Kéziváltó, takarékos motorok és ChatGPT: ez lehet az utolsó hagyományos Volkswagen Golf
2024. január 25. – 16:02
Az utasok az eddigi szájbarágós mondatok helyett akár természetes beszédstílusban is adhatnak hangutasításokat az új Volkswagen Golf fedélzeti rendszerének és kérdezhetnek is tőle. A ChatGPT algoritmusára épülő hangvezérlés folyamatosan fejlődni fog, derült ki a típus világpremierjén, így az autó a modellciklusa végére sem tűnik majd elavultnak, legalábbis ebből a szempontból.
A Golf másik fontos újdonsága, hogy olyan parkoló-asszisztenst is lehet hozzá rendelni, amelyben a mobiltelefont távirányítóként használva állhat be- és ki az autó, ami az igazán szűk helyeken jöhet jól.
Minden valószínűség szerint ez lesz az utolsó belső égésű motoros Golf, az utolsó dízel- illetve benzines Volkswagen pedig a jövőre várható új T-Roc, és a márka 2033-tól már nem is kínál majd hagyományos hajtásláncot, csak villanyautókat.
Visszalépésnek tűnhet, valójában sokaknak megkönnyebbülés lehet, hogy az új, nagy méretű 10,4 és 12,9 colos központi kijelzőn terpeszkedő menü mellett a Golfban számos funkciót ismét a kormányra szerelt fizikai gombokkal lehet használni az eddigi érintőfelületek helyett. Köztes megoldás, hogy a kijelző alatt lévő hangerő- és hőmérsékletszabályozók továbbra is a korszerűbb technológiát használják, de ezeket háttérvilágítással egészítették ki, hogy ne kelljen keresgélni őket az éjszakai vezetéskor.
Bár nem teljesen új modellről van szó, több helyen Golf 8.5-ként, vagyis a nyolcadik generáció továbbfejlesztett verziójaként hivatkoznak rá, a cég láthatóan igyekszik azt üzenni a reménybeli vevőknek, hogy nem kell szégyenkezniük amiért a 2020-as években sem elektromos hajtású, hanem egy hagyományos személyautót választanak. A Golf eddigi generációiból, 50 év alatt összesen 37 milliót gyártottak, és nevét most még többen ismerik, mint a Tesla típusaiét. A kompakt VW-ből tavaly 184 ezer példány kelt el Európában, ezzel viszont csak a hetedik volt a típusok népszerűségi listáján.
Az autóiparban teljesen megszokott a ráncfelvarrás logikája. Az ilyen jellegű továbbfejlesztéseknél az autó karosszériája alapvetően nem változik meg, mert ehhez a komplett présüzemet kéne újraszerszámozni, minden mást viszont elég tág határok közt lehet variálni, hogy a típus további évekig piacképes maradjon. Ennek a logikának felel meg, hogy új az első- és a hátsó lökhárító, illetve a hűtőmaszk, és ötféle új könnyűfém felnit is terveztek az autóhoz.
A kvázi-új Golf intelligens LED-fényszóróinak távolságifény-funkciója akár 500 méterrel távolabb világít mint eddig és másként is néz ki, mint a korábbi megoldás. Az első VW-logó éjszaka szintén világítani fog, ami elkerülhetetlen volt, miután a BMW néhány éve kitalálta a vese formájú világító hűtőmaszkot. Ezeken kívül többféle háromdimenziós rajzolatú hátsó LED-lámpát is kérhetünk majd a Golfhoz, ami szintén segít elkülöníteni az eddigi szériától.
Bár a legismertebb Volkswagen története során többször felbukkant a vászontetős cabriolet-kivitel, sőt, komoly rajongótábort köszönhet ennek a VW, ilyesmit régóta nem készítenek a típusból, ahogy egyelőre háromajtós verziót sem mutattak be, csak ötajtósat és kombit. Fontos az is, hogy a Volkswagen jó ideje a hasonló méretű SUV-ket részesítette előnyben a gyártás tervezése során, mert ezekért hajlandóak többet fizetni a vevők, vagyis nagyobb haszonra tehet szerte a márka, mint a józanabb Golffal.
Az utóbbi hetekben sokan temették a típus kézi sebességváltóval szerelt kiviteleit, mondván a duplakuplungos (DSG) automata sokkal gyorsabban működik és vele gazdaságosabb is a Golf. Ennek ellenére bizonyos motorváltozatokhoz továbbra is kínálnak majd hagyományos váltót. A konszern logikáját követi az is, hogy az új Volkswagen. A legolcsóbb változatokba 1,5 literes, négyhengeres 150 lóerős, turbóbenzines motor és hatfokozatú kéziváltó kerül. Ez lesz a legolcsóbb új Golf, az ára várhatóan 31 ezer euróról indul, ami több mint 11,5 millió forintnak felel meg. Az eTSI-nek nevezett 48 voltos lágyhibridek 115 és 150 lóerősek lehetnek, ezeket viszont csak hétfokozatú DSG-vel árusítják majd.
Bár Németországban az állami vásárlási támogatás megvonása miatt azonnal zuhanni kezdett a hálózatról is tölthető (plug-in) hibridek népszerűsége, a Volkswagen kétféle változatban is kínál ilyen hajtásláncot az új Golfban. A kisebb teljesítményű 204, az erősebbik, a GTE viszont 272 lóerős lesz, és mindkettőbe ugyanaz az 1,5 literes benzinmotor kerül a villanymotor mellett. A konnektoros hibridek tisztán elektromos hatótávja a 19,7 kilowattóra kapacitású hajtóakkumulátorral elérheti a 100 kilométert és most először gyorstöltési lehetőség is lesz.
Bár Európában egyre kevesebben vásárolnak új autót dízelmotorral, a következő frissített Golfhoz kétféle kétliteres TDI motort is kínálnak. Ezek szintén 115 és 150 lóerősek lesznek, kézi és duplakuplungos váltóval készülnek majd, az új R-modellváltozat érkezéséig pedig a GTI lesz a legnagyobb teljesítményű Golf, ennek kétliteres turbós benzinmotorja 265 lóerős. Ezt a változatot most először egyáltalán nem lehet majd kéziváltóval rendelni, de a márka hivatalos közleménye szerint a vevők 95 százaléka eleve nem is kereste ezt a lehetőséget.