2023. október 24. – 11:25
Jövő nyáron ünnepli 125. születésnapját a Fiat, és ebből az alkalomból mutatják be az új Pandát, a márka olcsó kisautójának következő generációját. Olivier François, a Fiat és az Abarth vezérigazgatója szerint az új típus „menő, népszerű és megfizethető” lesz. Azt is megerősítette, hogy a 2019-es Genfi Autószalonon bemutatott Centoventi tanulmányt fejlesztik tovább, ugyanakkor ennek egy fontos részletét, az egyszerűsített akkucsere-lehetőséget kihagyják a végleges konstrukcióból. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN tartalmi együttműködésének keretében olvashatják.
A Centoventi néhány stílusbeli részlete valószínűleg bekerül a kész modellbe, amely az autóipar általános trendjét követve a crossover kategóriába tartozik majd. Mivel az új Pandát a globális piacra szánják, nem egy tisztán elektromos hajtáshoz kifejlesztett padlólemezre épül, így olcsó, belsőégésű motorral szerelt kivitelben is elérhető lesz. A kisautókhoz szánt, tisztán elektromos STLA-Small platform csak 2026-ban debütál a Stellantisnál, a tervezett E-platformok utolsó változataként.
Az új Citroën e-C3 premierje óta egyértelmű, hogy a több márkát, köztük a Fiatot, a Peugeot-t és a Citroënt is magába foglaló Stellantis autóipari egyesülés egy sor kisautót épít majd az eredetileg a PSA (Peugeot és Citroën) által kifejlesztett Common Modular Platform (CMP) platform továbbfejlesztett változatára. A Stellantis szerint az ebből származtatott „Smart Car” platformot a csoport összesen hét márkája fogja használni olcsó kisautókhoz, amelyek közül az egyik az új Fiat Panda lesz.
A már bemutatott Citroën e-C3-ból a hajtásrendszerre vonatkozó legfontosabb adatokat is megtudhatjuk, ami a készülő elektromos Pandában nem térhet el jelentősen. Eszerint egy 83 kilowattos (113 lóerős) villanymotor hajtja majd az első kerekeket, az energiatárolásra pedig egy 44 kilowattóra kapacitású LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátor szolgál. Az autó hatótávolsága, ideális körülmények közt több mint 300 kilométer lehet, a későbbre várható, kisebb akkumulátorral szerelt verziót pedig 200 kilométer után kell majd újratölteni.
A Fiat az új Panda crossoverrel a Renault olcsó márkája, a Dacia ellen is támadást akar indítani. A leendő Panda benzinmotorral valószínűleg a 15 000 euró (kb. 5,7 millió forint) körüli árkategóriában, míg kedvező árú elektromos változatban a 25 000 euró (kb. 9,5 millió forint) alatti szegmensben lesz elérhető. A jelenleg legolcsóbb Fiat villanyautó, az 500e 30 990 eurótól, vagyis körülbelül 11,8 millió forintnak megfelelő áron kapható.
Nem siette el a Fiat az új Panda kifejlesztését, de ez megszokott a hagyományosan olcsó és praktikus típus történetében. Az első Panda 1980 és 2003 közt, vagyis több mint harminc éven át volt piacon, ezalatt közel 4,5 millió példányt adtak el különböző változataiból. A második széria 2003 és 2012 közt szerepelt a márka kínálatában, és elnyerte az európai Év Autója díjat, a harmadik széria pedig 2011-óta kapható.