TikTok-trendből tömeges autólopások az Egyesült Államokban: a Kia Boys-sztori

2023. május 25. – 21:09

TikTok-trendből tömeges autólopások az Egyesült Államokban: a Kia Boys-sztori
Részlet az egyik lopásról készült videóból

Másolás

Vágólapra másolva

Peren kívüli egyezség keretében 200 millió dollárt (69,5 milliárd forintot) fizet a Hyundai és a hozzá több szállal kötődő Kia egy Egyesült Államokban zajló csoportper lezárásaként – írta meg a New York Times. Az eljárás azután kezdődött, hogy kiderült: a két márka 2011 és 2022 között amerikai piacra gyártott autóinak jelentős része könnyedén beindítható, és ehhez elég néhány erőteljes mozdulat, illetve egy közönséges USB-csatlakozó. Az ügynek összesen 9 millió érintettje van, sokuknak az elmúlt két évben lopták és törték össze vagy rongálták meg az autóját.

A gyenge gyújtáskapcsoló és a Kia Boys

Talán senki nem gondolná, hogy a két dél-koreai márka milyen sokat adott el az előző évtized során a Kia Sportage hobbiterepjáróból, az Optima nevű középkategóriás autóból, a kompakt Rióból vagy akár a Hyundai Accentből és még egy sor egyéb modellből, amelyeket nem gombnyomással, hanem slusszkulccsal lehet elindítani. A felsorolt autók olcsóbb változataiba nem szereltek gyári indításgátló elektronikát (immobiliser), ezért aki bejutott az utastérbe és el tudta fordítani a gyújtáskapcsolót, gond nélkül elhajthatott az autóval.

Az ilyen típusú lopásokra először 2021-ben figyeltek fel a wisconsini Milwaukeeban, ahol februártól kezdve különösen sok Kiát és Hyundait loptak el ismeretlenek. Bár a helyi rendőrség ingyenes mechanikus kormányzárakat ajánlott fel az autósoknak, ezután is történtek lopások. Júliusban egy 16 éves fiatal meghalt, öt társa pedig megsebesült, amikor a rendőrök elől menekültek egy lopott autóval.

A jelenség sokáig erre az egy államra korlátozódott, majd augusztusban egy helyi gimnázium előtti zebrán majdnem elgázoltak egy gyalogost. A balesetveszélyes helyzetről készült videón ekkor bukkant fel elsőként a Kia Boys, illetve a Kia Boyz hashtag.

TikTok-trendből bűncselekmény

Az illegális autóindítási módszer azután vált országosan ismertté, hogy 2022. július 12-én felkerült róla egy videó a TikTokra. Bár a felvételt, amelyből a dél-koreai autók ellopását lehetett megtanulni, július 25-én törölték, összesen 33 millió megtekintésig pörgött a Kia Boys hashtaggel jelölt kihívásvideók összesített megtekintési száma. Később a Fox, a CNBC és még egy sor országos tévétársaság szintén feldolgozta a témát, illetve többször foglalkozott vele a Wall Street Journal, hiszen hónapok alatt látványosan megugrott a Kia- és Hyundai-lopások száma Amerikában.

Egy helyszínelő lefényképez egy fegyvert azon a helyszínen, ahol egy 13 éves fiút lábon lőttek, miközben megpróbált ellopni egy Kiát a chicagói South Langley Avenue-n 2022. szeptember 11-én – Fotó: Armando L. Sanchez / Chicago Tribune / Getty Images
Egy helyszínelő lefényképez egy fegyvert azon a helyszínen, ahol egy 13 éves fiút lábon lőttek, miközben megpróbált ellopni egy Kiát a chicagói South Langley Avenue-n 2022. szeptember 11-én – Fotó: Armando L. Sanchez / Chicago Tribune / Getty Images

A statisztikák szerint Detroitban csupán tavaly júliusban 111 Kiát és Hyundait loptak el, majd a floridai St. Petersburgban 2022 júliusától szeptemberig 85 százalékkal több dél-koreai autónak veszett nyoma, ezzel pedig a védtelen típusok tették ki a teljes lopottautó-mennyiség harmadát. Los Angelesben 2021 és 2022 között regisztráltak ekkora megugrást, ott ezerhatszázzal nőtt az autólopások száma az egy évvel korábbihoz képest.

Chicagóban kilencszeres volt az eltérés, vélhetően szintén a Wikipedián önálló szócikkben részletezett Kia Challenge miatt. Itt írták le azt is, hogy 2022 októberében hat 14 és 19 év közti kamasz kötött el egy Kia Sportage-t a New York állambeli Buffalóban, majd közülük négyen meghaltak, amikor balesetet szenvedtek az autóval. Ezek a tizenévesek nem klasszikus autótolvajok. Sokan nem is vették komolyan, hogy éppen bűnözőkké váltak, amikor utánozták a módszert, csupán bulizni akartak és teljesíteni a kihívást, majd feltölteni egy videót a kocsikázásról.

Az autós YouTube-csatornák slágertémája

A Donut autós csatorna nem az egyetlen, amely ismeretterjesztő céllal mutatta be a főként a TikTok tizenéves célközönségének körében terjedő Kia- és Hyundai-lopási trend hátterét, de talán ez a videó a legérthetőbb. Percek alatt elindítanak benne egy Hyundai Elantrát, és ehhez egy csillagcsavarhúzón kívül csupán egy filléres USB-kábelt használnak.

Mint a fenti videóból is kiderül, az érintett autók közös problémája, hogy a kormánykerék mögött lévő burkolatot leszerelve vagy letörve könnyen hozzáférhetővé válik a gyújtáskapcsoló, illetve a fölötte rögzített zárszerkezet.

Ez utóbbit sok koreai autóban csupán egy vékony stift tartja a helyén, miután viszont azt sikerül eltávolítani, a zárszerkezet alatt található pöcökre pont rá lehet tolni az USB-csatlakozót, mert a két felület méretei éppen passzolnak egymáshoz. Ezután csak el kell fordítani az „autóra csatlakoztatott” kábelvéget, és elindul a motor.

Mindez kizárólag azokban az esetekben ilyen egyszerű, ha egy Kiában vagy Hyundaiban nincs elektronikus indításgátló. Az ugyanis második védelmi vonalként funkciónál, és ha a hozzá tartozó kulcsjeladó nincs az autóban vagy a közelben, a motor sem fog beindulni.

A dél-koreai autómárka-páros nemcsak az autólopásokból és -feltörésekből eredő károk megtérítésébe szállt be az egyezség részeként. Amennyiben ez lehetséges, ingyenes szoftverfrissítéssel próbálja védettebbé tenni az autókat, és kormánybilincseket is ad azoknak a tulajdonosoknak, akik olyan Kia- vagy Hyundai-típust használnak, amelyben nem szoftveresen van letiltva az indításgátló funkció, hanem nincs benne kiépítve az ehhez szükséges hardver.

Bár a két gyártó minden lépést megtett, hogy felszámolja a Kia Challenge nyomait, az eset azért is tanulságos, mert egy eddig kevésbé nyilvánvaló módon villantja fel, hogy bizonyos esetekben egy közönséges TikTok-trendből is bűncselekmény-sorozat kerekedhet, és ilyesmi nem csak egy (vagy kettő) autómárkával történhet meg.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!