Tíz éve a dízeleket imádták, hamarosan szinte mindenki villanyautót vásárol Norvégiában
2024. január 2. – 19:56
Alig több mint tíz év alatt teljesen megváltozott a norvég újautó-vásárlók ízlése. Míg 2011-ben kétharmaduk valamilyen dízelmotoros modellt választott, és csak az összes eladott új autó ötöde volt benzines, a villanyautók piaci részesedése pedig 1-2 százalék volt, addig 2023-ban ez utóbbiak kerültek az élre, hiszen az összes eladás 82,4 százalékát tették ki.
A Reuters szerint Norvégiában részben azért váltak ennyire népszerűvé az elektromos autók, mert az állam számos adózási megoldással terelte erre a vásárlókat. Sokáig áfamentesen lehetett új villanyautót venni, és az akkumulátoros típusokra nem szabták ki a szén-dioxid-, illetve nitrogén-oxid-kibocsátás alapján megállapított másik vásárlási adót sem. Bár a rendszert tavaly némiképp átdolgozták, így az elektromos autók vételára csak 500 ezer norvég koronáig (kb. 16,8 millió forint) mentesül az adó alól, illetve figyelembe veszik az autó tömegét is, az érdeklődés továbbra is magas.
Eközben a benzines, a dízel, valamint a hagyományos és plug-in hibrid modellek lassan kiszorulnak a kínálatból. Norvégia legnépszerűbb új autója jelenleg a Tesla Model Y, amelyet a Volkswagen ID.4 és a vele azonos alapokra épülő Škoda Enyaq követ a toplistán.
A Tesla összesített piaci részesedése jelenleg 20 százalék, amire világszinten sincs több példa. A márkák sorrendjében a Toyota és a Volkswagen követi, és Elon Musk cégének norvég piacon aratott sikerét az sem befolyásolja, hogy a márka a teljes skandináv régióban összetűzésbe került a helyi munkásokat képviselő szakszervezetekkel és nyugdíjalapokkal, amelyeknek nem volt hajlandó elfogadni a követeléseit.
A villanyautó-fanatikusok legszebb álmaiban szereplő átrendeződés idén tovább folytatódhat, az elektromos típusoké lehet a teljes újautó-piac 90 százaléka, ami egyúttal azt is jelentené, hogy Norvégia elérheti korábban kitűzött célját, amely szerint 2025-től már kizárólag emissziómentes autókat forgalmaznak majd a kereskedések.
Az Oslóban regisztrált, magánkézben lévő személyautóknak jelenleg egyharmada elektromos hajtású, és két éven belül már minden második autó villanyautó lehet, ám a helyiek egy része szerint gondot okoz, hogy nincs elegendő nyilvános töltő a fővárosban, így a támogatásokkal az állam elsősorban azoknak kedvez, akik otthon is tudnak autót tölteni.
Az összehasonlítás kedvéért megnéztük, hol tart most az Európai Unió autópiaca. Az Autógyártók Európai Szövetsége (ACEA) által november végén közölt összesítés szerint 2023. november végéig 16,3 százalék volt a villanyautók aránya, a tisztán benzinmotorral hajtott autók továbbra is az eladások harmadát teszik ki, a hibridek 27,4 százalékon állnak, a dízelek pedig csak a vásárlók 12,2 százalékát érdekelték.