Jó oka van annak, hogy Jeff Bezos rakétája úgy néz ki, mint egy pénisz
2021. július 25. – 07:47
frissítve
Nézőpont kérdése, hogy Jeff Bezos a július 20-i űrugrásával másodikként szállt-e be a milliárdosok űrversenyébe, vagy Richard Branson próbálkozását túlszárnyalva meg is nyerte azt – a dolog attól függ, hogy hiszünk-e a NASA-nak, miszerint az űr 80 km-es magasságban kezdődik, vagy inkább Kármán Tódornak hisszük el, hogy a határ a róla elnevezett, 100 km-es magasságban található Kármán-vonalnál van-e.
A vitát nem most fogjuk eldönteni, ennél sokkal fontosabb kérdésre keressük ugyanis a választ. A világ jelentős része július 20-án, Bezos és három társa űrugrásakor találkozott először a Blue Origin első űrrakétájával, a New Sheparddel, és ekkor merült fel elég sokukban a kérdés:
miért néz ki úgy a New Shepard, mint egy pénisz?
A kérdésre többek között a Guardian, a Business Insider és a Slate is megpróbálta kideríteni a választ. A Guardiant a nyomozása során egy vezető kutatóintézet a gendertudományi részleghez irányította, de szerencsére máshol azért sikerrel jártak. Jonathan McDowell, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Kutatóközpont egyik csillagásza például örömmel magyarázta el az úgynevezett pörölyfej vagy kalapácsfej rakéták eredetét.
Ezekről azt kell tudni, amit a New Shepardre nézve egyből látunk is: a gombafejszerű kapszulájuk szélesebb átmérőjű, mint a hosszúkás, hengerszerű tolórakéta. Ez persze nem minden rakéta esetében van így, ahogy a repülőgépek, úgy a rakéták és kapszulák alakja is eltérhet. A New Shepard esetében a formát a funkció határozza meg, vagyis az, hogy minél nagyobb belső térfogata legyen, hogy a hat utas számára minél nagyobb tér, minél nagyobb kényelem álljon rendelkezésre. „Emellett egy nagy, lapos fenék kell nekik a légkörbe való stabil visszatérés miatt” – ecsetelte McDowell.
„Rengeteg iteráción mentek keresztül, hogy megtalálják a tökéletes formát, amely a legnagyobb térfogatot, a legjobb ablakokat és egy olyan kialakítást ad ki, amely nem öl meg senkit a fedélzeten. És ezt a formát találták ki, ezt a kupolaformát”
– mondta Scott Manley asztrofizikus a Guardian számára megosztott privát videóban
Alatta a tolórakéta szempontjából a fő irányelv, hogy minimalizálják a tömegét, vagyis hogy a lehető legkisebb legyen – ezért nincs összhangban a kapszula és a rakétatörzs átmérője minden esetben, mert más dolgot kell optimalizálni az esetükben.
„A fő ok, amiért így néz ki, az az, hogy Jeff első számú célja, hogy embereket küldjön az űrbe, így minden a körül forog, hogy négy-hat ember legyen a kabinban, és így maximalizálja a kabin térfogatát. Emellett a lehető legnagyobb ablakokat akarta rárakni, hogy az utasok a lehető legjobb élményt kapják, ez pedig tovább növelte a kapszula méretét” – mondta Pedro Llanos Embry-Riddle Aeronautical University mérnöke és professzora az Insidernek.
A Slate a NASA Goddard Űrközpontjának egyik hajtóműmérnökét, Daniel Ramspachert kérdezte ugyanerről, vagyis hogy miért ilyen a rakéta formája:
„Nos, elég sok oka lehet. Úgy értem, nyilvánvalóan a legtöbb rakéta elég fallikus. Ez a rakéta azonban kifejezetten azt a megközelítést követi, mint az összes kereskedelmi űrprogram, ahol szuborbitális pályára állítják a rakétákat. Nem mennek teljesen pályára, hasonlóan ahhoz, amit mi a NASA-nál csináltunk a hatvanas években. Tehát a rakéta viszonylag kicsi. A mi iparágunkban minden többé-kevésbé az örökségen alapul. Ez olyan, hogy »Nos, mit használtunk a múltban? Mit tudunk kihasználni? Hogyan csökkenthetjük a kockázatot vagy a költségeket?«”
A következő nagyobb lesz, de már másmilyen formájú
Ramspachert hozzátette, hogy a mostani, jellegzetes formához hozzájárul már az is, hogy a Blue Origin következő generációs rakétája már nagyobb lesz, a mostani kapszula pedig már ahhoz is illeszkedik. „Amit a rakétában látnak, az alapvetően egy csomó tartály, amelyek lineárisan egymásra vannak rakva. Alapvetően ennyi az egész. Ez és néhány számítógép, valamint a rakétahajtóművek az alján. Tudták, hogy nem fognak pályára állni, ezért megfelelően méretezték a tartályokat, és ez viszonylag kis átmérőjű. Megtervezték a kapszulát a következő rakétasorozathoz. Nem akarták túl nagyra méretezni a tartályokat” – magyarázta.
Ez a következő rakéta a New Glenn lesz, amit legkorábban 2022 utolsó negyedévében kezdhet használni a cég. Bezos űrcége, a Blue Origin mindkét rakétáját ismert amerikai asztronauták után nevezte el – Alan Shepard a második ember volt az űrben, 1971-ben pedig a Holdra is eljutott, míg John Glenn a harmadik amerikai volt az űrben, közülük az első, aki meg is kerülte eközben a Földet.
A New Glenn méretében sokkal nagyobb lesz elődjéhez képest. A New Shepard még csak 18 méter magas, a New Glenn viszont már 98 méteres lesz, a tolórakétát két fokozat alkotja majd – ezzel méretben a Delta IV Heavy és a legendás Saturn V között helyezkedik majd el.