Negyvenéves magyar számítógépre fejlesztenek új játékokat
2023. szeptember 29. – 12:01
Nem újdonság, hogy forgalomból rég kivont számítógépes platformokra ma is készülnek videójátékok – a Commodore 64 vagy a ZX Spectrum rajongótáborában például folyamatosan születnek ilyen programok –, de magyar hobbiszámítógéppel ritkán történik ilyesmi. Most úgy tűnik, újjáéled az egyik legritkább magyar otthoni számítógép, az Aircomp 16. A Neumann Társaság szervezésében október 15-ig lehet nyílt játékpályázatra beküldeni új játékokat a muzeális platformra, ami a pályázat sajtóközleménye szerint a magyar informatikatörténet egyik legkülönlegesebb számítógépe.
Az Aircomp 16 története a Homelab–2 nevű számítógéppel kezdődik, amit egy tinédzser testvérpár, Lukács József és Lukács Endre készített el 1982-re. A gépet olcsó, könnyen kezelhető házi pécének szánták, Lukácsékat a brit Sinclair gyártó számítógépeinek híre inspirálta, de gépüket teljesen saját ötletek alapján tervezték. A Homelab–2 példányait aztán magánemberek állították össze a Neumann Társaság Simonyi Endre által alapított szakosztályában, a HCC számítógépépítő klubban. Volt, aki szaloncukros dobozba vagy aktatáskába építette be a saját maga forrasztgatta számítógépét. A legismertebb otthoni építésű változatot Kanics Miklós alkotta meg FUSHIBA néven, viccesen utalva a korszakra jellemző össznépi fusizásra.
A mindössze 16 kilobájt memóriával, de ehhez képest jó grafikával (320x200 pixeles felbontás), BASIC-ben programozható számítógépből 1983-84 körül egy mezőgazdasági szövetkezet, a BOSCOOP is legyártott százas nagyságrendben néhány kis szériát Aircomp 16 néven. A szövetkezet főleg a korszak téeszeit látta el ezzel a számítógéppel és egy takarmányoptimalizáló programmal. A gyűjtők körében kultikus Aircomp 16 és Homelab–2 számítógépekből alig néhány eredeti példány maradt fent. A legritkábbnak a BOSCOOP cég által gyártott Aircomp számítógépek első szériája számít, melynek egy fehér példányát a Neumann Társaság Informatika Történeti Kiállítása őrzi Szegeden.
A Neumann Társaság munkatársát, Képes Gábor informatikatörténészt nagyon zavarta, hogy a számítógéphez alig maradtak fenn eredeti szoftverek, és az ő ötlete volt, hogy pályázatot ír ki új játékok megalkotására. „A játékpályázatot az is segíti, hogy Nagy Attila barátom elkészítette az Aircomp-16 működő replikáját, amit jövőre kiállításon is szeretnék bemutatni. De természetesen emulátorok is léteznek már, melyek a játékok fejlesztéséhez és kipróbálásához is használhatók” – fogalmazott Képes.
A játékpályázatra már ismert programok, így a Tetris, a Sokoban, a 2048, a kígyós játékok verziói is megjelentek, de még bárki nevezhet. A programokat a nyilvános Homelab Facebook-csoportba várják október 15-ig. A csoporttagok által legjobbnak ítélt játék szerzője tárgynyereményeket kap.
Az eredeti Aircomp-számítógépeket akár a Kutatók Éjszakáján is meg lehet majd tekinteni Szegeden, ahol a Neumann Társaság aznap programokkal várja az érdeklődőket a kiállításon. Budapesten pedig az informatika atyjára, Neumann Jánosra emlékeznek az Óbudai Egyetemen a társaság szervezésében.