Áramvonalas nappali lesz a jövő Audija
2023. január 30. – 16:26
Bár az Audi futurisztikus szabadidő-autója, az Activesphere több olyan műszaki megoldást tartalmaz, melyeket a márka hamarosan megjelenő szériagyártású modelljeiben is viszontláthatunk, elsősorban nem ezek, hanem a közel öt méter hosszú, több mint két méter széles tanulmány sziluettje igazán érdekes.
A hatalmas SUV csomagtere gombnyomással nyitott rakodófelületté alakítható, a hátsó ablak ilyenkor eltűnik a tető síkjában. Ezzel könnyebbé válik a sporteszközök, például a kerékpárok szállítása és összességében az autó raktere is jelentősen bővül.
A 22 colos kerekeken guruló elektromos Audi vonalvezetése olyan légies, amelyhez hasonlót sem a gyártó mostani típusain, sem a konkurenseknél nem látunk. Bár alul a széles fellépők és a lökhárítók domborításai erősítik a terepjáró-jelleget, az áramvonalas karosszéria inkább a Porsche Taycan, vagy éppen az Audi e-tron GT quattro formai jegyeire emlékeztet. Van persze eltérés ebben is: az ajtók alsó felületei és az orrész üvegből készül, hogy több fény jusson az utastérbe, illetve még jobb legyen a kilátás.
A légellenállás csökkentésére nemcsak lapos szögben álló szélvédőt és az alacsony, kupészerű tetőt vetették be, hiszen a négy hatalmas felnibe is aktív légterelők kerülnek: terepen kinyílnak a szellőzőcsatornák, hogy több friss levegő áramoljon a fékekre, nagy sebességnél viszont bezáródnak.
A belső égésű motorral szerelt autók hajtásláncát viszonylag könnyen el lehet helyezni egy négy-ötszemélyes karosszériában, a villanyautók viszont többnyire kényszerűen bumfordiak, mert a piacon elvárt 400-600 kilométeres hatótávolságot a meglévő technológiai keretek közt csak nagy akkumulátorokkal lehet elérni. Bár az Audi-tanulmány lapos, mindössze 1,6 méter magas autó legfelső pontja, a kvázi terepjáró szabadmagassága alapesetben is több mint 200 milliméter, ami további 40 milliméterrel növelhető az aktív futómű beállításainak módosításával.
Az Audi Activesphere 800 voltos elektromos rendszere, illetve a padlólemezbe integrált akkumulátorstruktúra és a PPE-nek nevezett platform később megjelenik az Audi A6 e-tronban és a Porsche Macan-e villanyterepjáróban is. Az ActiveSphere-ről csak annyit árultak el, hogy 100 kilowattóra kapacitású akkumulátora 10-ról 80-ra százalékra 15-20 perc alatt feltölthető, legnagyobb hatótávja pedig 600 kilométer lehet. Az első és hátsó tengelyt hajtó villanymotorok összteljesítménye 436 lóerő, a legnagyobb forgatónyomaték pedig 720 newtonméter.
A közel háromméteres tengelytáv miatt sem elöl sem hátul nem nagyok az Audi koncepció túlnyúlásai, ráadásul a sarkokba tolt kerekek miatt nagyon tágas az utastere is. Az erről közölt képek és leírás alapján az Audi úgy képzeli a következő évtized autóit, ahogy például Peugeot a Las Vegasban bemutatott Incepcitönnel: fontos szerepet szánnak a kiterjesztettvalóság-funkcióknak, és a hagyományos értelemben vett autóvezetés helyett a kormány közelében utazónak is csak akkor kell beavatkoznia a manőverezésbe, ha szeretne. A kormánykerék minden más esetben eltűnik a műszerfalban, a főbb funkciókat pedig érintőgombokkal és vetített menükben vezérelhetik az utasok.
Nem a mostani az első alkalom, hogy az Audi egy alaposan kidolgozott, egyúttal mégis hihetetlenül elrugaszkodott tanulmányautóban villantja fel a következő évek formai és fejlesztési elképzeléseit. 2021-ben mutatták be a 5,3 méteres Grandshpere luxusmodellt, amelyben négyesszintű vezetéstámogatást és az A8-as csúcsmodelléhez hasonló kényelmet ígértek, miután megjelent a Skysphere nevű kétüléses sportautó, ezeket pedig az Urbansphere elnevezésű tágas egyterű családi autótanulmány követte.