A Toyota egy japán technológiai kiállításon többek között egy olyan új gyártási technikát mutatott be, amely rövid idő alatt alig három alkatrészből képes egy komplett karosszériavázat előállítani. A gyár közleménye szerint ezt az úgynevezett giga casting eljárás teszi lehetővé, amely hatalmas méretű présgépeken egyetlen műveletben állít elő nagyméretű, úgynevezett héjöntvényeket. Ezt a hírt a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
Ami a gyártás során hatalmas költség- és időmegtakarítást jelent, az az autó gazdájának végül sokba kerülhet. Hiszen ha egy autó teljes hátulja egyetlen alkatrészből áll, akkor egy hátsó ütközés után nem lehetséges a hagyományos módon az egyes kisebb elemeket lehet külön-külön javítani. Vagy a teljes hátsó részt kell újra cserélni és fényezni, vagy az autót totálkárossá kell nyilvánítani.
A présöntési eljárást a Toyota japán Myochi üzemében éppen egy ilyen autó hátsó résszel demonstrálták. Míg a hagyományos típusoknál az egyes bonyolult, préseltlemez-elemeket hegesztéssel, ipari ragasztókkal és egyéb illesztési technikákkal kötik össze, addig a gigacasting során az egész egységet egyetlen darabból öntik, és nagy nyomás alatt szilárdítják meg. Az időelőny óriási.
Hagyományos eljárással az egyik Toyota típus karosszériájának vázszerkezetét a futószalagon 33 lépésben, 86 egyedi elemből, több óra alatt hegesztik egy egységgé. A bemutató során a vállalat a gigacasting eljárással mindössze három perc alatt gyártott le egy hasonló karosszériát – igaz, hogy javíthatatlan öntött alumíniumból. A Toyota feltételezi, hogy a karosszéria összeszerelési ideje ennek a technológiának köszönhetően autónként 20 óráról 10-re csökkenhet.
Az alumíniumöntési-eljárás korábban a Tesla minőségi problémái miatt vált hírhedtté. Az amerikaiak akkoriban szállították le az első Model Y-okat, bár közelebbről szemügyre véve még a fény is átszűrődött a vázak repedésein. Mindezek ellenére úgy tűnik, hogy a technológia új ipari szabványként kezd elterjedni, és nemcsak a Teslánál. A Volvo is azt tervezi, hogy a jövőben egy darabban gyártja majd a nagyméretű alumínium karosszériaelemeket.