Íme az autó, ami 15 évesen sem lesz pénztemető
2022. november 16. – 11:50
Bénácska küllemű, széltében szűk, drága és a korabeli autós viszonyok közt értelmezhetetlen típusként kezdte pályafutását 1997-ben a Toyota Prius, amely a világ első, nagy szériában gyártott hibrid, tehát benzines és elektromos hajtású modellje volt.
Az ősmodell feleslegesen túlbonyolítottnak tűnt a közönséges benzinesek és dízelek által uralt terepen, és a piac sem fogadta kitörő érdeklődéssel, ám a Toyota nem tágított, hétévente bemutatott egy újabb generációt, eddig összesen 5 millió Priusszal szórta tele a fejlett világot, és a modellváltásokkal nagyon fokozatosan elfogadottá, mára pedig megkerülhetetlenné faragta a benzines-elektromos hajtású Priust.
Ma hajnalban mutatták be az ötödik generációt, és bár az utóbbi években tömegek fordultak az SUV-k és a villanyautók felé, a Toyota nem kockáztat nagyot, amikor szép és arányos, ugyanakkor könnyen felismerhető, hagyományos karosszériára épített autóval viszi tovább a nevet.
Bár időközben a márka kínálatában is általánossá, a Lexus esetében pedig szinte kizárólagossá vált a kettős üzem, más tömeggyártók pedig szintén ontani kezdték a mindenféle hibrideket, az új Priusnak biztos a helye a japán, az európai és az amerikai kínálatában. Ezúttal készül belőle hagyományos, zárt rendszerű hibrid, amely az eddigi 1,8 literes benzinmotoron alapuló negyedik generáció hajtásláncának továbbfejlesztésével jön létre, Európába kizárólag plug-inként, vagyis hálózatról is tölthető változatban jut majd el. Ez alighanem magasabb vételárat, de jelentős tisztán elektromos hatótávot jelent a konnektorról tölthető verzió esetében.
Az egyelőre prototípusként emlegetett hibrid Toyota többé nem lesz lomha autó. A plug-in kétliteres benzinmotorja 148, a hajtási rendszer összteljesítménye pedig 223 lóerő, így a Prius V gyorsulása álló helyzetből száz kilométeres sebességre 6,7 másodperc. Ezek nemcsak a négy elődmodell menetteljesítményét múlják felül alaposan, de az egyébként hagyományosan automata váltós (pontosabban bolygóműves) hajtáslánccal szinte sportos autót faragnak a kompakt Toyotából.
A korábbi generációkhoz képest jelentős eltérés az is, hogy a plug-in lítiumion-akkumulátorának kapacitását 13,6 kilowattórára növelték, ami a gyár ígérete szerint ötven százalékkal nagyobb tisztán elektromos üzemben elérhető hatótávot jelenthet. Ez óvatos becsléssel is több mint 70 vagy akár 100 emissziómentes kilométert jelent, vagyis a napi, városi közlekedésben az új Toyota szinte villanyautónak tűnik majd. Mivel ott lesz az orrában az erős benzinmotor, akkor sem marad az út szélén, ha elhagyja a lakott területet, lemerül az akku, és/vagy huzamosabb ideig megy magasabb tempóval, ahol a kétféle hajtás összedolgozik.
Az új Prius fogyasztásának alacsonyan tartását segíti, hogy a hagyományosan áramvonalas karosszéria öt centiméterrel alacsonyabb, mint a vele azonos TNGA-platformra épülő negyedik generációé. Mivel a padlólemezt átdolgozták, nemcsak az elöl, de a hátul ülők is kényelemben utazhatnak, mert bár a Prius teljes hossza 46 milliméterrel csökkent, tengelytávja öt centimétert nőtt, a szélességét pedig két fontos centiméterrel toldották meg.
A Toyota Prius két és fél évtizede tartó menetelése nemcsak a hajtási mód tartósságával és megbízhatóságával kapcsolatos kételyeket söpörte el, de utat nyitott a konkurencia számára a villanyautó-korszak felé vezető úton köztes lépcsőfoknak tekintett hibridautózáshoz. Ehhez sokat tett hozzá, hogy a Toyota kőkeményen belapátolta a tudatosan különc formavilágú (de rendkívül áramvonalas) Priusokat mindenféle nagy költségvetésű filmbe és sorozatba, mások mellett a Született feleségekbe vagy a 2006-os Oscar-díj-átadóra, amely előtt az akkori második generációból szálltak ki a zöld gondolkodású sztárok.
Talajszinten nem ezekkel vált népszerűvé a hibrid Toyota, hanem átlagon felüli tartósságával, azzal, hogy okos akkumulátorfelügyeleti rendszerével megelőzi az áramforrás teljes tönkremenetelét és a drága javításokat. A korai évek egyik legalapvetőbb félelemforrása mára alaptalannak bizonyult, a Prius egyszerű benzinmotorjai pedig szintén bontatlanok maradhatnak akár félmillió kilométer múltán is, és főként ez dönti el, hogy mely példányokat láttuk viszont például budapesti taxiként.
A mostani bemutató kapcsán ezért nem is az a fő kérdés, hogy az ötödik generáció fel tudja-e venni a versenyt a többiekkel, inkább az, hogy mennyibe fog kerülni, az újdonság árát viszont egyelőre nem közölte a Toyota. Az árlista legkorábban december elején kerülhet ki, amikor az ötödik Prius teljes specifikációját is nyilvánosságra hozzák.