A Citroën elérhető árú villanyautója kívül-belül spártai, de már készül a még olcsóbb kivitel

2023. október 19. – 19:50

A Citroën elérhető árú villanyautója kívül-belül spártai, de már készül a még olcsóbb kivitel
Négyméteres hosszával a kisautók mezőnyébe kerül az új Citroën e-C3, amelyből rögtön kétféle akkumulátorral szerelt kivitelt is terveztek Fotó: Citroën

Másolás

Vágólapra másolva

Az európai gyártók jelentős része a korábbiaknál egyszerűbb, de lényegesen olcsóbb modellekkel próbál új vevőket szerezni az elektromos autók piacán, mert látják, hogy a Dacia Spring Electric minimalizmusa telitalálatnak bizonyult. Bár a Citroën korábban Oli néven bemutatott koncepciója radikális egyszerűsítéseket és formát, illetve rengeteg újrahasznosított alapanyagot ígért, a végleges modell, az e-C3 csak nyomokban emlékeztet a prototípuson felbukkanó elképzelésekre. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN tartalmi együttműködésének keretében olvashatják.

A tisztán elektromos hajtású Citroën szintén olcsónak számít majd saját kategóriájában. A  2024 tavaszától forgalmazott kisautó 23 300 eurónál (kb. 9 millió forint) kezdődő árával olyan vevők figyelmét is megragadhatja, akik eddig éppen a villanyautók többségének bőven 10 millió forint fölötti ára miatt maradtak távol a műfajtól.

Miután a francia márka a belsőégésű motoros modellek esetében egy jelentős árcsökkentéssel már felvette a kesztyűt Renault-hoz tartozó Daciával, logikus lépés volt, hogy piacra dobják a Spring közvetlen versenytársát is. A Citroën azonban még egy lépéssel tovább megy, 2025-re egy még olcsóbb kivitelt ígér az e-C3-ból: az csupán 19 990 euróba, azaz nagyjából 7,7 millió forintba kerül majd, persze az árcsökkentéshez tovább egyszerűsítik a konstrukciót.

Miből kell áldozni az olcsóságért?

Az e-C3 ugyanolyan szögletes, mint az Oli, a karosszériaelemek alsó részét fekete műanyagburkolat borítja, akárcsak a kerékjárati íveket, ami jól jöhet a parkolási sérülések ellen. A SUV-szerű villanyautó első és hátsó lámpáinak formaterve feltűnő, hiszen egy függőleges és két vízszintes elemet egyesít háromrészes egységgé, a kerékjáratokba pedig 16 colos acél- vagy 17 colos könnyűfém felnis kerekek kerülnek.

Az e-C3 alatt a Stellantis autóipari egyesülés globálisan használt CMP Smart Car platformja található. Ez eleve elektromos hajtásláncokhoz készült, de ezúttal a kis Citroënhez igazították. A platformot eredetileg a feltörekvő piacok, például Afrika és India számára fejlesztették ki, és állítólag olyan olcsón gyártható, hogy a franciák még az alacsony belépő árral is jól kereshetnek.

A minimalista utastérben feláras lesz a központi kijelző, a hagyományos műszerfalon pedig csak a legfontosabb információk jelennek meg Fotó: Citroën
A minimalista utastérben feláras lesz a központi kijelző, a hagyományos műszerfalon pedig csak a legfontosabb információk jelennek meg Fotó: Citroën

Indiában és Dél-Amerikában már az év eleje óta kapható a kis villanyautó egy-egy változata, amelyek persze eltérnek az európai kivitelektől. A Citroën e-C3 indiai verzióját az első kerekeket hajtó, 42 kW (57 LE) teljesítményű, 143 Nm nyomatékú villanymotor mozgatja, végsebessége mindössze 107 km/óra, és az autó 6,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 60 km/óra sebességre. A hajtás 29,2 kilowattóra kapacitású lítium-ion akkumulátorból nyeri az energiát, amellyel az indiai szabványok szerint akár 320 kilométeres hatótávolság is lehetséges, feltölteni pedig egy 3,3 kilowattos fedélzeti töltőn keresztül lehet. Indiában az ottani e-C3-at 12 900 eurónak, vagyis nagyjából ötmillió forintnak megfelelő összegért kínálják.

