2023. október 27. – 15:01
A Cruise és a mögötte álló General Motors hosszú ideje dolgozik az önvezető technológián, ezért súlyos csapás lehet számukra a kaliforniai közlekedési hatóság döntése, amelynek értelmében ezután csak élő sofőrrel a volán mögött közlekedhetnek a robottaxik. A cégnél már 2016-ban elkezdték a tesztelést, tavaly júliusban pedig az átalakított Chevrolet Boltokkal végzett fizetős taxiszolgáltatásra is megkapták az engedélyt a helyi hatóságtól. Eleinte ugyan voltak még korlátozások, hiszen csak este 10 és reggel 6 óra között, és csak San Francisco meghatározott részein közlekedhettek az önvezető autók. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A kezdeti időszakban kisebb-nagyobb fennakadásokról érkezett hír. Előfordult, hogy nyolc Cruise robottaxi órákra eltorlaszolt egy utcát, ahogy erről a Techcrunch is beszámolt, augusztusban pedig azzal került reflektorfénybe a cég, hogy egyik autója összeütközött egy megkülönböztető jelzést használó tűzoltóautóval, és a baleset során az önvezető autóval szállított utas is megsérült.
A szolgáltatás betiltásának híre ennek ellenére meglepetés, hiszen a folyamatos fejlesztéseknek hála, Kalifornia állam közlekedési hatósága időközben a Google-höz tartozó Waymóval együtt a Cruise-nak is engedélyezte, hogy San Francisco teljes területén, egész nap közlekedhessenek a robottaxik. Hogy ez egy kicsit elsietett lépés volt, azt az is jelezte, hogy alig egy hónap elteltével arra kötelezték a Cruise-t, hogy felezze meg az üzemeltetett autók számát.
A teljes leállítás hátterében az áll, hogy október 2-án, az esti órákban egy sofőr autójával fellökött egy gyalogost, aki egy arra haladó Cruise robottaxi alá esett. Az önvezető autó először ugyan lefékezett, ám utána ismét elindult, majd több méteren át vonszolta a kocsi alá szorult gyalogost, a The Verge beszámolója szerint.
Az üzemeltető azzal magyarázta a történteket, hogy a robottaxi le akart húzódni az útról a gázolás után, de a közlekedési hatóságot ez nem nyugtatta meg és betiltották a szolgáltatást. A hatóság nyilatkozata szerint a Cruise autói önvezető üzemmódban nem elég biztonságosak ahhoz, hogy Kalifornia útjain közlekedjenek. Azt is kijelentették, hogy valótlan adatokat közölt a hatósággal a vállalat. A Vice magazin cikke szerint például a balesetről készült videónak csak egy részletét mutatták meg, az indokolatlan újraindulást pedig megpróbálták eltitkolni a vizsgálatot végzők elől.
A legfrissebb hír szerint a Cruise úgy döntött, hogy az Egyesült Államok teljes területén felfüggeszti önvezető autós tevékenységét, amíg be nem fejeződik a rendszerekkel, az eszközökkel, valamint ezek működésével kapcsolatos felülvizsgálat, írta meg néhány napja a Reuters. Ezzel véget is érhet az önvezetés álma? Korántsem. A konkurens Waymo robotautói jelenleg is közlekednek a forgalomban, és eddig képesek voltak elkerülni minden olyan olyan balesetet, amit az élő sofőrök is kivédtek volna.