Nemváltó kamuprofilok osztják a kormánypropagandát a helyi Facebook-csoportokban
2023. szeptember 20. – 18:52
Gombamód szaporodnak az álprofilok, melyek budapesti és agglomerációs Facebook-csoportokba beépülve tolják a kormányzati propagandát
– derül ki a Political Capital elemzőcég szerdán publikált elemzéséből. Az álprofilok a kormánymédia – azon belül is leginkább a Mandiner, a Magyar Nemzet vagy a Bors – Karácsony Gergely főpolgármestert támadó cikkeit osztják meg, a profil- és borítóképeket pedig szinte kivétel nélkül az orosz közösségi médiából újítják.
Az elmúlt hetekben kerületi adok-veszek fórumokon, civil szerveződések oldalain vagy lokálpatrióta csoportokban egyaránt felbukkantak olyan felhasználók, akik az apolitikus posztok alá – annak tartalmától teljesen függetlenül – kampányszerűen kommentelnek be a Fővárosi Önkormányzatot és/vagy Karácsony Gergelyt támadó cikkeket.
Az „inautentikus online viselkedést” – azaz álprofilokat – rendszeresen monitorozó Political Capital 123, a Fővárosi Önkormányzatot rendszeresen támadó profilt azonosított (az elemzésben azonban arra figyelmeztetnek, hogy az általuk azonosított kamuprofilok bizonyosan csak egy töredékét fedik le az összes kamuprofilnak). A kommentelők több jellemzője is arról árulkodik, hogy nem valódi személyek Facebook-profiljai fejtenek ki politikai aktivitást:
- A magyar nevek ellenére az URL-ben idegen nevek szerepelnek. Így lett például egy bizonyos „Iulechka Elfimova” profiljából – egy online nemváltó műtétet is beiktatva – „Novák Ábel”.
- Az álprofilokon semmilyen információt nem tesznek nyilvánossá, de a profil- és borítókép minden esetben nyilvános beállításából látszik, hogy ezeket mind a nyáron „honosították”, méghozzá június 4. és augusztus 22. között (több mint felüket két nap alatt).
- Profil- és borítóképekről egy fordított képkeresés alapján kideríthető, hogy orosz közösségimédia-oldalakról (döntően a VKontakte-ról) szerezték. Ebből nem feltétlenül következik, hogy az álprofilok orosz eredetűek; pusztán a nehezebb felderíthetőség miatt is választhattak képeket a Vkontakte-ról, a fordított képkeresők nagy része például nem is találja meg ezeket, az orosz Yandex viszont igen.
Az elemzés szerint elképzelhető, hogy a propagandakampányra létező személyek feltört és ellopott profiljait mozgósították, de az sem kizárt, hogy eleve nem a rendeltetési célnak (létező emberek személyes profiljai) megfelelően hozták létre ezeket.
A Political Capital elemzői többek között a Telex Lájkbajnokságának összeállításához is használt CrowdTangle-alkalmazást, illetve – a profilképek eredetijének kinyomozásához – a Yandex orosz keresőalkalmazás fordított képkeresőjét is bevetették.
Az álprofilok tevékenységének mintái arra utalnak, hogy egy koordinált kampány folyik. Ezek ugyanis a nyári hónapokban épültek be főként, de nem kizárólag fővárosi, illetve agglomerációs helyi ügyekkel foglalkozó, nyilvános Facebook-csoportokba. A csatlakozásukat követően legtöbbször kommentár nélkül osztottak meg olyan cikkeket, amelyek a budapesti városvezetést vagy személyesen Karácsony Gergely főpolgármestert élesen bírálják. Ez a primitívnek tűnő eszköz
elegendő ahhoz, hogy a diskurzust befolyásolják, a konkrét ügyek felől általánosabb, politikai síkra tereljék. Akár már néhány álprofil is elég ahhoz, hogy kommentháborút robbantsanak ki egy-egy cikk megosztásával.
Az álprofilok gondosan felosztják maguk között a csoportokat, felületeket, a jellemzően 4-6 csatlakozó álprofillal valószínűleg a moderátorokat és a Facebook ellenőrző rendszerét akarják kijátszani. A Political Capital elemzői alvó álprofilokkal is találkoztak, melyek már tagjai egy-egy csoportnak, de egyelőre semmilyen tartalmat nem osztottak meg.
Bár az álprofilok mögött álló személyek kilétét, a tevékenységük helyszínét a Meta nem fedi fel, az átgondoltság és kampányszerű felbukkanás miatt valószínű, hogy egy magyar csoport tartja kézben ezeket az álprofilokat. Az elemzés azt feltételezi, hogy a kampányt kézben tartó entitás vagy a dark weben vásárolhatta az álprofilokat (egy feltört Facebook-fiókért manapság körülbelül 25 dollárt kell fizetni), vagy olyan szervezetektől kaphatta, amelyeknek nem volt már szüksége rájuk.
A külföldi profilokat azután névváltoztatással, új profil- és borítókép beállításával a hazai közeghez igazították, és máris hús-vér magyar lokálpatrióták Facebook-profiljának tűnnek.
Bár az álprofilok száma nagy, az aktivitásuk egyelőre gyér, így ezek vezérlése nem túl munkaigényes feladat, mindössze néhány ember aktív közreműködését igényli. Ami a politikai szándékot illeti, a megosztott cikkek az elemzés szerint „önmagukért beszélnek”: a cél a fővárosi vezetés, elsősorban a főpolgármester támadása például a budapesti közlekedési dugók témájában – a fővárosi Fidesz és a magafonos propagandisták fő csapásirányának megfelelően.
A Political Capital elemzői szerint a jelenlegi, alacsony intenzitású időszak vélhetően csak a tesztfázis, és logikusan feltételezhető, hogy nem budapesti lokálpatrióta csoportokba is egyre nagyobb számban jelennek majd meg a név- vagy akár nemváltó álprofilok, és ahogy közeledünk az önkormányzati választáshoz, úgy fog erősödni a trolltevékenység intenzitása is.