A Sony és a Honda első közös autója guruló élményközpont közel ötszáz lóerővel

2024. január 18. – 05:00

A Sony és a Honda első közös autója guruló élményközpont közel ötszáz lóerővel
A Sony és a Honda első közös autója, szériagyártáshoz közeli állapotban – Fotó: Sony Honda Mobility

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

A Honda az idei Las Vegas-i elektronikai expón, a CES 2024-en mutatta be a globális piacra tervezett új villanyautóit, amelyek elsőként Észak-Amerikában jelennek meg 2026-ban. A típusok nevében használt Honda 0 Series kifejezés a nulla károsanyag-kibocsátásra utal, de egyúttal a márka új korszakát is jelzi. A cég szintén a korszakváltást szerette volna jelezni azzal is, hogy újratervezte a jól ismert H logót, amiről itt írtunk bővebben.

A japánok kezdetben két típus gyártását tervezik, amelyek közül a Concept Saloon egy hosszúkás crossover-limuzin, amelynek formavilága annyira izgalmas, amennyire egy autó izgalmas lehet 2024-ben. Orra alacsony, szélvédője lapos, a tetővonal pedig egyetlen ívet ír le a magas farig. Feltűnhet az is, hogy a tetőoszlopok filigránok, a kerekek hatalmasak, az ajtóvágatok pedig szinte nem is látszanak. Az új Honda orr-részét LED-es fénycsíkok keretezik, ezt a motívumot hátul piros lámpacsíkok ismétlik meg. Az utastérről közölt fotókon négy különálló ülés és egy rendkívül minimalista műszerfal látható, és a hátul ülők két kijelzőt nézhetnek menet közben, amelyeket az első ülések háttámlájába építettek be.

A Honda Concept Saloon – Fotó: Honda
A Honda Concept Saloon – Fotó: Honda

A Space Hub nevű másik koncepcióautó ugyanezt a formanyelvet követi, de teteje lényegesen magasabb, ezért ez az autó leginkább egy egyterűre, vagy furgonra hasonlít. A beltérbe négy oldalajtón lehet beszállni, míg az utastér nagyvonalúan üvegezett, a hátsó része viszont teljesen zárt. Ott két, egymással szemben elhelyezett kétszemélyes padon foglalhatnak helyet az utasok.

Mindkét Honda-koncepció ultralapos elektromos gördeszka-platformra épül, vagyis akkumulátorukat a padló síkjában rejtették el. A japánok a 480 kilométer körüli hatótávot nem hatalmas akkumulátorokkal, hanem jó hatásfokkal és könnyűszerkezetes építéssel akarják elérni, emellett tizenöt perces töltési időt ígérnek, azonban további műszaki részleteket nem árultak el. Az elképzelés szerint a hajtóakkumulátorok kapacitása tíz év alatt legfeljebb tíz százalékkal csökkenhet, ami szilárdtest-rendszerű áramforrásra utal. A Honda ezt nem erősítette meg, ráadásul a márka terveiben csak az évtized második felétől szerepel a forradalminak ígért megoldás.

A Honda is szén-dioxid-semleges lesz

A Honda célja a 0-sorozat modelljeivel az, hogy felzárkózzon a konkurenciához az e-mobilitás terén, és a márka 2050-re teljesen szén-dioxid-semlegessé váljon. 2040-ig teljesen áttérnek a kibocsátásmentes hajtásrendszerekre, és 2039 után világszerte csak üzemanyagcellás és akkumulátoros villanyautókat kínálnak majd. Az új sorozat az e:Ny1 folytatásának is tekinthető, amely jelenleg a márka egyetlen elektromos meghajtású járműve, mivel a Honda e nevű kisautó 2023-ban, négy év pályafutás után utód nélkül megszűnt.

A Honda egyterű villanyajtó-tanulmánya, a Space Hub – Fotó: Honda
A Honda egyterű villanyajtó-tanulmánya, a Space Hub – Fotó: Honda

A Sony elektronikai konszern és a Honda jó ideje együtt dolgozik az elektromobilitás és a mobilitási szolgáltatások területén. Az első Sony–Honda villanyautó 2025 végén kerül forgalomba az Egyesült Államokban Afeela márkanév alatt, Las Vegasban pedig bemutatták a szériaváltozathoz nagyon közeli prototípust.

A két cég 2022 tavaszán kötött stratégiai szövetséget, és akkor derült ki az is, hogy a Sony Honda Mobility – SHM nevű közös vállalkozásban elektromos autókat is építenek majd. A szövetség célja, hogy egyesítse a Honda szakértelmét a mobilitásfejlesztés, a karosszériaépítés és az értékesítés utáni szolgáltatás menedzselése, valamint a Sony szaktudását a képalkotó, érzékelő-, telekommunikációs, hálózati és szórakoztatótechnológiák fejlesztése, illetve alkalmazása terén.

