Akár 400 kilométer is lehet a hatótávolsága, de meglepően olcsónak ígérkezik a Renault új villanyautója

2023. december 6. – 17:28

Akár 400 kilométer is lehet a hatótávolsága, de meglepően olcsónak ígérkezik a Renault új villanyautója
A Renault 5 E-Tech mozgásképes prototípusa a régi 5-ösét idézi, de több ponton eltér a közelmúltban több helyen kiállított R5 koncepcióautóétól – Fotó: autóMAGAZIN

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Jövőre új, kedvező árú, retró stílusú villanyautót dob piacra a Renault. Ez lehet a korábban sikeres Zoe utódja is, derült ki a márka vezetője, Luca de Meo közelmúltbeli nyilatkozatából.

A régi Renoult 5 formavilágát idéző elektromos autóról nem most hallhatunk először. A francia gyártó a „Renaulution” stratégiájának részeként, 2021-ben felvázolta a Renault jövőjét. A „Nouvelle Vague” (új hullám) mottó alatt összesen 14 új modell gyártásának elindítását tervezik 2025-ig, amelyek közül hét tisztán elektromos hajtású lesz.

A régi Renault 5 formavilágát idéző tanulmányautó az új stratégia fontos eleme volt. Erősen kötődik a márka történetéhez, ugyanakkor a jövőt is jelképezi, egyúttal De Meo szerint népszerűsíti az elektromos autókat. Egyértelmű volt, hogy a tanulmány nem marad csupán vízió. Erre utalt az Európai Szabadalmi Hivatalnál bejegyzett Renault 5 logó is, amelyet 2021. februárjában védettek le, és rombuszba ágyazott 5-ös számot ábrázol. Az R5-tanulmány ezt a logót viselte.

A közelmúltban kiszivárgott fotókon és az első kedvcsináló videókon láthatjuk a Renault 5 E-Tech elnevezésű végleges modellt, amely bizonyos pontokon eltér az R5 tanulmánytól. Az újdonság mindössze 3,92 méter hosszú lesz, vagyis a kisautók közé tartozik majd. Az orrán süllyesztett fényszórók láthatók, a korábbi koncepcióváltozat szögletes nappali menetfényei sem jutnak el a sorozatgyártásig, legalábbis más lámpák kandikálnak ki a prototípus álcafóliája alól. A tanulmányautó süllyesztett kilincsei helyett is hagyományos megoldást választottak a Renault tervezői.

Az új Renault 5 villanyautó motorháztetején hatalmas logó és töltöttségjelző lesz – Fotó: Renault
Az új Renault 5 villanyautó motorháztetején hatalmas logó és töltöttségjelző lesz – Fotó: Renault

Bár a legfrissebb fotókon talán nem látni tökéletesen, de az új Renault 5 négyajtós lesz, a hátsó kilincseket az ablakcsík rejti, a korábbi sportos, keskeny külső visszapillantó tükröket pedig félköríves tetejű tükrökre cserélték. A Renault elhagyja a középső tetőoszlopot, de nem világos, hogy a franciák meg tudják-e menteni a félbevágott hátsót. A sorozatgyártásra szánt modell hátsó ablaka kisebb, megnövelték a tetőszegély-légterelőt, a motorháztetőn pedig egy nagy méretű 5-ös logóval ellátott töltöttség jelző található.

Akár 400 kilométer hatótávolság

Az új Renault 5 E-Tech a márka új moduláris CMF-B-EV elnevezésű elektromosautó-platformjára épül. Ez 30 százalékkal olcsóbban gyártható, mint elődje. A beépített elektromos rendszer 400 voltos lesz, ezt alkalmazzák a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség minden új villanyautójában. A Renault célja, hogy az új technológiai bázissal a legversenyképesebb és leghatékonyabb platformot kínálja a kisautók kategóriájában. Az alkatrészek 70 százaléka a CMF-B platformról származik, amelyre a Clio és a Captur is épül.

