2023. december 1. – 12:00
Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A közelmúltban egy várandós nő vesztette életét egy Németországban történt autóbalesetben a magzatával együtt, és mint utólag kiderült, nem használt biztonsági övet, mert féltette a babát. Az ADAC, tehát a német autóklub tesztje alapján hasonló esetben nem ajánlhatók a kifejezetten kismamáknak szánt övkiegészítők sem, az pedig szintén kiderült, hogy az autók saját biztonsági öve a várandós nőknek sem jelent kockázatot, ezért mindig be kell csatolni.
Az övkiegészítőket azzal hirdetik a gyártóik, hogy az autóba épített biztonsági övek, baleset estén nagymértékben veszélyeztetik a születendő gyerekeket. Az úgynevezett övadaptereket úgy tervezték, hogy a hárompontos biztonsági öv medencénél futó részének áthelyezésével minimalizálják a sérülés kockázatát, és ennek az ígéretnek a megalapozottságát vizsgálta az ADAC négy különböző adapter esetében. A kiegészítők közt volt fém- és műanyag csatos, nyomógombokkal ellátott rugalmas heveder, valamint egy közönséges övtoldó is.
Egyes gyártók azt állítják, hogy terméküket az ENSZ 16-os előírása szerint tesztelték. Ebben a szabályban a biztonsági övek és az utasbiztonsági rendszerek, tehát az ülés, az öv és a légzsák kombinációja szerepel, ám mivel az övadapterek a felsorolt kategóriák egyikébe sem tartoznak, nem kaphatnak jóváhagyást az ENSZ előírása szerint, így nincs is rajtuk jóváhagyási jel vagy szám.
A terhes nők körében elvégzett biztonsági övvel kapcsolatos felmérések és tesztek során az derült ki, hogy bár a nekik szánt övátalakítók használatát nehézkesebbnek érzik, mégis mindenki elfogadná az erőfeszítést, ha ez csökkentené a születendő gyerek sérülésének kockázatát.
A próbabábukkal végzett töréstesztek eredményei ennek épp az ellenkezőjét bizonyítják. A vizsgált kiegészítők nemhogy nem csökkentik a babák terhelését, hanem növelik azt, ráadásul a tesztelt adapterek egyike sem bírta ki az igénybevételt, illetve ütközés esetén nem volt képes a biztonsági övet alacsonyabb pozícióban tartani.
További probléma, hogy a termékek rontották az autó saját biztonsági övének körbefogását, ezáltal az utas medencéjének megfelelő visszatartását az ütközés során fellépő erőkkel szemben. Emiatt a mellkasra, a hasra és a medencére is nagyobb terhelés nehezedett, sőt a próbabábú hasán és medencéjén mért gyorsulási erők akár 30 százalékkal is megnőttek.
A kemény műanyagból és fémből készült csatok és elemek további sérülésveszélyt okoztak, hiszen a műanyag csat eltört, a fémcsat és a kiegészítő öv csatja pedig alulról nyomta a terhes női bábu hasát. A terhességi övkiegészítők másik hátránya, hogy a becsatoláskor akár 30 centiméterrel több hevederre van szükség, vagyis jobban ki kell húzni az autó biztonsági övét, mint máskor. Az öv ilyenkor kevésbé simul a testhez vagy a csípőhöz, ez pedig növeli a kormánykerékkel való ütközés kockázatát, különösen azért, mert minden rendszer tesztje során a bábu gyomra ütközéskor tovább mozgott előre, mint a hagyományos öv használatával.
A tapasztalatok miatt az ADAC határozottan ellenzi a terhességi övadapterek használatát. Sem nagyobb kényelmet nem nyújtanak, sem a biztonságot nem növelik, miközben az autós szervezet kutatásai szerint a terhes nők és magzatuk alapvetően nincs nagyobb kockázatnak kitéve az autóban, mint más utasok, feltéve, hogy indulás előtt becsatolják a biztonsági övet. Az övnek a lehető legalacsonyabban kell elhelyezkednie a has alatt, de lehetőleg indulás előtt le kell venni a kabátot, illetve nem szabad a csípő magasságában, az öv alsó vonala alatt hagyni.