Harmincéves felvételeket vizsgálgatva bukkantak komoly felfedezésre a Vénuszról

2023. március 16. – 19:16

Harmincéves felvételeket vizsgálgatva bukkantak komoly felfedezésre a Vénuszról
A Maat Mons 3D-s modellje – forrás: NASA

A NASA Magellan űrszondája már a kilencvenes évek első felében megsemmisült, de hogy mennyire megéri régi adatokat és felvételeket bújni, arra tökéletes példa egy mostani felfedezés. A Science folyóiratban publikált friss tanulmány szerint ugyanis a szonda harmincéves radarfelvételein bukkantak vulkáni tevékenység nyomaira a Vénuszon, egy olyan bolygón, ahol korábban erre nem volt minden kétséget kizáró bizonyíték.

Oké, harminc év soknak tűnhet, de bolygótörténeti szempontból szinte semmiség, és ha ehhez hozzávesszük, hogy az egy évtizeden belül induló VERITAS-küldetés egyik célja pont a bolygó vulkáni tevékenységének vizsgálata lesz, akkor érthető az izgalom.

De hogy sikerült kiszúrni ezt? A NASA JPL honlapján megjelent cikk szerint a radarfelvételeket átvizsgáló Robert Herrick professzor a gigantikus, nyolc kilométeres Maat Mons vulkán közelében vett észre egy kör alakú repedést, amely 1991 februárja és októbere között kétszer akkorára nőtt, azonban a felvételek alapján nem lehetett egyértelműen megállapítani, hogy ez vulkáni tevékenység miatt történt. Ezért a NASA JPL egyik szakemberéhez fordult, akivel számítógépes modellek segítségével rekonstruálták, mi okozhatta a változást, és végül minden kétséget kizáróan arra jutottak, hogy csak vulkáni aktivitás okozhat ilyet.

Herrick azt mondta, nem számított arra, hogy ekkora sikerrel jár majd a régi felvételek átvizsgálása, de miután nagyjából kétszáz órát töltött azzal, hogy a Magellan űrszonda képeit tanulmányozza, gyanús lett lett neki két kép ugyanarról a régióról, így jutott a felfedezésre. Egyébként volt miből válogatni, mert a Magellan a négyéves küldetése alatt nagyjából tizenötezerszer kerülte meg a Vénuszt, végül 1994 októberében égett el a bolygó légkörében.