A Porsche Macan elektromos változata mellett megmosolyogtató a benzines verzió

2024. január 26. – 03:30

A Porsche Macan elektromos változata mellett megmosolyogtató a benzines verzió
A 408 lóerős, kétmotoros Porsche Macan 4 villanyautó – Fotó: Porsche

Másolás

Vágólapra másolva

Bár az SUV-k célközönségét ez aligha érdekli, a Porsche Macan csütörtökön bemutatott elektromos változata 0,25-ös alaktényezőjével a kategória legáramvonalasabb típusai közé tartozik. A cég büszke is erre, mert a légellenállás nagyobb sebességnél jelentősen befolyásolja a hatótávot is, az viszont egyelőre nem korlátlan a villanyautók esetében.

A trükk a Porsche farára szerelt aktív légterelő, ami a sebesség függvényében kiemelkedik vagy visszasüllyed, így a 100 kilowattóra kapacitású akkumulátorral szerelt Porsche akár 613 kilométert képes megtenni két feltöltés közt. A Macan 4 nevű 408 lóerős alapváltozat álló helyzetből 5,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, a 639 lóerős, 1130 newtonméter forgatónyomatékú Turbónak ehhez elég 3,3 másodperc, az autók végsebessége pedig 220, illetve 260 km/óra lehet.

Az erősebb verzió sokkal dinamikusabban mozog, mint a benzinesek, hiszen ezek közül a gyengébbik 265, az erősebbek pedig 380, illetve 440 lóerősek. Nem mellékes persze, hogy a villanyos Macan dög nehéz, hiszen az alapváltozat 2290, az erősebb pedig 2450 kiló, ami mázsákkal több mint a belső égésű motoros változatok tömege.

Kanyarodni is elég jó lehet majd az új Macanokkal, hiszen hátsókerék-kormányzással és aktív lengéscsillapítókkal is felszerelik mindkettőt. Érdekesség, hogy két villanymotor hajtja őket, amelyek közül a hátsó erősebb, ami szintén a sportos menettulajdonságoknak kedvez.

Bár az új Porsche SUV tágas behemótnak tűnik, a vezető és utasa 28 milliméterrel alacsonyabban foglal helyet, mint a benzines Macanokban, ami közvetlenebb vezetési élményt jelent, az Automotive News szerint a Porsche menedzsere, Jörg Kerner azt mondta, hogy az akkumulátoros változat nemcsak jobban gyorsul, de jobban is kanyarodik majd, mint a benzinesek, ami azért is érdekes, mert az előbbi közel hat centivel hosszabb és másfél centivel szélesebb az eddigi verziónál.

Az elektromos hajtású Macan ugyanarra a PPE nevű platformra épül, mint a még be sem mutatott Audi Q6 e-tron. Az ezekben található 800 voltos elektromos rendszer akár 270 kilowattos villámtöltést is lehetővé tesz, így a megfelelő töltőoszlopon 10-ről 80 százalékra 21 perc alatt lehet felpumpálni az akkumulátort.

Az új Macan head-up display kijelzője kiterjesztett valósággal segíti a navigálást – Fotó: Porsche
Az új Macan head-up display kijelzője kiterjesztett valósággal segíti a navigálást – Fotó: Porsche

Az utastérben nem a 12,6 colos digitális műszerfal és nem is a 10,9 colos központi érintőkijelző a legnagyobb szenzáció, hanem a kiterjesztett valóságot kínáló head-up display, amely a vezető látóterébe, a szélvédőre vetíti a legfontosabb információkat, például a navigáció utasításait. Virtuális képe egy 87 colos fizikai kijelzőének felel meg, amihez hasonlót nem láttunk még túl sok autóban. A jobb első ülésen helyet foglaló utas szintén kaphat saját kijelzőt, ezt viszont trükkös technológiával lesötétítik, hogy ne zavarja a vezetőt.

A fedélzeti számítógépen Android operációs rendszer fut, amelynek egyes applikációit szintén az utasok élvezhetik, a Hey Porsche fantázianevű hangasszisztens pedig nemcsak érdekes útvonalakat javasol, de a legközelebbi töltőpontról is tájékoztatja a bent ülőket. Bár az új Porsche villanyautó sem lesz alkalmas a teljes önvezetésre, hármasszintű vezetéstámogató rendszere most a világ élvonalához tartozik és használatakor a vezető hosszabb időre elengedheti a kormányt, illetve leveheti a szemét a forgalomról.

Az elektromos hajtású Porsche Macan beltere egyértelművé teszi, hogy a gyártó nem a Tesla-féle puritán megoldások híve – Fotó: Porsche
Az elektromos hajtású Porsche Macan beltere egyértelművé teszi, hogy a gyártó nem a Tesla-féle puritán megoldások híve – Fotó: Porsche

Az új Porsche Macan nem lesz tömegautó, ahogy a márka eddig egyetlen villanyautója, a Taycan sem vált azzá. A középkategóriás elektromos SUV alapára Németországban közel 84 ezer euró (kb. 32,3 millió forint), a Turbóért viszont több mint 114 ezer eurót kérnek, ami mintegy 44,2 millió forintnak felel meg.

A Porsche célja, hogy a 2020-as évek végére a márka összes eladott autójának 80 százaléka elektromos hajtású legyen, amihez komoly szükség van az új Macan sikerére, mert 2023-ban az összesen eladott több mint 320 ezer Porsche 13 százaléka volt villanyautó. A helyzetet tovább színezi, hogy a rendkívül sikeres, benzinmotoros Macan Európai uniós forgalmazása, az Automotive News decemberi közlése szerint még idén megszűnhet. Ennek nem a környezetvédelem az oka, hanem, hogy az EU olyan adatvédelmi rendelkezéseket vezet be, amelyeknek nem felel meg a típus.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!