Az első Sony Honda Afeela prototípus

A partnerek a 2023-as Las Vegas-i CES-en, egy előzetes bemutatón le is leplezték az első közös modellt, ahogy arról a Telexen is olvashattak. Ekkor jelentették be az Afeela márkanevet is, amely az angol érez (feel) kifejezésből ered és olyan járműre utal, amelyre használója intelligens lényként tekinthet. Ezt viseli majd minden Sony–Honda típus.

Az első prototípus a korábbi Vision-S koncepcióautóra emlékeztet. 4,92 méteres hossza, 1,90 méteres szélessége és 1,46 méteres magassága a felső középkategóriába sorolja, a háromméteres tengelytáv pedig szintén bőséges helyet ígér az öt utasnak. A futómű légrugózásra támaszkodik, a kerekek 21 colosak, elöl 245/40-es, hátul 275/35-ös gumiabroncsokkal.

Az elektromos hajtásláncban mindkét tengelyen egy-egy 180 kilowatt (kb. 241 lóerő) teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor található, amelyeket egy 91 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor táplál, és az energiatároló rendszer 11 (AC) és 150 kilowatt (DC) közötti teljesítménnyel tölthető.

A Sony és a Honda első közös villanyautóját hármas szintű vezetéstámogató rendszerrel és felhőalapú felhasználói felülettel is ellátják majd, vagyis vezetője tartósan leveheti a kezét a kormányról és akár félre is pillanthat az útról, de készenlétben kell lennie, hogy bármikor ismét átvehesse az irányítást. Ez tehát még messze nem a várva várt teljes önvezetés lehetősége.

A 45 kamerára és érzékelőre támaszkodó megoldás része a Qualcomm Snapdragon digitális jelfeldolgozó egysége is, amelynek számítási teljesítménye 800 TOPS, vagyis másodpercenként nyolcszázbillió műveletet képes elvégezni. Az Afeela az első lámpáit használva kommunikál a környezetével. A beltér fenntartható anyagokból készül, a szövetbetétek még a levegőt is átszűrik.

A Sony Honda Mobility közös autója, az első Afeela – Fotó: Sony Honda Mobility
A Sony Honda Mobility közös autója, az első Afeela – Fotó: Sony Honda Mobility

A Sony Honda Mobility a CES 2024-en bemutatta az Afeela prototípusának frissített változatát, amely állítólag közel áll a szériaváltozathoz. A négyajtós típus orrát átalakították: az első lökhárítóra fekete csík került, amely kicsit sportosabbá teszi a megjelenését. A szintén újratervezett fényszórók között lévő új panelre megvilágított emblémát szereltek, a korábbi visszapillantó kamerákat pedig hagyományos tükrökre cserélték. A nagy teljesítményű Sony–Honda villanyautó farának érdekessége a csomagtér fedelébe épített aktív légterelő, amely a sebesség függvényében emelkedik ki, vagy süllyed vissza.

Az Afeela nemcsak a menetinformációkról, de a szórakozásról is nagy kijelzőkkel gondoskodik – Fotó: Sony Honda Mobility
Az Afeela nemcsak a menetinformációkról, de a szórakozásról is nagy kijelzőkkel gondoskodik – Fotó: Sony Honda Mobility

A fejlesztések során a vezetéstámogató rendszereket hálózatba kapcsolták és mesterséges intelligencia segítségével tökéletesítik magukat. Az Afeelában játszani is lehet majd, ezen a téren olyan partnerekre támaszkodnak a fejlesztők, mint a Polyphony Digital és az Epic Games, a Microsoft és az Azure OpenAI szoftverével pedig egy új, személyes, öntanuló asszisztenst is bevezetnek majd.

Előfizetés tízévnyi szoftverfrissítéssel

A tervek szerint a jövő év végén forgalomba kerülő Sony–Honda az egyesült államokbeli forgalmazás kezdete után, vagyis 2026 második felében Japán is megjelenik. A Honda észak-amerikai üzemeiben gyártják majd az autót, a Sony pedig a megfelelő mobilitási platformot fejleszti ki hozzá. Ez azért fontos, mert az Automotive News információi szerint az Afeela autóit elsősorban nem eladásra, hanem hosszú távú bérbeadásra szánják, a két cég akár tízéves futamidejű lízingszerződésekben gondolkodik. A szerződés időtartama alatt a felhasználók állandó szoftverfrissítésekre számíthatnak, így az autó ebben az értelemben sokáig korszerű maradhat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!