Egy kis Fiatban élhet tovább a benzinmotor, de a Pandából lesz olcsó elektromos verzió is

2023. október 24. – 11:25

Egy kis Fiatban élhet tovább a benzinmotor, de a Pandából lesz olcsó elektromos verzió is
A 2019-es Genfi Autószalonon bemutatott Fiat Centoventi koncepcióautó – Fotó: Fiat

Másolás

Vágólapra másolva

Jövő nyáron ünnepli 125. születésnapját a Fiat, és ebből az alkalomból mutatják be az új Pandát, a márka olcsó kisautójának következő generációját. Olivier François, a Fiat és az Abarth vezérigazgatója szerint az új típus „menő, népszerű és megfizethető” lesz. Azt is megerősítette, hogy a 2019-es Genfi Autószalonon bemutatott Centoventi tanulmányt fejlesztik tovább, ugyanakkor ennek egy fontos részletét, az egyszerűsített akkucsere-lehetőséget kihagyják a végleges konstrukcióból. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN tartalmi együttműködésének keretében olvashatják.

A Centoventi néhány stílusbeli részlete valószínűleg bekerül a kész modellbe, amely az autóipar általános trendjét követve a crossover kategóriába tartozik majd. Mivel az új Pandát a globális piacra szánják, nem egy tisztán elektromos hajtáshoz kifejlesztett padlólemezre épül, így olcsó, belsőégésű motorral szerelt kivitelben is elérhető lesz. A kisautókhoz szánt, tisztán elektromos STLA-Small platform csak 2026-ban debütál a Stellantisnál, a tervezett E-platformok utolsó változataként.

Az új Citroën e-C3 premierje óta egyértelmű, hogy a több márkát, köztük a Fiatot, a Peugeot-t és a Citroënt is magába foglaló Stellantis autóipari egyesülés egy sor kisautót épít majd az eredetileg a PSA (Peugeot és Citroën) által kifejlesztett Common Modular Platform (CMP) platform továbbfejlesztett változatára. A Stellantis szerint az ebből származtatott „Smart Car” platformot a csoport összesen hét márkája fogja használni olcsó kisautókhoz, amelyek közül az egyik az új Fiat Panda lesz.

Az új Fiat Panda előképének tekinthető Centoventi, az úgynevezett "túl szép, hogy igaz legyen" állapotban, akkucsere-lehetőséggel – Fotó: Fiat
Az új Fiat Panda előképének tekinthető Centoventi, az úgynevezett "túl szép, hogy igaz legyen" állapotban, akkucsere-lehetőséggel – Fotó: Fiat

A már bemutatott Citroën e-C3-ból a hajtásrendszerre vonatkozó legfontosabb adatokat is megtudhatjuk, ami a készülő elektromos Pandában nem térhet el jelentősen. Eszerint egy 83 kilowattos (113 lóerős) villanymotor hajtja majd az első kerekeket, az energiatárolásra pedig egy 44 kilowattóra kapacitású LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátor szolgál. Az autó hatótávolsága, ideális körülmények közt több mint 300 kilométer lehet, a későbbre várható, kisebb akkumulátorral szerelt verziót pedig 200 kilométer után kell majd újratölteni.

A Fiat az új Panda crossoverrel a Renault olcsó márkája, a Dacia ellen is támadást akar indítani. A leendő Panda benzinmotorral valószínűleg a 15 000 euró (kb. 5,7 millió forint) körüli árkategóriában, míg kedvező árú elektromos változatban a 25 000 euró (kb. 9,5 millió forint) alatti szegmensben lesz elérhető. A jelenleg legolcsóbb Fiat villanyautó, az 500e 30 990 eurótól, vagyis körülbelül 11,8 millió forintnak megfelelő áron kapható.

Nem siette el a Fiat az új Panda kifejlesztését, de ez megszokott a hagyományosan olcsó és praktikus típus történetében. Az első Panda 1980 és 2003 közt, vagyis több mint harminc éven át volt piacon, ezalatt közel 4,5 millió példányt adtak el különböző változataiból. A második széria 2003 és 2012 közt szerepelt a márka kínálatában, és elnyerte az európai Év Autója díjat, a harmadik széria pedig 2011-óta kapható.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!