Rejtélyes, vírusszerű obeliszkeket találtak az emberben is megtalálható baktériumokban

2024. január 30. – 14:38

Egy eddig ismeretlen, vírusszerű kórokozót találtak az ember szájában és beleiben élő baktériumokban – írja a Science. Erről az Észak-Karolinai Egyetem kutatói a bioRxiv-ben írtak még szakmai átnézésre váró tanulmányukban.

A mai napig kérdés, hogy a vírusok élőlények-e. A tudomány jelenlegi állása szerint inkább nem, de még a vírusoknál is vannak egyszerűbb kórokozók. Ezek a viroidok, amik sok vírushoz hasonlóan RNS-alapúak, de nincs fehérjéből vagy lipidből álló burkuk, hanem csak egy szál, gyűrű alakú RNS-molekulából állnak.

A viroidok általában növényekben fordulnak elő, és azokban komoly károkat tudnak okozni. Egyes tanulmányok viszont már arra jutottak, hogy más életformában is előfordulhatnak. Abban is különböznek a vírusoktól, hogy az RNS-ükben nincs egy leírás arról, hogy hogyan építsenek fehérjéket, vagy hogy milyen enzimekre van szüksége a szaporodáshoz, a viroidok ezeket csak simán lenyúlják a gazdatestüktől.

Az obeliszkek, amiket a kutatók most találtak, hasonlítanak a viroidokra, de annyiban eltérnek azoktól, hogy van bennük tervrajz a szaporodáshoz szükséges enzimekhez – de a vírusok védőrétegét alkotó fehérjéhez ezekben sincs.

Ezek a most felfedezett, a kutatók által csak obeliszkként emlegetett valamik is ilyen viroidok, és úgy néz ki, hogy a Streptococcus sanguinis nevű baktériumban tanyáznak. Azért nevezték el obeliszknek, mert amikor felvennének egy 3D-s formát, akkor apró kis pálcikáknak tűnnének.

Majdnem 30 ezer különböző obeliszket találtak. A székletben – ami elég pontos képet fest a bélflóráról – 7 százalékában találták meg, a szájban található baktériumok kicsit több mint felében szintén jelen volt. Egyelőre nem tudni, hogy ezek az obeliszkek befolyásolják-e az emberi szervezetet, bár abból kiindulva, hogy jelen vannak baktériumokban, a bélflórára hatással lehetnek.