Új korszak a Fordnál a Volkswagen-alapú tömegmodell

2023. március 22. – 19:00

Új korszak a Fordnál a Volkswagen-alapú tömegmodell
19 millió forint körüli indulóárával nem a tömegek autója lesz a Ford Explorer, de hat év alatt 1,2 millió példányt adhatnak el belőle Európában – Fotó: Ford

Másolás

Vágólapra másolva

Hátsó- és összkerékhajtással egyaránt gyártani fogják az európai Ford új tömegmodelljét, az Explorer hobbiterepjárót, amelyből benzines, hibrid vagy dízelmotoros kivitel sem készül, kizárólag elektromos hajtásláncot kap. A cég 2030-tól nem is forgalmaz majd belső égésű motorral szerelt autókat az Európai Unió piacán, ezért is jelzésértékű, hogy az Explorerből, illetve későbbre várható Sport változatából, hat év alatt 1,2 millió példányt szeretnének eladni.

A 4,45 méteres villanyautó indulóára a Ford magyar honlapja szerint 19 millió forint körül várható. Mivel az európai újautó-vásárlók túlnyomó többsége nem ennyiért válogat, a cél eléréséhez az elektromos autók térhódításának folytatódnia kell. Ez csak részben függ a gyártók törekvéseitől, részben a gazdasági helyzeten, részben pedig azon múlik, hogy sikerül-e felpörgetni a nyilvános töltőpontok telepítésének ütemét.

Méretei alapján olyan szegmenshez tartozik a kompakt hobbiterepjáró, amiben februárban több mint negyedmillió autót adtak el Európa-szerte. Bár ez most az egyik legkeresettebb kategória, a kompakt SUV-k közt egyelőre kevés a villanyautó, hívja fel a figyelmet a furcsa kettősségre az Automotive News Europe. Van tehát kockázat.

A vezetőüléshez masszázsfunkció is rendelhető, a nagy trükk a hatalmas, mozgatható központi kijelző – Fotó: Ford
A vezetőüléshez masszázsfunkció is rendelhető, a nagy trükk a hatalmas, mozgatható központi kijelző – Fotó: Ford

Bár az új Fordot a márka kölni üzemében szerelik össze, konstrukciós alapjait a Volkswagen MEB-platform (Modularer E-Antriebs Baukasten) adja. Olyan, már létező modellekkel osztozik a műszaki tartalmán, mint az Audi Q4 e-tron, a Volkswagen ID.4, vagy éppen az ID.Buzz mikrobusz. Izgalmas, de nem példátlan a Ford történetében, hogy a drágán kifejleszthető összetevőket másoktól vásárolja, sőt, az MEB-platformra még egy Fordot építenek majd a következő években.

Motorokra és más részegységekre vonatkozó együttműködéseket korábban a Mazdával, a Volvóval és a Toyotával szintén folytatott a márka, de ezek az összekapaszkodások általában jellemzőek az autóiparban, mert a vevőket az ilyesmi nem zavarja, a költségmegosztással viszont minden résztvevő jól jár.

Az Explorer formaterve kellően távol esik konstrukciós rokonaitól, ilyen markánsan szögletes karosszériával inkább a Kia vagy éppen a kínai tulajdonú Polestar próbálkozik mostanában. Érdekes egybecsengés, hogy Explorer nevű Fordot több mint 30 éve gyártanak főként az Egyesült Államok piacára, de az egy kategóriával nagyobb, motorjai pedig benzinesek és van plug-in hibrid is.

A villanyos európai Explorer beltérben ügyes megoldás a hatalmas, 14,9 colos álló formátumú, mozgatható központi kijelző, ami alatt méretes tárolórekeszt alakítottak ki. A két ülés közti könyöklő alatt tizenhét literes pakolózseb van, a csomagtér alapesetben 470 literes. Nagyon fontos modell az európai Ford számára ez az autó, de óriási kérdés, hogy sikerül-e befoltozni vele azt a lyukat, amit a Fiesta és a Mondeo korábbi, valamint a Focus 2025-re tervezett megszüntetése üt a kínálaton. Ezek a hagyományos, lényegesen olcsóbb autók úgy kopnak ki a gyártási tervekből, ahogy hamarosan minden közkedvelt tömegautó a legtöbb márkánál.

Csak európai mércével testes autó az itteni piacra szánt Explorer. Az azonos nevű, amerikai piacra szánt modell 4,5 méter helyett egy ötméteres batár – Fotó: Ford
Csak európai mércével testes autó az itteni piacra szánt Explorer. Az azonos nevű, amerikai piacra szánt modell 4,5 méter helyett egy ötméteres batár – Fotó: Ford

Az Explorer alapkivitelei 170 vagy 286 lóerősek és hátsókerék-hajtásúak, a csúcsmodell viszont a 340 lóerős, összkerékhajtású lesz. A villanyautók keményvalutája nem a motorteljesítmény, mert szinte az összes elég erős, hanem az akkumulátorkapacitás és a két töltés közt megtehető út hossza. Ha az új Ford ebben is a volkswagenes megoldásokat használja majd, akkor a legolcsóbb verzióba 52 kilowattóra kapacitású akkumulátor kerül, az erősebb, drágább változat pedig 77 kWh-s, amellyel 400-500 kilométer lehet az autó hatótávja. A villámtöltési lehetőséggel 25 perc alatt 10-ről 80 százalékra tölthető az akkumulátor.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!