Ügyintézőnek álcázott adathalászokra figyelmeztet a Nemzeti Kibervédelmi Intézet
2021. április 15. – 19:52
frissítve
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NBSZ NKI) ügyintézői megkeresésnek álcázott csaló telefonhívások miatt adott ki riasztást. Az intézet szerint az elmúlt napokban megszaporodtak az ügyintézői megkeresésnek álcázott adathalász telefonhívások.
„A telefonhívások során a csalók magukat jellemzően bankok, közműszolgáltatók ügyintézőinek kiadva többféle módon próbálnak személyes adatokat (például születési adatokat, banki adatokat) megszerezni az állampolgároktól. Egyes esetekben arra hivatkoznak, hogy egy pénzügyi tranzakció során hiba lépett fel, illetve előfordult az is, hogy csomagrendelés közben fellépő anomáliákra hivatkozva kezdeményeznek adategyeztetést. A csalók az adathalász hívások során megpróbálják elhitetni a felhasználóval, hogy tényleg egy banki alkalmazottal beszélnek.”
– fogalmaz az NKI közleménye. A megtévesztéshez olyan telefonszámokat használnak a csalók, amelyek az álcául használt szervezet eredeti telefonszámához nagyon hasonlók, például az OTP Bank ügyfélszolgálati számát hozzák.
Az intézet hangsúlyozza, hogy a pénzintézetek, közüzemi szolgáltatók nem kérnek be személyes adatokat a felhasználóktól, személyes adatokat érintő adategyeztetés csak akkor fordul elő, ha az ügyfél keresi meg telefonon a szolgáltatót, és ügyintézést kezdeményez.
Az NBSZ NKI azt javasolja, hogy amennyiben fenti témájú gyanús telefonos megkeresést tapasztal, ne adjon meg személyes adatokat, szakítsa meg a beszélgetést, és a hivatkozott szervezet honlapján található elérhetőségek valamelyikén keresztül tájékoztassa az érintett szervezetet a hívásról.