Először csökkent az aktív Facebook-felhasználók száma
2022. február 3. – 08:59
2004-es indulása óta először csökkent a közösségimédia-óriás napi aktív felhasználóinak száma – írja a BBC. A Facebook anyavállalata, a Meta Networks beszámolói szerint a napi aktív felhasználók száma 1,929 milliárdra csökkent, az előző negyedévi 1,930 milliárddal szemben. A cég kiemelte, hogy olyan riválisokkal szemben lassult a bevételnövekedése, mint a YouTube vagy a TikTok, a hirdetők pedig folyton csökkentik a kiadásaikat a cégnél.
A Meta részvényei csaknem 20 százalékot zuhantak, az árfolyam csökkenése mintegy 200 milliárd dolláros veszteséget jelent a vállalat tőzsdei értékében. De nemcsak a Facebook anyavállalata, hanem más közösségi médiaplatformok, köztük a Snapchat, a Twitter és a Pinterest is meredeken estek a tőzsdén.
A Meta vezérigazgatója, Mark Zuckerberg szerint a cég árbevétel-növekedése azért lassult, mert a fiatal felhasználók más, rivális platformokat használnak inkább. Zuckerberg úgy látja, az Apple operációs rendszerének új adatvédelmi beállításai is szerepet játszanak a csökkenésben.
A Meta pénzügyi igazgatója, Dave Wehner szerit a változások nehezítik a márkáik számára, hogy pontosan mérhessék, és jól célozhassák hirdetéseiket a Facebookon és az Instagramon. Wehner szerint ez nagyságrendileg tízmilliárdos hatással lehet a cég idei költségvetésére.
A Facebook tavaly kezdett nagy átalakításokba, Zuckerberg a közösségi platformról szóló botrányos hírek után jelentette be, hogy a Meta nevet veszi fel a Facebook mellett az Instagramot és más közösségimédia-felületeket is tömörítő vállalat. A Meta monopólium már engedélyt kapott az Egyesült Államokban. A vállalat vezetője elmondta, hogy bízik abban, hogy a videókba és a virtuális valóságba való befektetés a jövőben megtérül. A legnagyobb versenytársnak pedig a TikTokot tekinti, amihez hasonlóval nemigen kellett megküzdenie a vállalatnak a fennállása során.
A Meta teljes bevétele, amelynek legnagyobb része reklámokból származik, 33,67 milliárd dolláros volt az előző negyedévben, a következő negyedévre pedig 27-29 milliárd dolláros bevételt várnak. A cég problémáira megoldást jelenthetne a TikTok felvásárlása, azonban ezt az amerikai versenyjogi szabályok már nem teszik lehetővé.
A Facebookot eközben ma már sokan „mérgező” márkának tekintik a Szilícium-völgyben is, ami tovább nehezítheti a vállalat dolgát a jövőben. A közösségi oldal hanyatlása még nem jelenthető ki, azonban az elmúlt néhány évben megtorpant a növekedése mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban. A piaci számokat viszont eddig mindig korrigálta a világ többi részéről érkező felhasználók száma.
A lassulás egyik fő oka a fiatalok csökkenő érdeklődése a felület iránt. A másik ok a befektetők körében keltett aggodalom: a cég a Metaverse építésére összpontosít, azonban a befektetők számára ez még egy távoli, nem kézzel fogható álomnak tűnik, ami szerintük kockázatot jelent.