Havi ötezer forintért szállítaná a reklámmentes Facebookot és Instagramot a Meta
2023. október 3. – 11:46
A Facebook és az Instagram előfizetős, hirdetésmentes változatának bevezetésre készül a Meta az Európai Unióban. Az erről szóló hírek már korábban megjelentek, a Wall Street Journal viszont már konkrét árakról is tud.
Ha pedig valaki az asztali gépén is élvezné a reklámmentes közösségi médiát, azért havi 10 eurót, azaz közel 3900 forintot kellene fizetni. Azért viszont, hogy valaki a telefonján is élvezze a reklámmentes Facebookot és Instagramot, már havi 13 eurót, azaz kicsit több mint 5000 forintot kellene majd fizetni (figyelembe véve az Apple és Google alkalmazásboltjai által felszámított jutalékot is). Nagyjából 6 eurót (2300 forintot) kellene fizetni minden további kapcsolódó fiók után.
A platform ingyenes maradna azoknak, akik elfogadják a személyre szabott hirdetéseket.
A lépés egyébként az Európai Unió szigorodó adatvédelmi szabályozására adott válasz lenne. A nagy techcégek, mint a Meta vagy a Google, arra építették fel az üzleti modelljüket, hogy a felhasználói tevékenység alapján személyre szabják a reklámokat, amelyeket a szolgálatásaik használata közben látunk, így ilyenkor az adatainkkal fizetünk nekik. Az EU azonban az elmúlt években egyre szigorúbban lép fel az adatvédelem terén, a GDPR bevezetésétől kezdve a techcégek adatkezelési gyakorlata ellen indított vizsgálatokon át például a digitális szolgálatásokról szóló rendelet bevezetéséig. A reklámmentes, fizetős Facebook és Instagram bevezetése is csak az EU-s felhasználók részére merült fel.
A WSJ szerint a tervet megosztották az uniós adatvédelmi szabályozó hatósággal is, és az elkövetkező hónapok során már be is vezetnék az európai uniós felhasználók számára a hirdetésmentes csomagot. A javaslatot ismerő források a lapnak azt mondták, a szabályozó hatóságok számára az egyik kérdés az, hogy a Meta által javasolt árak nem teszik-e túl drágává a reklámmentes szolgáltatást a legtöbb ember számára, még akkor is, ha nem akarják, hogy az adataikat reklámok célzására használják fel.
A Meta jelentése szerint a második negyedévben a teljes európai bevétele nagyjából 17,88 dollárt (6600 forintot) tett ki egy Facebook-felhasználóra vetítve, vagy alig kevesebb mint havi 6 dollárt (2200 forintot) egy felhasználóra vetítve az összes alkalmazásban. A havi 5000 forintos előfizetésekkel tehát egyáltalán nem járna rosszul.