Bemutatták a legdrágább Daciát – ez lesz a legtakarékosabb is
2022. december 21. – 13:50
Alacsony fogyasztással, kedvező károsanyag-kibocsátással, de összetett hajtási rendszerrel, közel 10 millió forintnak megfelelő áron mutatkozott be a Dacia első hibridhajtású modellje, a Jogger Hybrid 140. Az új változat jövő tavasszal jelenhet meg a márka fontosabb piacain, a magyar vevőknek viszont további hónapokig kell majd várniuk rá.
Ezerhatszáz köbcentis szívó benzinmotorból és két villanymotorból álló hajtási megoldással készül a Dacia most bemutatott hétüléses családi autója, a Jogger új változata, a Hybrid 140, a francia többségi tulajdonú román gyártó legelső hibridautója.
Az eddig többféle benzines, illetve gázüzemű (LGP) kivitelben kínált Jogger régóta a Renault-tól származó, házon belül E-Tech-nek nevezett 140 lóerős hibridhajtás várományosa volt. A családoknak szánt öt- vagy hétüléses, emelt hasmagasságú kombi ugyanúgy a CMF-B platformra épül, mint az aktuális Clio, a Captur, vagy éppen a Nissan Juke, amelyek már elérhetők benzin-elektromos verzióban is.
Bár a Dacia nem mellékelt pontos fogyasztási adatokat a Jogger Hybridhez, a hivatalos tájékoztató szerint a nemzetközi normák (vagyis a WLTP mérési ciklus) szerint akár 900 kilométert képes megtenni az autó egyetlen tankolással, átlagos szén-dioxid-kibocsátása pedig 108 gramm/kilométer. Ezekből adódóan az átlagfogyasztás 5-6 liter/100 kilométer körül lehet, ami ekkora teljesítmény mellett kiváló érték. A hibrid Jogger orrában egy indítógenerátor, és a kizárólag az autó mozgatásához hajtáshoz használt 50 lóerős villanymotor, valamint egy 1,6 literes, 90 lóerős benzinmotor található, amelyet nem csúcsteljesítményre, hanem a speciális feladathoz hangoltak.
A hajtási megoldás nagyban eltér attól a bolygóműves rendszertől, amit a hibrid Toyotákban megszokhattunk, hiszen az E-Techben nincs fokozatmentes automataváltó (CVT), vagy bolygómű, sőt, a kuplungot is elhagyta a Renault. Ezek helyett két körmös kapcsolású váltót építettek be (mint a motorkerékpárokon): egy négyfokozatú szerkezetet a benzinmotor mellett, illetve egy kétfokozatú az egyik villanymotorhoz.
Az autó első méterein az erősebbik villanymotor hajtja az autót, majd beszáll a benzines és egy darabig kétféle hajtás biztosítja a vonóerőt. Később, a sebességtartomány és a teljesítményszükséglet függvényében variálja ezeket és a váltófokozatokat a rendszer, de a gyártó állítása szerint a városi utak nyolcvan százalékában tisztán elektromos lehet az E-Tech Dacia.
A mindössze 1,2 kilowattóra kapacitású hajtóakkumulátorral felszerelt hibrid Joggert nem lehet majd hálózatról tölteni, így zöld rendszámra, illetve a környezetbarát autóknak szánt állami támogatásra sem lesz jogosult, ráadásul mire Magyarországra ér, bőven kifut majd a nagycsaládosoknak szánt vásárlási támogatás is.
Az új típusváltozat indulóára, Franciaországban 24500 euró, átszámítva körülbelül 9,9 millió forintnak megfelelő összeg, de ott is csak 2023 tavaszán jelenik meg a szalonokban a Hybrid 140, a magyar vevőknek pedig őszig kell várniuk rá. A gázos és benzines Dacia Joggerek 6,8-7 millió forintos indulóárához viszonyítva lényegesen drágább a hibrid kivitel, ugyanakkor ez a Dacia így is a legolcsóbb vegyes hajtású új személyautók közé tartozik majd.