2023. november 15. – 15:30
Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Bár a kikiáltási ár alatt, de így is rekordáron kelt el egy hatvanas évekbeli Ferrari az RM Sotheby's aukciós ház árverésén, New Yorkban. Az 1962-es évjáratú 330 LM versenyautót 60 millió dollárért kínálták, végül 51,7 millióért (az 17,96 milliárd forint!) kelt el. Ezzel ez lett a valaha volt legdrágább Ferrari.
A korábbi rekordot egy 250 GTO tartotta, amely 2019 augusztusában 48,6 millió dollárért (átszámítva kb. 16,8 milliárd forint) cserélt gazdát.
Hinnék, vagy sem, de 18 milliárd forintos ára ellenére nem a Ferrari 330 LM minden idők legdrágább autója. Az egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé, amit 2022-ben 135 millió euróért (kb. 50,8 milliárd forint) cserélt gazdát. A Mercedesből mindössze két példány készült.
Miért kerül egy régi autó 51,7 millió dollárba?
A 390 lóerős Ferrari 330 LM végsebessége 280 km/óra. A cég klasszikus, négyliteres V12-es szívómotorja hajtja, Weber-karburátorai és négysebességes kézi váltója van. A versenyautó száraz tömege mindössze 950 kilogramm, ami még manapság is hihetetlenül jónak számít.
A kocsi beltere célratörő, a tömegcsökkentés érdekében, a versenyhasználatnak megfelelően egyszerű. Az ezüst váltókar és a barna fa kormánykerék az ikonikus Cavallino Rampante felirattal vonzza a tekintetet. A „Rosso Cina” színt a 7-es rajtszám emeli ki elöl, oldalt és hátul. Ez a versenyautó eredeti színe.
A 330 LM Le Mans-i indulása
Az árverésre bocsátott Ferrari karosszériája hasonló konstrukciós rokonához, a 250 GTO-hoz. A rokonságot jelzi az is, hogy a továbbfejlesztett Ferrari 330 LM/GTO névvel állt rajthoz a most elárverezett autó az 1962-es Le Mans-i futamon, ahol a „4 literes GTO” becenevet kapta. A 61 évvel ezelőtti verseny szervezői külön géposztályt hoztak létre a négyezer köbcenti lökettérfogatú autóknak. Előzőleg a Ferrari ezt az 3765-ös alvázszámú modellt a Nürburgringre is elküldte, egy ott rendezett ezer kilométeres versenyen készítették fel a Le Mans-i megmérettetésre. A németországi próbafutam is sikeres volt, hiszen a volánnál egymást váltó Willy Mairesse és Mike Parkes a második helyet szerezte meg a 330 LM-mel.
Mivel a Le Mans-i pálya hosszú egyeneseiben több hűtést igényelt a Ferrari tizenkét hengeres motorja, a 24 órás franciaországi verseny rajtja előtt átalakításokat végeztek az autón. Újra megnyitották a hűtőrács feletti, háromszög alakú nyílásokat, illetve megváltoztatták a motorháztető domborulatát is. Bár volt esély a győzelemre, a volánnál ülő Parkes és csapattársa, Lorenzo Bandini nem volt szerencsés. Az angol elvesztette uralmát a 330 LM felett, és a Mulsanne-kanyarban egy homokpadba temette a versenyautót.
A Ferrari 330 LM számos díjat nyert, többek közt a Ferrari Club America Platinum Awardját és a „Best in Show” díjat a Councours d'Elegance-on, ami a teljesen dokumentált előélettel együtt indokolta a magas kikiáltási árat a Sotheby's árverésén. A ritkaság előzőleg 38 éven át volt az árverésre bocsátó tulajdonos, a cincinnati James Jaeger kezébenŐ a hírek szerint csupán félmillió amerikai dollárt fizetett a Ferrariért 1985-ben. James Jaeger előtt Fred Leydorf tizenegy évig volt a most elárverezett versenyautó gazdája.