Márciustól nem kell Facebook-fiók az Instagramhoz vagy a Messengerhez
2024. január 22. – 20:51
Az Európai Unióban élő felhasználók márciustól leválaszthatják egymásról a Meta-fiókjaikat – írja a Verge. Ez azt jelenti, hogy ha a felhasználó úgy dönt, akkor úgy használhatja például a Facebookot és az Instagramot, hogy az alkalmazások nem osztanak meg egymással felhasználói adatokat.
Emellett lehet valakinek úgy Messengere, hogy közben nincs Facebook-felhasználója. Ez különösen csábító lehet azoknak, akik például adatvédelmi aggályok miatt otthagyták az alkalmazást, de bánják, hogy nehezebben érik el ismerőseiket.
A Meta felhívja a felhasználók figyelmét, hogy ha szétválasztják a fiókokat, akkor több kényelmi funkcióról is le kell mondaniuk. Szóval egyrészt nem szinkronizálódik tovább a hirdetési profiljuk, hogy mindenhol többé-kevésbé személyre szabott reklámokat kapjanak, másrészt például ha Facebook-felhasználó nélkül akarja használni a Marketplace-t, akkor utána emailben kell egyeztetni a vevőkkel. Ha valaki Facebook-felhasználó nélkül játszana Facebook-játékokkal, akkor csak az egyszemélyes játékokkal játszhatnak majd.
Minden azért van, mert az EU 2022-ben elfogadta a digitális piacokról szóló rendeletet (DMA), aminek nagy vonalakban az a lényege, hogy a kapuőrnek nyilvánított cégek kénytelenek olyan változtatásokat eszközölni, amivel kicsit leépítik a saját monopol pozíciójukat. Ez jelentős részben az adatgyűjtésben és annak reklámokhoz való felhasználásában nyilvánul meg, ezért kell például a Google-nek is felhasználói kérésre szétválasztania a keresőjét, a YouTube-ot, a Mapst és a Chrome-ot úgy, hogy ne áramoljon közöttük a felhasználói adathullám.
Ugyanezért indult el novemberben itthon a fizetős, hirdetésmentes Facebook és Instagram is, bár adatvédelmi szempontból az ember majdnem pont ugyanazt éri el, ha trükközik kicsit a beállításokban.