A fantomfékprobléma áshatja alá a modern autók biztonságába vetett bizalmat
2022. november 1. – 09:59
Mintegy 1,7 millió autót érinthet az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatalának (NHTSA) vizsgálata, amelyben arra szeretnének választ kapni, hogy miért léphet működésbe a 2010-es évek második felében gyártott Hondák automata vészfékasszisztens-rendszere. A széles körben terjedő biztonsági megoldás eredetileg a ráfutásos és egyéb, az autó vezetőjének hibájából bekövetkező ütközések megelőzésére szolgál, de a rendszer olykor tévesen érzékeli a környezetet, ezért hirtelen intenzív fékezéssel és megállással okoz veszélyt.
A Hondák vészfékrendszerének üzemzavarával kapcsolatban eddig kétszázhetven bejelentés érkezett a hatósághoz. Hat érintett azt állította, hogy könnyű sérüléssel járó balesetet okozott az indokolatlan fékezés, egy 2018-as Honda Civic tulajdonosa pedig arról számolt be, hogy az automatikus fékezésről szóló figyelmeztetés akkor jelent meg a műszerfalon, amikor senki nem volt előtte az úton, majd az autó megállt. Az illető szerencséjére a mögötte haladó autós odafigyelt, ezért időben le tudott fékezni.
A Teslával szemben idén februárban indult vizsgálat kifejezetten a fantomfékezéses ügyek szaporodása miatt, miután 354 bejelentés érkezett a NHTSA-hoz, tavaly és idén gyártott Model 3-ak és Y-ok tulajdonosaitól. Augusztusban egy kaliforniai esetet követően csoportos per indult a céggel szemben a probléma miatt.
A témáról szóló összefoglalóban az Automotive News nemcsak ezt a két gyártót említi, de nagyon hasonló üzemzavarokról számol be a Volvo és a Mercedes rendszerei kapcsán is, amelyekről szintén érkeztek bejelentések az NHTSA-hoz, ahogy a szervezet kiterjedt vizsgálatot indított a Nissan autóin előforduló indokolatlan fékezések kapcsán is.
Ezeknek a rendszereknek a működése sosem száz százalékig megbízható, idézi a cikk Adriano Palao, a független európai ütközésbiztonsági teszteket készítő EuroNCAP intézet szakértőjét. Szerinte csak az érzékelők széles körének együttes alkalmazásával lehet biztosítani, hogy a vészfékasszisztens akkor és csak akkor lépjen működésbe, amikor ezzel elhárít egy balesetveszélyes helyzetet, nem pedig kiváltja azt. Csakhogy, Palao szerint a gyártók túlságosan költségesnek tartják a radar, a lidar, illetve a kamerák együttes beépítését, valamint fejlett gépi tanulás alkalmazását.
A mostani szaporodó esetektől függetlenül a szakértő úgy látja, hogy a hasonló vezetéstámogató megoldások gyorsan fejlődnek és már most is lényegesen megbízhatóbbak, mint tíz éve, de az EuroNCAP újfajta módszertant fog kidolgozni annak eldöntésére, hogy mely gyártó biztonsági megoldása a legjobb.