Dobjon el mindent, végre itt a BMW, ami kaméleonként változtatja a színét
2022. január 6. – 17:01
Óriásit elsőzött az idei CES-en a BMW, a német autógyártó ugyanis most először mutatott be a Las Vegas-i expón új autót, egészen pontosan a BMW iX M60-as modellt, ami egy két motorral felszerelt elektromossága ellenére a környezetbarátságtól igen messze álló SUV. A cég némileg meghökkentő módon egy, az Amazonnal közösen készített, gigantikus képernyőt is bemutatott, ami privát mozit varázsol az autónk belteréből, de
az igazán nagy dobás kétségtelenül az iX Flow bemutatása volt, ami az e-book olvasókból ismert technológiával lehetővé teszi, hogy egy gombnyomással változtassuk meg az autónk színét.
Miután a CES elsősorban a technológiai újdonságokra van kihegyezve, nem meglepő, hogy a BMW idén (is) elsősorban a digitalizációt érintő újdonságokra fókuszált. Még az M60 esetében is rengeteg szó esett erről, de az azért persze kiderült, hogy az elektromos SUV 619 lóerős lesz, 1100 Nm-es maximum nyomatékkal, a 100 km/h-t pedig 3,8 másodperc alatt éri majd el. Az autó egy töltéssel 450 kilométert tud majd megtenni, és alapjáraton is több mint 100 ezer dollárt, vagyis átszámítva, minden extra költség nélkül is majdnem 32 millió forintot kell majd kifizetni érte. Ennél kicsivel CES-kompatibilisebb az autó belteréről szóló szegmens, ahol a gyártó azzal akarja lenyűgözni a potenciális vásárlókat, hogy még több módon teszi lehetővé, hogy a sofőr az autó digitális kijelzőivel a hangulatához igazítsa az autó belterét.
A BMW két új módot jelentett be: az élénk színekkel, absztrakt formákkal és szokatlan hangokkal operáló módot Expressive módot az extrovertált embereknek ajánlják, akiket lázba hoz a vezetés, a Relax módnál pedig természetfotók és visszafogott, nyugtató hangok várnak ránk. Ja, és ott van még a gyártóval már korábban is együttműködő kínai digitális művész, Cao Fei bevonásával készült mód, ahol az ő művei jelennek meg a kijelzőkön, aminek ránézésre a másik két módhoz hasonlóan nincs sok értelme, de legalább jól néz ki és tutira exkluzív vezetési élményt biztosít.
Az állatian menő és a teljesen felesleges dolgok határmezsgyéjén lavírozik az az autókba szerelt, az Amazonnal közösen fejlesztett óriási képernyő is, ami garantáltan feleslegessé teszi a belső visszapillantó tükröt, ha menet közben megjelenik az első ülések mögött. A 32:9-es képarányú, 31 colos képernyő akár 8K-s felbontásra is képes, beépített okos funkciókkal is rendelkezik, a tökéletes hangzásért pedig Hans Zimmerrel működött együtt a BMW. A bemutatón látott képernyő persze egyelőre inkább koncepció, de mint kiderült, a hamarosan piacra kerülő modellekben állítólag egészen hasonló példány kap majd helyet.
Végezetül pedig térjünk át a kétségtelenül legizgalmasabb BMW iX Flowra, ami nem más, mint egy, az e-book olvasókból ismerős E Ink technológiát használó, az iX SUV-re épülő tanulmányautó, ami gombnyomásra képes megváltoztatni a színét. A varázslat hátterében az autót borító speciális réteg áll, melyet több millió hajszálvékony mikrokapszula alkot, ezekben pedig negatív töltésű fehér és pozitív töltésű fekete pigmentek találhatóak. A BMW magyarázata szerint ezt a réteget lehet elektromosan stimulálni, melynek hatására különböző koncentrációban kerülnek felszínre a pigmentek. Így jelen állás szerint a fehértől a szürke különféle árnyalatain át a feketéig módosítható az autó színe, de a gyártó azt sem zárja ki, hogy a jövőben más színekkel is működni fog majd a dolog. Működés közben ez így néz ki:
Ez egyrészt azért jó, mert kedvünkre változtathatjuk az autónk színét, de gyakorlati haszna is lehet – meleg, napsütéses időben például a fehér autó kevésbé melegszik fel, így nem kell annyit járatni a légkondit, hidegben viszont pont a fekete a jobb, hogy minél kevesebbet kelljen fűteni. Egy több tízmilliós autónál persze elsőre feleslegesnek tűnik a spórolgatás, ám egy elektromos autónál extra kilométereket jelent, ha kevésbé kell szabályozni a belső hőmérsékletet.
A gyártó szerint a technológia az autó belterében is hasznos lehetne, a műszerfalra vagy a kormányra téve meg tudná előzni a melegedést akkor is, ha a kocsink egész nap a tűző napon állt. Az E Ink ráadásul az e-book olvasókhoz hasonlóan itt is nagyon hatékony, energiát ugyanis csak a színváltáskor használ, a szín megtartásához nem kell fenntartania a töltést. Arra persze nem kell számítani, hogy jövőre már ilyen borítással fognak jönni a német gyártó autói, már csak azért sem, mert egyelőre állítólag nagyon érzékeny a szélsőséges időjárásra. Az viszont kiderült, hogy nem őrülten költséges felvinni az extra réteget az autóra, úgyhogy a gyártó elképzelhetőnek tartja, hogy előbb-utóbb nem csak prototípusként fog majd létezni a dolog.