A Renault két típussal éleszti fel olcsóautós hagyományait
2022. október 17. – 14:56

Bár a Renault hatvanas évek elején bemutatott, olcsó tömegautója, a 4-es nem vált akkora legendává, mint a Volkswagen Bogár, a kiviteltől függően 600-750 kilós, ötajtós, csapott hátú francia kisautó szintén fontos autóipari mérföldkőnek tekinthető, hiszen gyártása kilencvenes évekbeli befejezéséig mintegy nyolcmillió példány készült belőle a világ különböző üzemeiben, a francia központon kívül Algériában, Marokkóban, sőt, Spanyolországban, Írországban és Uruguayban.

A héten zajló Párizsi autószalonon kiállított 4ever Trophy koncepcióautó mindössze 4160 milliméter hosszú, és küllemében 95 százalékig azonos a szériagyártásra szánt konstrukcióval. A maradék öt százalékot alighanem a Trophy-kivitel sárvédőív-szélesítései, a 19 colos önfelfújó kerekek, vagy éppen a szénszálas hátsó- és tetőcsomagtartó teszik ki. Gyanús, hogy a most még csak óvatosan mutogatott beltéren szintén rengeteget dolgoznak majd, mielőtt három éven belül elindítják az új Renault 4 összeszerelését a márka maubeuge-i üzemében, ahol már most is elektromosautó-részegységeket állítanak elő.

A következő évek francia miniautója ugyanúgy a CMF-BEV platformra épül majd, mint még egyszerűbb rokona, a Renault 5. A koncepcióautóként már korábban bemutatott típus, a Cliónál és kategóriatársainál lényegesen rövidebb lesz, kevesebb mint négyméteres hosszával a városi minik közé tartozik, ugyanakkor a két újdonságba szánt 42 kilowattóra kapacitású akkumulátor, illetve az első kerekeket hajtó 100 kilowatt (136 lóerő) teljesítményű villanymotor elég lendületessé teszik a két Renault-t, amelyek ideális esetben, két feltöltés közt akár 400 kilométert megtehetnek.

Iparági örömforrásként Párizsban egy olyan R5-változatot is bemutatott a Renault, amely kifejezetten az évtizedekkel ezelőtt, az akkori Renault 5-tel elért sportsikereire épít, ám a Renault 5 Turbo 3E megvalósításának esélyei lényegesen kisebbek. A 380 lóerős, 700 newtonméter legnagyobb forgatónyomaték leadására képes, hátsókerék-hajtású villany-versenyautóba szintén apró (42 kWh-s) akkumulátor kerül, és Luca de Meo, a Renault konszern elnöke a kiállításon úgy nyilatkozott, hogy még keresik a lehetőségeket a működőképes példány gyártására, amelyet akár a Monte Carlo Ralin indítanának. Ehhez a cég akár maga teremtene forrást, végső esetben viszont közösségi gyűjtést indítanak.
Az előzetes bemutatókon hagyományosan nem közölnek árakat az autógyártók, de a brit Autocar becslése szerint a Párizsi Autószalonon bemutatott Renault 4 végleges változata 25 ezer fonttól (átszámítva 12 millió forint), az olcsóbb, egyszerűbb és kisebb R5 pedig mintegy 8-10 millió forintnak megfelelő összegért jelenhet meg a kínálatban.