Tolatni 275 km/órával? A horvát sportautóval sikerült

2023. november 10. – 13:00

Tolatni 275 km/órával? A horvát sportautóval sikerült
A Rimac Nevera elektromos hajtású sportautó szemből Fotó: Rimac

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

A Rimac nevű horvát sportautó-gyártónál alighanem elfecsérelt az a hónap, amikor nem állítanak fel egy új sebességi-, gyorsulási- vagy körrekordot. A Nevera névre hallgató autójuk elektromos hajtású modell, amelynek neve szerepel a goodwoodi versenypálya és a Nürburgring rekordlistáinak élén. Eddig minden esetben azzal vívta ki az elismerést, hogy az autóval pokolian gyorsan lehet előre felé haladni, de ezúttal 180 fokos fordulat történt.

Ahogy a mellékelt videóban is látható, a Rimac tesztpilótája, Goran Drndak 275,74 km/órás sebességet ért el hátramenetben a nemrég bemutatott, limitált szériában gyártott Nevera Time Attack Edition elnevezésű különkiadásával, az észak-németországi Papenburgban található autóipari tesztpályán.

Furcsa erőhatások

Hogy ez mennyire nagy sebesség, azt egy korábbi rekorddal való összehasonlítás bizonyítja: 2018 őszén az ex-Formula E-versenyző, Daniel Abt egy erős, elektromos hajtásra átalakított Audival „csak” 210 km/h-val tolatott, de ezzel hivatalos világrekordot ért el ebben a szakágban. Ezúttal Drndak majdnem 66 km/h-val volt gyorsabb a Rimackal.

A rekorddöntésben alighanem segített, hogy a Neverában nincs sebességváltó, hanem minden kerekét külön villanymotor hajtja. Ennek eredményeként a hajtáslánc ugyanolyan vehemensen gyorsul tolatáskor, mint előrefelé haladva. A Nevera karosszériáját úgy tervezték, hogy előremenetben a lehető leggyorsabban haladjon, ám ez korlátozza az elérhető sebességet, amikor az autó tolat, mert ilyenkor nagy lesz a légellenállása.

„Mindenképpen kellett egy kis hozzászokás” – mondta Drndak a rekordgyorsaságú menet után. „Hátrafelé pillantasz, és nézed, ahogy a táj egyre gyorsabban és gyorsabban elhalad melletted. Közben érzed, hogy a nyakadat előre húzzák az erőhatások, majdnem úgy, mint ahogyan azt általában egy erős fékezéskor tapasztalod” – tette hozzá a pilóta. A sofőrnek még ebben a különleges helyzetben is képesnek kellett lennie az enyhe kormánykorrekciókra, hogy a Neverát irányban tartsa.

Előre 412 km/h a végsebesség

Hogy előrefelé milyen gyors az autó, az már 2022 novemberében kiderült. A Rimac Nevera szintén ezen a tesztpályán érte el 412 km/órás végsebességet, amint az egy másik videóból kiderül. Ezzel a világ leggyorsabb elektromos autója lett. A rekordot a Racelogic V-Box nevű, nagy pontosságú GPS-alapú mérőeszközzel mérték, vagyis nem hagyatkoztak csupán az autó műszerfalára.

Az őrült sebesség eléréséhez a Rimacnak szüksége volt egy ovális pályára, amelyen kellően hosszú egyenesek is vannak. A papenburgi pályán két ilyen szakasz is található, ezek egyenként négy kilométer hosszúak, ami elég ahhoz, hogy az autó több mint 400 km/h-s sebességet érjen el. Érdemes hozzátenni, hogy ehhez a volánnál ülő Miro Zrnčevićnek a kanyarból az egyenesre való kijutáshoz körülbelül 250 km/h sebességgel kellett száguldania. A Rimac vásárlói aligha élvezhetik a rekordsebességet, hiszen a számukra eladott Nevera legfeljebb 352 km/óráig gyorsítható.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!