Reklámmentes, fizetős verzió jöhet a Facebookból és az Instagramból
2023. szeptember 2. – 08:13
A Meta fontolgatja, hogy elérhetővé tegye az Európai Unióban a Facebook és az Instagram előfizetéses változatát, amelyben egyáltalán nem lennének reklámok – értesült a New York Times. A lapnak a cég terveit ismerő három forrás azt mondta, hogy a lépés az Európai Unió szigorodó adatvédelmi szabályozására adott válasz lenne.
Közhely, hogy az interneten semmi sincs igazán ingyen, amiért nem közvetlenül pénzzel fizetnek a felhasználók, azért a reklámok nézegetésével. A nagy techcégek, mint a Meta vagy a Google, arra építették fel az üzleti modelljüket, hogy a felhasználói tevékenység alapján személyre szabják a reklámokat, amelyeket a szolgálatásaik használata közben látunk, így ilyenkor az adatainkkal fizetünk nekik. Az EU azonban az elmúlt években egyre szigorúbban lép fel az adatvédelem terén, a GDPR bevezetésétől kezdve a techcégek adatkezelési gyakorlata ellen indított vizsgálatokon át például a digitális szolgálatásokról szóló rendelet bevezetéséig.
A Meta is igyekszik megfelelni a szigorodó uniós követelményeknek, de ezek miatt egyre gyakrabban merül fel, hogy az EU-s felhasználóknak másféle Facebook- és Instagram-élményt kínáljanak – vagy akár semmilyet. A reklámmentes, fizetős változat is ebbe az irányba mutat, ennek a bevezetése is csak az EU-s felhasználók részére merült fel egyelőre a New York Times szerint.
Fontos hangsúlyozni, hogy a tervek nem arról szólnak, hogy ezentúl csak előfizetésért lehetne használni ezeket a szolgáltatásokat: az ingyenes változatok továbbra is elérhetők lennének az EU-ban is, de a cég kínálna egy alternatívát az uniós felhasználóknak. Azt, hogy ez mennyibe kerülhetne, egyelőre nem tudni.
A Meta egyelőre nem kommentálta az értesüléseket.