Az új Renault villanyautó alapváltozata 400 kilométeres hatótávra lehet alkalmas, és kétféle motorral szerelik majd – Fotó: Renault
Az új Renault villanyautó alapváltozata 400 kilométeres hatótávra lehet alkalmas, és kétféle motorral szerelik majd – Fotó: Renault

A moduláris platform különböző nyomtávok és tengelytávok, valamint a különböző karosszériatípusok és -formák alkalmazását is lehetővé teszi, vagyis egy sor új típus épülhet az R5-tel azonos alapokra. A hátsó futómű többlengőkaros lesz, mivel az új Renault padlójába építik a négy modulból álló akkumulátort, így az autó súlypontja is alacsony lehet.

A Renault 5 E-Techből két változatot gyártanak majd. Kezdetben csak 52 kilowattóra kapacitású akkumulátorral lesz elérhető, amellyel akár 400 kilométeres hatótávolság is elérhető. Később egy 40 kilowattórás alapakkumulátorral szerelt verziót is piacra dob majd a Renault, de a vélhetően olcsóbb R5-tel két töltés közt megtehető távolság egyelőre ismeretlen. Az új villanyautó teljesítménye valószínűleg 100 és 160 kilowatt (136 és 218 lóerő) közt lesz, és a hajtómű ugyanaz lehet, mint ami a Zoéban és a Megane E-Tech Electricben van.

Pénzt keresni a villanyautóval?

A Renault nem szeretné, ha az R5 akkumulátora kizárólag az autó mozgatására szolgálna. Ha a franciák elképzelése szerint az akkumulátor nemcsak a hálózatból vesz fel áramot, hanem a Vehicle-2-Grid technológia kereteit követve közbenső tárolóként is működhet, sőt, szükség esetén visszatáplálhatna a hálózatba.

Az úgynevezett kétirányú töltési elvével tehermentesíthető az elektromos hálózat, és több tonna szén-dioxid-kibocsátást lehet megtakarítani. A Renault leányvállalata, a Mobilize 2022 őszén mutatott be egy speciálisan erre a célra kifejlesztett wallboxot. A Renault a német The Mobility House-t választotta partként, és a cég olyan rendszert fejlesztett ki, amely lehetővé teszi, hogy a villanyautók gazdái pénzt keressenek azzal, hogy a hajtóakkumulátorokat az elektromos hálózat rendelkezésére bocsátják.

A Renault újdonsága váltóáramot (AC) használ, nem pedig egyenáramot (DC), mint a Volkswagen villanyautói. Az előbbi esetben kicsit nagyobb a töltési veszteség, mivel az áramot kétszer alakítják át váltóáramról egyenáramra, majd a kevéssé hatékony fedélzeti töltővel vissza, ahol minden alkalommal körülbelül 10 százalékos veszteség.

A működőképes prototípusból 2024-ben végleges, megrendelhető autó lesz – Fotó: autóMAGAZIN
A működőképes prototípusból 2024-ben végleges, megrendelhető autó lesz – Fotó: autóMAGAZIN

A Renault által választott megoldás előnye, hogy nincs szükség bonyolult teljesítményelektronikára, a fali töltő is olcsóbb. A technológia olyannyira rugalmas, hogy egy adapter segítségével más elektromos fogyasztókat is el lehet látni energiával, hasonlóan a Hyundai, a Kia és a Genesis jelenlegi villanyautóihoz. A Lacoix elektrotechnikai céggel közösen kifejlesztett fali töltő 7 és 22 kW közötti teljesítménnyel tölti az új Renault-t, illetve tölthet vissza a hálózatba.

Az új Renault 5 E-Tech várhatóan 25  ezer euróért (kb. 9,5 millió forint) kerül majd a márka kínálatába, 2024-ben. Ezt az árkategóriát csak olcsó, lítiumvas-foszfát akkumulátorokra (LiFePo, vagy LFP) lehet elérni. Ezekben az áramforrásokban a pozitív elektróda kobalt-oxid helyett vas-foszfátot tartalmaz, és a megszokott lítium-ion akkumulátoroknál robusztusabb is, hosszabb élettartamú is. A megoldás hátránya, hogy az autógyártóknak több cellát kell beépíteniük ahhoz, a lítium-ion akkumulátorokkal azonos teljesítmény eléréséhez. Luca de Meo Automotive Newsnak adott nyilatkozatában nyitva hagyta a kérdést, hogy az új R5-öt kizárólag LFP- vagy lítium-ion akkumulátorokkal is felszerelik-e majd.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!