Nincs könnyű dolguk a tévégyártóknak. Minden évben be kell jelenteniük, hogy az új tévék jobbak, gyorsabbak, élesebb képűek, mint az előző éviek, pedig az átlagos felhasználó valójában már nagyjából öt-hat éve nem tudja megkülönböztetni az adott év modelljét a korábbiaktól. Nincs nagy mozgásterük, egyelőre a mérettel és a felbontással lehet játszadozni, valamint azzal, hogy most OLED, QLED, nanocellás vagy plazmás a technológia, de ez megint csak olyan, hogy a legtöbbeknek fogalmuk sincs a különbségről.
Emiatt egész érdekes a Samsung Frame tévéje, ami egészen festményjellegű képet tud produkálni, vagy az LG feltekeredő készüléke, az Oled R, ami úgy igazán sose került piacra, cserébe elvileg 30 millió forintba került (volna).
Az idei CES-en mindkét nagy gyártó hasonlót villantott: eljött az átlátszó tévék kora. Az LG már nevet is adott a maga modelljének, Signature T-nek hívják, a Samsung egyelőre csak egy MicroLED-képernyőt mutatott, amiről nem tudni, hogy mikor kerülhet piacra. Persze az elképzelés nem új, mások már évekkel ezelőtt is kísérleteztek hasonlóval, de ha a nagy gyártók is beszállnak valami ilyesmibe, akkor jóval nagyobb az esély arra, hogy trend lesz belőle.
Az LG tévéje sem a végleges modell, egy kicsit még prototípus-jellegű. Egy 77 hüvelykes darabot mutattak be, ami elég jól nézett ki, viszont nem igazán értettem, hogy azon túl, hogy látványos, mi értelme. Mindkét cég azzal érvelt, hogy a tévék sok helyet foglalnak, itt az ideje, hogy visszaszerezzük a négyzetmétereket. Igen ám, de a hagyományos készülékeket fel lehet rakni a falra, amivel már nincsenek annyira útban. Akkor most egy olyan problémára találtak megoldást, ami nem is feltétlenül létezik?
A másik furcsaság az, hogy valószínűleg az, aki tud majd venni egy ilyen tévét (mert félreértés ne essék, biztos, hogy ha valaha piacra kerül, akkor elsőre szemtelenül sokba fog kerülni), az valószínűleg nem azon aggódik, hogy a negyven négyzetméteres, másfél szobás lakásába most kiságyat rakjon, mert jön a gyerek, vagy egy 80 hüvelykes tévét. Ezt remekül illusztrálja, hogy a bemutatott promóanyagon vagy az Eiffel-toronyra nézett a lakás, vagy egy gyönyörű tóra a hegyek között.
De alapvetően nem egy hagyományos, lábakon álló tévéről van szó, hanem egy képernyő-panelről, amit akár be is lehet építeni – például egy akváriumba. Na, ez már sokkal jobban hangzik, látom is benne a fantáziát, de aztán eszembe jut a nyomorult díszhal, ami egyik reggel arra ébred, hogy Bruce Willis egy helikopterbe vezet egy rendőrautót, ami azonnal felrobban.
Persze az is furcsa volt, hogy miért akarnék úgy filmet nézni, hogy a háttérből bevilágít az a hülye Eiffel-torony. Az LG erre készült válasszal: egy gombnyomással át lehet kapcsolni átlátszóból nem átlátszóba, hogy valóban élvezni lehessen a filmeket. Ezt egy kontrasztréteggel oldották meg, ami fel-le mozog, attól függően, hogy hogy használjuk a képernyőt. A probléma csak az, hogy ha normál tévéként használjuk, akkor közel sem olyan jó tévé, mint a mostani OLED-ek, hiszen a partitrükk technikai áldozatokat követelt.
A készülék tévérésze egyébként a Zero Connect Boxban van, ami egy fekete doboz, amit akár több méterre is tarthatunk magától a képernyőtől. Már ha akad hely a rengeteg sima tévétől, ami beteríti a teljes lakást.
Egyelőre csak egy panel
A Samsung verziója egy kicsit más, ugyanis nem OLED-, hanem MicroLED-technológiával működik. Az elképzelés viszont hasonló: egy olyan üveglap, ami egyben tévé is. A cég közleménye alapján annyival speckóbb az ő tévéjük, hogy a képernyő nem egy fix verzióban kerül piacra, hanem a vásárló saját igényeire szabhatja, és annyit és akkorát vehet, amennyire és amekkorára szüksége van. Ezt közelebbről is meg tudtam nézni, és tényleg elég jópofa volt. Olyan, mint ezen a promóvideón:
Utólag is elnézést a videó alatti zenéért, a Samsung szerint ez így valamiért passzolt a vizuális elemekhez.
Hogy érzékeltesse a különbséget, a Samsung a MicroLED-panel mellé lerakott egy átlátszó OLED és LED-képernyőt is, és így valóban lehetett látni a színek és az élesség különbségét. Arról nem is beszélve, hogy a MicroLED-panelnek nem volt kerete, ami még jobban mutatott.
Azt nem tudni, hogy mikor kerülnének ezek a termékek piacra, ahogy az sem, hogy mennyibe kerülnének. Valószínűleg nem lesznek kifejezetten olcsók. Ugyan még az LG tévéjének árát sem tudjuk, azt legalább elárulták, hogy a tervek szerint a Signature T már idén kikerül a polcokra, valószínűleg év vége felé.