Nem véletlenül kerül majd sokkal többe az e-C3 európai kivitele. Ebben egy 83 kW (113 LE) teljesítményű villanymotor hajtja az első kerekeket, amely egy 44 kWh LFP (lítium-vasfoszfát) akkumulátorból kapja az áramot. Hajtáslánca 11 másodperc alatt gyorsítja a kis Citroënt nulláról 100 km/h-ra, a végsebesség pedig 135 km/óra. A hatótávolság a WLTP szabvány szerint állítólag szintén 320 kilométer lehet, a feltöltés pedig 20 százalékról 80 százalékra 26 percet vesz igénybe 100 kilowatt töltőteljesítmény esetén. Ha viszont csak 7 kW-os váltóáramú töltő áll rendelkezésre, akkor körülbelül 4 órás újratöltési idővel kell számolni, míg 11 kW-os, háromfázisú töltéssel a várakozási idő 2 óra 50 percre csökken.

Aki kevesebbet fizetne, kisebb hatótávra számíthat

A 2025-re bejelentett olcsóbb változat hatótávolsága csupán 200 kilométerre várható. Ennek akkumulátoradatai még nem ismertek, de becslésünk szerint 25 kilowattóra körül alakulhat. Az e-C3 használója a MyCitroën nevű mobilos alkalmazással tervezheti a töltést, előmelegítheti vagy előhűthetik a töltéshez az akkumulátort, valamint ellenőrizheti a töltöttségi szintjét és helyét.

Az e-C3 futóműve progresszív hidraulikus ütközőelemeket tartalmazó lengéscsillapítókkal ellátott Advanced Comfort felfüggesztésre támaszkodik. A Citroën fokozott kényelmet ígér ezzel a rendszerrel – ami ezért is kapta ezt a nevet. A korábbi C3-hoz képest több helyet ígérnek az utasoknak a megnövekedett belső méretek, bár az e-C3 mindössze 19 milliméterrel hosszabb és 6 milliméterrel szélesebb elődjénél: az autó hossza 401, szélessége 176 centi.

Jelenetős különbség viszont, hogy a magasra helyezett ülésekről jobban rá lehet látni a forgalomra, ehhez a helyet a magasabb tetővonal teremti meg, ugyanakkor mellékhatásként az új villanyautó hasmagassága is 16,3 centire nőtt. A kis Citroën csomagtere 310 literes, de az osztott hátsó üléstámla előrehajtásával bővíthető.

A kis, elektromos hajtású SUV 176 centiméter széles, a csomagtér alapesetben 310 literes Fotó: Citroën
A kis, elektromos hajtású SUV 176 centiméter széles, a csomagtér alapesetben 310 literes Fotó: Citroën

Az e-C3 pilótafülkéje eléggé spártai és a vízszintes vonalak dominálnak benne, amivel szintén utal egy kicsit a radikális Oli koncepcióra. A vezető előtt egy kis kijelzőcsík látható, ezen az alapvető információk, például a sebesség és a töltöttségi szint jelenik meg. Az autóba épített okostelefon-tartó lehetővé teszi, hogy a vezető a médiarendszert egy új alkalmazással, NFC-kapcsolattal indítsa el, és csak az e-C3 magasabb felszereltségi szintjén érhető el a műszerfalra rögzített 10,25 hüvelykes érintőképernyő.

A vezetőtámogató megoldások közül az e-C3-ba vészfékező-, aktív sávtartó, álmosságfigyelő és sebességhatároló rendszer, valamint távolságtartó tempomat és a sebességhatár-érzékelő rendszer kerül. Ez utóbb a sebességkorlátozó táblák leolvasása után a megfelelő sebességre állítja az automatikát. A távolságifényszóró-asszisztensnek köszönhetően nem kell babrálnunk a fényváltó kapcsolóval, a parkolóhelyre betolatásban parkolószenzorok segítenek, a képernyővel ellátott drágább verziók viszont tolatókamerát is kapnak.

Az új Citroën e-C3 kizárólag You, illetve Max névre hallgató felszereltségi változatban kerül forgalomba, de különböző opciós csomagok is rendelhetők hozzá. A színválaszték csupán öt árnyalatból áll, a tető a magasabb árfekvésű változatokban, szériafelszereltségként kontrasztos fekete vagy fehér színű lesz. Az új Citroën e-C3 2024 tavaszán kerül forgalomba, és a Stellantis szlovákiai üzemében, Nagyszombaton készül majd.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!