaság már most is igyekszik elkerülni a kondenzcsíkok képződését. Tavaly az American Airlines 70 olyan tesztrepülést végzett kondenzcsík-előrejelzések alapján, és azt tapasztalták, hogy feleannyi kondenzcsíkot hoztak, mint amennyi megszokott. Az Egyesült Arab Emírségekben működő Etihad Airways is kezdi elkerülni a kondenzcsíkokat, ehhez pedig egy brit startup cég időjárási modelljeit használja. A SATAVIA szerint az éghajlat szempontjából előnyösebb ilyen tervek szerint repülni, mert még úgyis kevesebb kárt okoznak, hogy a magasságváltoztatások miatt megnő az üzemanyag-felhasználás és az abból eredő kibocsátás.
.